Sueco 6 Postad 11 Juni , 2012 Hej Hittade den här kontruktionen skotbåge och tyckte det var en intressant ide. Kräver ju rejäla infäsningar men tanken verkar ju inte helt felhttp://www.linje3.se/img/9skotbagestor.jpg men blev lite fundersam på för och nackdelar. På min skrothög sitter skenan precis framför nedgången vilket inte är så optimalt men vilka alternativ har man. Läste om nån som flyttat den bakom sittbrunnen. Jo, jag vet. Det är långt kvar tills jag kommit så långt men man måste ju planera lite i förväg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 11 Juni , 2012 Lägger in bilden så ni slipper byta flik i webläsaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2012 Jag vet inte om jag tycker att den skotplaseringen är så praktisk. Skulle i så fall va om den utfördes sim nån typ av Tysk skotning Dvs från bågen till bommen. två ändar fram till masten och sen en av ändarna bak till sittbrunnen på var sida om sargen. Jag har haft skotningen akter om sittbrunnen på nån typ av ledvagn på tre båtar och med skot som gått i ett upp och nedvänt V mellan bommen och aktern på två båtar. Det har jag tyckt va helt ok. Har även haft två båtar som haft skotet på en skotbänk mitt i sittbrunnen.Det tycker jag var det sämsta arrangemangen, många blåslagna och blodiga smalben. Bifogad bild visar ledvagnen på min Storfidra, som mest liknar din båt. Bilden var nog egentligen tagen på barnbarnet Martin - Furusund 2004. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juni , 2012 Jag har en liknande båge som du visade ovan,men som är avsedd som ett stöd som håller att ta i. Sprayhooden viker ju undan om man behöver stöd. Den bågen har jag stått i timtal och lutat mig mot under gång medan autopiloten styr. Ett litet aber. Avståndet mellan bågen och sprayhoodens båge ären aning för liten för mina fingrar. Det har änt att dessa kommit i kläm vid vissa tillfällen. Trycker man då på med hela kroppsvikten, och den är inte ringa, så kan det göra ont. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 11 Juni , 2012 Här satt min (gult) innan den togs bort inför renoveringen, eftersom den sitter så lågt blir det ju lätt en massa gnag på gelcoaten på kanten. Finns det något optimalt ställe för skotfästet på bommen, tex 2/3 från masten? Är det optimalt att ha det längst back på bommen så verkar ju en montering längre bak klart bättre. Senast ändrad av Sueco | 12 juni 2012 | 15:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 11 Juni , 2012 Gillar din lösning toaen! Antar att det vanliga staketet bak inte räcker att avlasta på? Man får nog bygga något stabilare. Balansen i riggen borde väl inte ändra sig för att man flyttar bak fästet? Däremot borde kanske bommen belastas hårdare? Man skulle kanske kunna skaffa en grövre bom. Mkt meck men det kan det nog vara värt för att få bort mittskenan. Heja sverige......två enkla matcher kvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Juni , 2012 Nu är det inte min lösning utan orginal från fisksätravarvet - tror jag. Balansen i segelplanet ändrar sig inte men infästningen i bommen får nog göras stark om man flyttar fram den. Enkel match - det skulle väl den va som de förlorade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser