Gå till innehåll
söndag 01 mars 2026
henwig

Impellerbyte sötvattenskyld VolvoPenta 5,0

Rekommendera Poster

Hej,

Min båt är bestyckad med en VP 5,0 GI sötvattenskyld motor med ett VP 290 DP drev. Vet ej när impeller byttes senast så jag pratade med en mekaniker. Han säger att man normalt inte byter impellern i motorns kylsystem eftersom där bara går glykolkylmedel. Det man ska byta är en impeller imbyggd i drevet där sjövattnet pumpas säger han. 

1. Stämmer detta att man normalt inte byter impellern för det slutna kylsystemet?

2. Är det korrekt att impellern för sjövattnet sitter inbyggd i drevet? Låter märkligt. 

Kan någon som kan detta reda ut vad som gäller. Mycket tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det stämmer att man inte byter vattenpump i det slutna systemet, den brukar hålla länge, det hörs den börjar ta slut.

Sjövattenpumpen sitter i framkant på motorn, impellern bör bytas vartannat år.

Mercruiserdrev har pumpen i drevet.

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar! Då är det rätt så långt att det enbart är sjövattenimpellern som behöver bytas, vilket verkar logiskt. Tyvärr kan jag inte se något impellerhus eller liknande fram på motorn varför jag starkt misstänker att den är inbyggd i drevet, för det lär väl inte finnas två sjövattenimpellrar. Kan någon bekräfta det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen impeller i 290-drev.  Om du inte har en vevaxelmonterad pump, så har du en remdriven. Då sitter den på styrbordssidan under motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för klart besked! Man ska inte lite på mekaniker i alla lägensmiley Nu blir det impellerletning i det mycket trånga motorutrymmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också satans trångt i mitt motorrum. Lättast är att lossa hela impellerpumpen och byta impeller när pumpen ligger i arbetshöjd.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...