Gå till innehåll
torsdag 04 september 2025
smedsbo106

campus

Rekommendera Poster

Får man plats  två vuxna fyra barn 7-12 i en fabola campus? Att sova blir väl trångt men går det att vistas sex personer på sjön i den. Det är få båtar som har tillräckligt många bäddar, då är de väldigt dyra, iallafall de jag sett.

Är en campus en bra o säker nybörjarbåt? Jag behöver en trailbar eftersom vi har långt till vatten, finns bättre alternativ? Är det nåt särskilt man bör vara observant på vid köp av dessa båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir trångt men jag skulle tro att det funkar, den verkar stabil tycker jag. Det är ju en del av/påriggande om man skall trailra den men det lär man sig nog snart.

Kolla på 

http://www.bavariasverige.se/fabola/fabola-campus/campus-6.6

så får du mer info och kan skapa dig en egen bild av utrymmen och fakta (du har säkert redan kollat där)

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att titta efter kan vara rent allmänt, roderinfästning, mastfot, röstjärnsinfästningar, mast, spridare, költrumma.

då detta oftast är lite klenare detaljer och då de hanteras med att montera på/av så kan ett slitage bli större.

Speciellt röstjärnsinfästningarnas förstärkningar under däck, då många byter ut linorna för att sträcka upp vanten till att använda vantskruvar för att kunna sträcka upp lite hårdare kan det bli bristningar på undersidan däcket, inte säkert att det uppstår, men med högre uppspänningsmöjlighet är det värt att titta litre extra på.

Költrumman får man oxå kolla lite extra, att det inte är sprickor och att kölen löper lätt att hissa upp/ner.

Segel är ju oxå en viktig detalj att ta hänsyn till, att de ser fräscha och hela ut.

Rent generellt kan man nog säga att ju nyare och större modell av Campusen är ett bättre köp.

Den senaste 7,4 har ett höj/sänkbart tak som jag håller på att titta på till min egen båt som inte är en Fabola Campus, men den lösningen ger mig ståhöjd i ruffen vilket är mycket värt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...