Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Mackey

Trollinvation eller inte?

Rekommendera Poster

Det är många nya enfrågemedlemmar på MG just nu, är de möjligen trollår och trollinvasion?

Forumet bli väldigt livligt med en massa frågor av alla dessa personer (eller är det bara en eller två) som ställer olika frågor som är mer eller mindre konstiga, men inte tillräckligt konstiga för att de ska avslöja sig som troll.

Hur kan man stoppa trollen?

Hur identifierar man ett troll?

Bäst är kanske att ingen avslöjar sina metoder, för om det är troll det rör sig om kommer de säkert att anpassa sig.

Mackey

Jag har rapporterat mig själv för att uppmärksamma admin på ett ev. problem.



Senast ändrad av Mackey | 01 juni 2012 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Tar jag din fråga på allvar, förstår jag inget. Tar jag det som ett skämt, förstår jag inte heller något. Helt säkert har du en slags poäng att komma med men it beats me. Vad är poängen? Vad är problemet och om det är ett problem, vad är lösningen? Och på vaddådå?

På vilket sätt är detta ett problem? På vilket sätt skulle det inte vara OK?

Jag fattar nada!

post-10022140-1394237098,4111_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du 2012 (och dina andra alias), ni alla sitter ju enligt andra trådar på de anklagades bänk så jag har full förstått för att just ni alla inte förstår något.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit med här så många år men anledningen till att jag gick med var den informativa delen. Att få svar på funderingar/problem och har hela tiden blivit väl bemött och ansett att det varit väldigt högt till tak i forumet vilket det enligt mig ska vara.  

Senast tiden tycker jag därimot att fokus på grundidén förskjutits något och ersatts av onödiga påhopp och tråkigheter som jag inte anser hör hemma här. Tänker inta ta någons parti då jag själv småler när jag går igen vissa trådar som tex. senaste sandlådetråden...

Vi ska fortsätta ha högt till tak och kunna ha både skoj och trevligt men tycker att vi bör fokusera på den informativa i forumet som den säkert en gång var tilltänkt till. Alla har vi olika åsikter och det kommer säkert fyllas på med inlägg under mig som hånar mina men nu har jag iaf sagt hur jag tycker/vill ha detta forum!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men visst finns det ett och annat troll, men om dem ställer en fråga så tar det ju bara ett dygn om ingen svarar innan dem inte syns på första sidan, så vad är problemet?



Senast ändrad av Westfjord26 | 01 juni 2012 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej neubert!

Vi är överens, det ska vara högt i tak och vi ska vara trevliga och hjälpsamma mot varandra här på MG.

Jag hjälper mer än gärna till med mina kunskaper och/eller mitt tyckande, men jag ser inte att MG är en lekplats där jag och andra ska lägga tid bara för att det är roligt att besvara påhittade frågor som ev, troll producerar för att, ja jag vet faktiskt inte varför de gör det???

Westfjord26, problemet är ju att man inte (i alla afll inte jag) vet vilka inlägg som skapats av trollpackorna. Man kan ju inte låta bli att besvara alla inlägg från nya medlemmar. Givetvis kan man försöka gissa vilka inlägg som är skapade av mytomaner och vilka som är äkta, men det är inte alltid så lätt.

Jag är godtrogen och tror att alla är ärliga till dess jag uppmärksammat motsatsen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och eftersom man inte vet vilka trollen är så är det väl bara att svara och vara glad, vad är problemet? Fortsätt vara godtrogen, det innebär att du har en bra människosyn vilket gynnar dig i längden!yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Dina andra alias... Jag har haft ett (1) tidigare och inget annat. Försök att hålla dig till sanningen opch jag upprepar frågan. Vad är poängen med ditt inlägg? Försök att ge ett konstruktivt svar på det istället för att svamla.

Vad poängen är med ditt påhopp, ja det förstår jag men tyvärr lyser inte svaret lika bländade när det gäller det andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal nya medlemmar som ställer frågor och ber snällt om hjälp.

Sedan svarar hjälpsamma medlemmar seriöst på fågan som ställt. Frågeställaren återkommer inte med utan blir kvar med 1 inlägg.

Troligen troll.

Inte alls trevligt mot de som med möda och engagemang svarat på frågorna som ställts. Risk att dessa hjälpsamma slutar svara och skiter i forumet.

Trollangrepp.

Hur ni andra kan missat detta och blundar för fenomenet är ofattbart eller så är ni allierade med trollen.

De som känner sig utpekade och inte är troll ber jag mycket om ursäkt om ni tar skada av mitt inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Ett nedlåtande syn på dina forumkollegor och en patroniserande stil som kanske går hem i de ensammas klubb. Samtidigt skriver du att vi ska vara trevliga och hjälpsamma... på dina villkor kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu 2012, börja inte hacka för då förstörs den goda stämning som finns på forumet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Här håller jag med dig fullständigt. smiley Personligen tycker jag att de personer på detta forum som är lite udda faktiskt tillför en hel del underhållningsvärde. Nu betyder det inte per automatik att udda är lika med troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och framför allt så är min uppfattning att ett forumtroll hela tiden förstör trådar, inte startar och sedan försvinner, forumtroll i min värld är ganska lätta att identifiera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt! Har man inget vettigt att tillföra ämnet kan man lika gärna låta bli!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Japp o då löser det ju sig självt eftersom de inte får några svar. Men precis som du skrev, skulle man råka svara ett troll så är det ju inte hela världen.

Sen kan det bli lite olyckligt . Kommer ihåg en tråd där en medlem antogs vara ett troll och fick mkt otrevliga svar. Men det visade sig att han endast hade problem med att utrycka sig. Så ibland så kan det nog bli fel. 

Men igen varför hänga upp sig på sådana bagateller som ev troll. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att man kan tröttna på att skriva på forumet och det där igenom självdör, om många gör det samma.. Det är inte vare sig trevlig eller roligt när man svarar på en fråga från en person som vekar behöva hjälp och sedan får ett långt utlägg varför man har totalt fel och inte har fattat ett dugg. Frågeställaren anser att han hade facit från början, så varför ställa frågan och sedan bli otidig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaa...

Jag tycker inte att det gör något att frågeställaren ställer dumma frågor, och besvarar dessa själv.

Jag är ingen expert på båtar och allt vad som har med dessa att göra, låååångt ifrån, är en tocken där nybörjare och fått många små tips och funderingar lösta av dessa svar. Inte då av frågeställaren, utan av många andra. Jag bryr mig inte om frågeställarens svar, det rinner av mig som vatten på en gås.

Är man ny i ett ämne så har man kanske inte kunskap att fråga.

 

Har man läst några frågor/svar så har man snart lärt sig att några av er tillför massor här på forumet.

Så fortsätt att svara tokstållarna, tröttna inte, det finns säkert fler som migsmiley

 



Senast ändrad av grangesdanne | 01 juni 2012 | 20:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i så motto att en dialog med följdfrågor och diskusssioner är givande och att man hela tiden lär sig något. Ingen är fullärd men en del är mer lärda än andra, olika personer i olika ämnen. Det är det som gör att jag gillar att vara här och läsa och ibland försöka att tillföra något, inte för att bli förklarad mindre vetande. Som tur är är det inte så vanligt, men det finns alltid någon som har haft en svår barndom och som därför pockar på uppmärksamhet idag, fastän det blir lite galet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det har du ju rätt i. Om jag fortsätter att vara godtrogen kan jag ju också fortsätta att vara glad.

Möjligen tycker jag det är synd om för många spiller tid på sådant som ingen har nytta av, men de ev. trollen får ju i alla fall glädje av det vi producerar.

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen att jag deltog i trolljakten och hänvisade till andra trådar där du beskyllts för att ha flera alias. Det är lite som häxprocessen, någon säger något och andra tror på det.

Men du 2012, vad är anledningen till att du reagerar så starkt (och snabbt) på mitt inlägg? Det är ju inte alls personligt riktat mot dig!

Du ställde några frågor...
Vad är poängen?
Poängen med mitt inlägg är att uppmärksamma dig, andra medlemmar och admin på att det just nu finns många troll här på MG.

Vad är problemet?
Att många lägger ner tid på att besvara helt meningslösa frågor om låtsasproblem.

Vad är lösningen? Och på vaddådå?
Lösningen är oklar, men det är ju bra om bet mesta som skrivs här på MG gäller verkliga problem och frågeställningar. Det finns ju andra forum och spel för de som vill delta i låtsasaktiviteter. Det är kul, men det hör inte hemma här på MG.

På vilket sätt är detta ett problem?
Att många lägger ner tid på att besvara helt meningslösa frågor om låtsasproblem.

På vilket sätt skulle det inte vara OK?
När jag skrev inlägget tyckte jag det var ojust att några troll stjäl andras tid för sådant som är påhittat. Westfjord 26 har kanske fått mig att tänka om, delta och var glad så länge du inte vet att du slänger bort din tid på låtsasfrågor.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att uddda är helt ok, alla är inte stöpta i samma form och så ser vårt samhälle ut. Dessutom behövs många olika förmågor.

Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla var lika, samma tankar, samma åsikter, samma färg, samma form...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget vettigt att tillföra denna tråd, så jag avstår att svara! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är några inlägg som är tveksamma

http:// http://www.maringuiden.se/forum/;thread=445328

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=445323

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=445316

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=443014

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=439955

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=444859

 

Alla har ingenting ifyllt i profilen. Likartat upplägg på inlägget. Återkommer inte. Många snälla medlemmar gör sin insats och besvarar utan minsta uppskattning.

Kanske något av inläggen är normalt men knappast alla.

Trollvarning

 

 

post-10001667-1394237098,592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitionen av internettroll på wikipedia:

Internettroll, eller bara troll, är Internetslang för användare som medvetet skriver ett stort antal provokativa, märkliga, ickerelevanta och/eller oseriösa diskussionsinlägg på Internetforum (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram en känslomässig debatt, ofta utanför själva ämnet för huvuddiskussionen.

Trollen ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt och föder ilska, vanmakt och skadar sinnesstämningen hos övriga användare som hugger på de krokar de lägger ut. Om trollen inte ignoreras eller blockeras kan de ibland lyckas ta död på diskussioner eller hela forum.

Visst förekommer troll på Maringuiden (känns någon igen?) men alla dessa enfrågemedlemmar faller nog inte inom troll-definitionen...såvida det inte är någon som sitter och registerar flera användare som något slags avancerat sätt att trolla på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Edit:

La in länken till Wikisidan. Hela sidan är läsvärd.



Senast ändrad av Flintstone | 01 juni 2012 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser inte alla trådar men en har jag reagerat på. Trådskaparen skrev bara negativt om VP och menade att hans inlägg fick beg. priserna på båtar med denna motor att sjunka som en sten. I annan tråd skrev han att han fortfarande ägde en VP. Antingen var han ett troll eller så tänkte han lite fel.

Annat var det 2009 när Styvbjörn härjade här inne. Förmodligen hade han även ett annat alias för han fick hjälp i sina trådar. En Storebro påstod han att han hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till Crabfish:

Nu får du kamma dig, vet du öht vad 'troll' är?

Däremot visade du ju med all önskvärd tydlighet Westfjords läggning...



Senast ändrad av xcelro | 01 juni 2012 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så man identifierar troll så är det ganska många som sorterar in i den kategorin.

:)

 

/Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 02 juni 2012 | 06:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Westfjord har ju helt rätt i vad definitionen på vad internett troll är. Men det är en balansgång vad som är ett troll eller en karaktär. Tror utan att veta att man som troll vill vara anonym. Finns några på detta forum som enl. mig då är karaktärer och inte troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om troll, det handlar om att ägarna vill hålla siten aktiv!

För att hålla Sveriges största båtforum vid liv krävs aktivitet hela tiden, märker ansvariga att forumaktiviteten avtar måste åtgärder sättas in.

Detta är en kommersiell sida som är beroedne av annonsörers intäkter, vilka betalar i proportion till besökare och aktivitet på sidan. Sidan forumet ligger på drivs av ett företag med anställda (till skillnad från många andra, mindre forum), dess anställda skapar några nya medlemmar varje dag och ställer frågor på forumet just i syfte att hålla detta aktivt och få svarande att återkomma flera gånger för att generera flera sidträffar, vilka genererar mer intäkter till ägarna. Om aktiviteten på forumet är för låg skapas några nya medlemmar som ställer rimliga frågor och forumet lever vidare, dessa nya medlemmar svarar av kostnadsskäl inte i sina egna trådar då det skulle kosta företaget för mycket tid i fråga. Ju mer trafik till maringuiden.se, desto mer intäkter till ägarna!

Inget konstigt alls och inget trollande, jag vet inte om det finns någon beteckning på nämnda förfarande men det är inte trolleri.



Senast ändrad av Rovarn | 01 juni 2012 | 23:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...