Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ullra

Kölen på en Snipa? Vad är bäst?

Rekommendera Poster

Hej,

nu har vi kommit en bit i vårt val av diseldriven Snipa.

En fråga som dykt upp är utformningen på skrovet. Vad innebär deplacerande och långkölad botten? Finns det andra alternativ?

Vilken typ går bäst i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man googlar på ordet deplacerande verkar det  som det är en båt som går i deplacementsfart.

Dvs den är inte planande utan har en teoretisk maxhastighet som beräknas ur formeln roten ur vattenlinjens längd i meter gånger konstant som ligger på ca 2,5

så är vattenlinjen 6,25 m så blir det √6,25x2,5 = 2,5x2,5 = 6,25 knop

Är vattenlinlinjen 9 meter så blir det √9x2,5 = 3x2,5 = 7,5 knop

Misstänker att det finns halvplanande snipor.

En långkölad botten tolkar jag som en något djupare köl längs hela botten.

Kan nog finnas snipor med V-formad botten



Senast ändrad av toaen | 14 juni 2012 | 17:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för matte-lektionen.....!

Ska man tolka det som att en äkta snipa ska vara deplacerande? Vi har tittat på några båtar där man monterat ett extra bärplan i aktern för att båten inte ska niga?  Beror nigningen på att man monterat på en för stark motor eller är det skrovets utformning?

Vi har bl.a. sett det på en Marex och den har vad jag förstår V-format skrov. Den har i alla fall ingen lång köl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båt som tillverkaren kallar snipa, den är en sk.halvplanande snipa med bärplan i aktern. Efter motorbytet för ett par säsonger sedan så har jag idag så mycket kraft så jag kan få henne att plana i ca:12 knop. Utan bärplan så hade hon helt klart stått med förening i vädret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Din båt ser väldigt fin ut. Får man fråga vad det är för båt? Hur ser skrovet ut? Har den köl, platt eller V-form?

Har du satt på bärplanet själv eller fanns det från början? Vi blev lite oroliga när man varit på och gjort genomföringar under vattenytan.

Dessutom har vi inget behov att gå snabbare än 7 knop (just nu i alla fall).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipa är en allmogebåt sprungen ur traditionen tillsammans med jullen. Jullen har en akterspegel snipan är spetsig i bägge ändar. Varje båtbyggare byggde efterr eget huvud och egna mallar.

En riktig snipa är en deplacementsbåt. 

När man började bygga i plast så utveklades konceptet. Man satte i större motorer som snipan egentligen inte klarade av och löste problemet på olika sätt. I dag finns det väldigt många fina snipor.

Har en arbetskompis som inte kommit lämgre än in i motorbåststräsketwink. Hade länge en Albin 25 men bytte för en massa år sen till en Westfjord - en båt som han är väldigt nöjd med.

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ha en ren motorbåt. Skulle heller inte kunna tänka mig ha en segelbåt utan er rejäl motor. Av de fem större segelbåtar jag haft har alla de fyra sista varit kostrar.Dvs med ett skrov liknande de ursprungliga sniporna.

Ni har aldrig tänkt på att köpa en riktig båt blush En segelbåt - tex en långkölad koster.wink

Man måste inte segla, men man kan om man har rätt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fler lektioner.....men oj vad ni tjatar om segling...angel Jag vågar inte!!!

Men vi har faktiskt börjat fundera på en Monark 690. Då kan man ju prova lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

segling känns som det bara är massa jobb cheeky Bättre att bara vrida om nyckeln å dra ett djupt andetag i avgaserna å gasa iväg wink Hahaha



Senast ändrad av Ockelbo-Ht-16 | 14 juni 2012 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en väldigt trevlig båt, gå in i min sjöbod så ser du skrovformen i fotoalbumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bärplanen är en simulering av en platt akter och underlättar för båten att släppa taget om vattnet bakom. Båten bildar ju ett hål i vattnet, när båten rör sig framåt vill vattnet bakom båten falla ner i hålet detta håller fast båten med en bakåt riktad kraft. Det man vill för att uppnå fart är att köra ifrån vattnet så att det inte faller ner på båten. Bärplanen hjälper till att öka avståndet mellan snipans akter och det nedfallande vattnet och i viss mån hindrar den även aktern från att gräva ner sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har vi hittat båten vi vill ha...! Det blev en Albin 25, slutet kylsystem, motorn MD17C renoverad. Vi föll direkt efter allt letande. Hoppas nu bara att vår känsla är rätt.

Vi ska nu köra ner båten från Värmdö till Nyköping. Är det något vi ska passa oss för? Känner inte så väl till Stockholms skärgård och är ovana vid båten. Tänkte gå på utsidan, alltså inte Mälaren. Har hört att Mysingen kan vara förrädisk? Är det bäst att gå Dragets kanal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...