Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
freed

Begagnade segel

Rekommendera Poster

Hej Hur långt är ett snöre? Detta är en svår fråga att svara på men gör gärna ett försök. Vill man köpa ett begagnat storsegel som är tio år gammalt? Kappseglat två säsonger och sedan ganska lite använt efter det (jag gör bedömningen att detta stämmer även om ägare ibland gärna tar i lite på andra hållet). Finns det något kvar av seglet eller är det slut? Hur mycket kan det vara värt. Gransegel, dacron, 20kvm. har tyvärr inte möjlighet att titta på det före köp. Bara det är kanske tillräckligt för att låta bli!? Tacksam för snabb input.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen skulle inte köpa ett segel utan att ha sett det hissat först. För att kunna se buken, att den ligger rätt. Är det en känd standardbåt så kan det finnas begagnade segel hos entypsseglarna (Albin Express, H-båt, IF).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en NF. Måtten stämmer men buken har jag ju ingen aning om. Nuvarande stor är från -90, frågan är om det blir stor skillnad med en stor från 2002?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det långt borta hade jag nog kanske försökt få någon som bor i närheten att kika på det, kanske mot en mindre summa som ersättning för besväret. Gransegel gör ju nogranna jobb vad jag vet så där är det nog inga problem. Vad begär säljaren för seglet?

Men på en höft om det fortfarande håller hyffsat i formen så skulle jag nog inte ge mer än max 2000:- för ett tio år gammalt segel oavsett hur lite det är seglat med. Ett nytt ligger ju på från 14 tkr uppsytt av känt loft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett dakronsegel som använts två år vid kappsegling bör ju vara helt ok för fritidsbruk. Dakron riskerar ju inte att plötsligt falla sönder som laminat gör och en kappseglare brukar övrege sitt segel långt innan det är så utseglat att det inte funkar.

Hur mycket kostar seglet?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, det bidde inget köp denna gång. Kunde inte inspektera på plats och jag tyckte priset var för högt. Förhoppningsvis dyker det upp annat kul inom kort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...