Gå till innehåll
onsdag 01 oktober 2025
Arclight

Byta motorpaket

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en 21 fots daycruiser som jag tror är en hemmabyggd Nova, i denna har enl förra ägare suttit en pentamotor i form av AQ130 ell liknande och förmodligen ett 270 drev

Jag köpte båten utan motor men fick med sköld och ett 170drev och köpte till en AQ170.

Det visade sig senare att jag blivit blåst på motorn som ej fungerade, 5-6 cyl hade ingen komp, saknades kamdrev, och i sumpen låg en hel del som inte bör ligga där, tanken om att börja renovera en så gammal motor fanns inte, så nu är jag på jakt efter annan, valet blir nog en V8 350 med TR drev ist för att ge lite mer fart i skutan:) (hoppas bara inte bensinen går upp mer nu)

Hursomhelst så är ju hålet i akterspegeln gjort för att passa skölden för Pentamotorn, så jag antar att jag får plasta igen detta och göra nytt hål, men då kommer min fråga.. Hur mäter jag upp och gör nytt hål för mercruiserdrevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns färdiga adapterplattor att köpa för att gå från VP 270/280-drev till Mercruiser. Kanske är lättas då du då får hålet på rätt plats automatiskt...? Annars får du skaffa dig en hålmalla och installationsguide för Mercruiser så att du vet hur du ska få in rätt höjd och läge på prylarna. Kanske går att hitta på nätet om du googlar och har tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...