Gå till innehåll
söndag 21 december 2025
oakie

Läckande Quadrajet

Rekommendera Poster

Hej! Jag har under våren köpt min första stora båt, en Sea Ray 220 Overnighter -89 med en Mercruiser 5.7.

Jag fick börja med att byta startmotor men när jag väl gjorde det så startade motorn fint.

Problemet som jag då upptäckte var att förgasaren, en Rochester Quadrajet, läcker bensin ner på insuget. Det ser ut att komma ut axeln för själva trotteln. Motorn verkar också snabbt bli sur och svår startad.

Jag monterade av förgasaren och bytte alla packningar men läckaget kvarstår. Är det någon här som har några tips? Jag funderar annars på att byta till en Edelbrock om inget annat hjälper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att choken öppnar som den ska?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja chocken öppnar som den skall.

Försökte idag mig på en sjösättning men fick ge upp. Motorn startade fint och gick på tomgång en minut ungefär innan den dog. Sedan omöjlig att starta på ca 10 minuter. Soppa läcker ut genom axeln till gasreglaget. Helt plötsligt så startar den igen men dör efter en stund.

Just nu lutar det åt en ny förgasare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag löste problemet genom att köpa en ny förgasare. Det blev en Edelbrock 1409. Väldigt smidigt att byta ut mot orginal Q-Jet om man beställer alla adapterplattan och ny bränsleslang. Båten är nu i vattnet igen och motorn går perfekt! Om någon är intresserad av en beggad Q-Jet så har jag en...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...