Riro 116 Postad 16 Juni , 2012 Har inköpt en badstege att fästa på aktern på motorbåten. Den ska fästas med fyra bultar men hålen för bultarna är endast 6mm. Känns lite vekt med 6mm bultar så jag funderar på att borra upp till 8mm men det kanske är onödigt. Vilken dimension har ni skruvat badstegen med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Juni , 2012 Går en M6-bult i hålet? Du kanske behöver borra upp till 6,5 mm Bulten håller nog. Jag skulle satt en karossbricka på insidan skrovet under muttren. En stor bricka. Kanske tom även en karossbricka för M8. Men känns det bättre med M8 så är ju det inget fel. Men absolut karossbricka under muttren. Jag brukar försänka hålet i plasten lite så att det blir lite mer sikaflex runt bulten. Kanske overkill, men man har ju sina ideer. Senast ändrad av toaen | 16 juni 2012 | 13:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 653 Postad 16 Juni , 2012 Det räcker säkert om du använder maskinskruv (eller vad de heter) och inte vanliga träskruvar. Se också till att använda brickor eller ännu hellre en stödskena i metall på baksidan. Självklart beror det också på vilket material du fäster i. Jag vill inte gå ut och titta hur min stege är fäst just nu för det regnar rejält . Hälsningar från ett regnigt Stockholms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 116 Postad 16 Juni , 2012 Tänkte använda genomgående bult med rejäla brickor på insidan. De nedre hålen går genom den tjocka delen av förstyvningen som motorn sitter i, så där tänkte jag endast använda brickor. Där de övre hålen sitter är akterspegeln tunnare, så där tänkte jag först sätta en plyfaplatta och sedan brickor. Det var egentigen dimesionen på bultarna jag var tveksam till. Om dom pallar för en blöt 95kg gubbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Juni , 2012 För lättviktare som dig håller det gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 756 Postad 17 Juni , 2012 Du kan nog hänga på 1,6 ton på stegen innan skruvarna skjuvas (klipps) av. Det är större risk att plasten tar skada om skruvarna är för tunna så att de skär in i plaste, men om du drar åt ordentligt är det ju friktionen mellan stege och skrov som tar upp krafterna. Dessutom ska du ju inte belasta stegen med 1,6 ton... Du kan lugnt köra med 4 st M6 skruvar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser