Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025
VareVi

Förtöjning boj-brygga

Rekommendera Poster

Hej, Flyttar min båt, motorbåt 9,5x3,1 m och vikt 4,8 ton, från en hamn med y-bom till egna bryggan. Funderar på en lämplig permanent förtöjning. Båten får inte plats längs med så det får nog bli en förtöjning från en boj till brygga. Platsen är en vik i sthlm södra skärgård, relativt nära öppet hav/fjärd och bryggan pekar nästan rakt nord, relativt skyddad från vindar från både öst och väst och vatten djupet inte är mer än 3-6 m i viken, med lerbotten,så tror jag inte det är några värre vågor att ta hänsyn till. Det jag funderar på är: - för eller akter mot bryggan? Det är lättare att kliva på båten akterifrån - hur säkerställer jag att båten inte slår i bryggan vid storm från norr och ändå kunna kliva ombord - lämplig utrustning för boj, ring och kätting - avstånd från brygga till ring, Mycket tacksam för råd och dåd och gärna lite länkar som ni tycker är bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt ligger du norr om bryggan och läget är inte skyddat dör nordliga vindar.

Du behöver en bojsten på ca 1 300 om du gjuter i betong något l'ttare om du tar natursten, men dåmåste du borra. http://www.gkss.se/Documents/HAMNEN/Atlantica säkerhetsanvisning.pdf

Är det lerbotten finns det ju P - ringar. Inget dumt alternativ. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=1204&artname=

Jag hade lagt ut två i vinkel.

På min lilla julle har jag två läge på förtöjningen från bojen. Ett där båten ligger ut från bryggan och ett som jag släpper när man skal lasta ombord det man skall ha med sig och andra skall kliva ombord.

Dessutom har jag ett antal dunka med sand på akterfästet som drar ut båten från bryggan. 

Jag gillar fasta förtöjningar med färdigsplitsade öglor som avpassa så de bara är att lägga på knalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...