Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
forgus31

Liften åkte i höjden

Rekommendera Poster

Det var kul att kunna berätta med bild. 

Jo slarvig som jag är glömde jag att fästa spinnakerliften på knapen så det föll upp i masten. Det blåste väl lite under natten så den något tyngre änden drog med sig liftfallet.

Långt däruppe satt alltså schacklet som iallafall stoppade i hålet i masten så det var ju tur. 

Tänkte ge mig iväg till mastkranen som ju har stege och ta ner den därifrån men tänkte jag skulle testa min andra oppfinning, Fallnedtagaren.

Spinnefallet passerar snyggt förbi det från masten utstickande schacklet så en snara av tunn flagglina upphängd på en slangbella av halvtunn ståltråd najades fast på spinnefallet så snaran kunde fånga upp schacklet. 

Detta fungerade fint trots att det blåste lite. Genom att sträcka det förlängda fallet och hissa till lagom höjd var det ganska enkelt att prick in schacklet genom att vrida fallet så öglan kom intill. Sen kunde jag dra i den tunna flagglinan som hängde ned (lätt tejpad däruppe så öglan bibehölls). Då drogs öglan till och den tunna ståltrådsbellan säckade ihop och öglan fångade upp schacklet som kunde dras ned till däck.

Ett sätt att klara sig ute på en öde ö. Eller utan mastkran eller stege.

På liknande sätt att använda förlängt fall har jag rätat upp latta som ramlat ut när storseglet skörats och spärrat för inrullning. Vi har rullmast och lattorna måste stå i givakt för att passera in i springan. Den här hade lagt sig ned vid hålet i seglet men kunde resas upp med snöre som med fastknuten tyngd kastats genom akterlikslinan som fortfarande höll ihop. Sen kunde det snöret fästas i ett fall som höjde lattan så seglet kunde rullas in för vidare färd utan storsegel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är klurig du.

Jag lyckades faktiskt med nåt likartat på min storfidra för några år sen.

Hade det inte redan funnits en bok 1000 tips för båtfolk så kunde du ju skrivit en. Om det är samma som jag har hemma så har jag ett tips när det gäller att skära ur första biten i en  tårta. Ta bara en tillräckligt stor bit så går det bra. I en sån besvärlig situation får man inte va blyg.wink 

http://forum.tradera.com/1000-tips-for-batfolk-auktion_100207_155100171 Men den gamla vekar ju att ha tagit slut så det kanske är dags för en ny. 1001 tips för båtfolk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är imponerad, tack för uppfinningen och tack för att du delar med dig av din erfarenhet- hela tiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...