Gå till innehåll
torsdag 16 oktober 2025
bbostrom

Felsökning på Johnson 60HP 1992 - tändproblem?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Johnson 60HP 1992 (3-cyl 2-takt) som har börjat krångla lite, Går bra att starta och på tomgång, men när man skall lägga i växeln för att köra så stannar motorn efter ett par sekunder. Gör man detta ett par 5-6 gånger så får man upp den gradvis i varv och till slut lossnar det och den fungerar precis som vanligt. Detta vekar bara inträffa om båten varit oanvänd ett par dagar. Om jag t.ex. gör en ny tur redan nästa dag så har aldrig problemet uppstått.

Igår började jag felsöka lite:

* Komptest visar godkänt resultat.

* Jag har mätt resistansen på alla tre tändspolarna, både på primär och sekundärsidan, och så vitt jag kan se så ligger alla mätvärden inom de intervaller de ska

* Jag har anslutit en stroboskoplampa på tändkablarna, och här kan man se att cyl 1 och 3 funkar fint, men på 2:an så är pulsen ojämn (den typ hoppar över gnistan lite oregelbundet). Detta inträffar bara innan det lossnat, när väl motorn går fint så blir det fin puls till alla tre cylindrar

Frågan är vad detta kan bero på. Jag har botaniserat genom ett antal inlägg i olika forum, och min slutsats är att det nog är powerpack som börjar bli dåligt och skall bytas. 

Vad tror ni? (jag vill ju inte byta powerpack i onödan...)

// björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt är det powerpacken men du kan göra en del för att säkerställa att så är fallet.

Byt alla eller skifta två tändstift och kolla om det går att flytta felet till annan cyl.

Skifta två tändspolar helst inkl tändkabel och kolla igen. Att bara mäta resistansen räcker inte.

Powerpacken har tre kanaler en per cylinder och under svänghjulet sitter tre triggspolar som berättar för respektive kanal när det är dags att fyra av gnistan. Om du har ett kopplingschema kan du skifta två triggers ex. cyl 1 och cyl 2 och samtidigt skifta de ledningar som går från switchboxen till tändspole 1 och 2. Effekten blir att Switchboxens kanal 1 servar cyl 2 och kanal 2 cyl 1.

Om felet byter cylinder så är switchboxen trasig annars är det triggspolen.

En av de cyl som skall skiftas är naturligtvis den som inte funkar, men det hade du säkert kunnat räkna ut själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för utförligt svar. Det blir till att åka ner till båten och testa lite till då :)

// björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tänkte bara skriva några rader om hur det gick ifall någon läser denna tråd och har liknande symtom.

För att se om det fanns något indikerat fel på andra sidan powerpacket så mätte jag även triggerspolarna enligt instruktionerna i handboken. Alla tre hade godkända värden.

Med denna info i bagaget kändes det med största sannolikhet att det var PowerPacket som var boven i dramat.

Köpte ett nytt och bytte. Sedan dess har jag inte fått några tjyvstopp och det har varit fin och jämn puls på alla tre tändkablar. Problemet löst ;)

// björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...