Gå till innehåll
onsdag 27 augusti 2025
ChristopherMa

Stingray med kylar problem

Rekommendera Poster

Hej, Köpte en Stingray 190 cs med en volvo penta motor. Båten och motor är från 2005. När jag sjösatte båten lät jag båten stå på tomgång i ca 5 min och under den tiden hann båten bli överhettad. Motorn har endast ett kyl system och det är endast att det tar upp sjövatten. Men om jag kör båten så blir den inte varm. (eller varvar den ordentligt) Då undrar jag vad som är fel? Impellern? Termostaten? både impeller och termostat är bytta innan vinterförvaringen av förra ägaren. Eller är kanske silen igentäppt? Eller kan det vara något annat fel? Det är en volvo penta glp-c 3.0 Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det vart problem med överhättning innan? Låter underligt att den tidigare ägaren bytt termostat inför vinterförvaringen.

Själv hade jag börjat med att kolla impellern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förra ägaren postod att han bytt innan vintern. ja han sa att den blivit lite varm vid slussning eller vid tomgångskörning under en längre tid men bara med några gasningar utan växel löst problemet. Kan sitta och göra samma sak, men efter 5 sekunder jag fått ner graderna till ca 80 är den lika snabbt uppe emot 115 c. Hur vet man om en impeller är kass då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej självklart kan jag inte lita till 100 % men han kändes pålitlig iaf!. Ska kolla den, vad kan det vara om det inte är impellern då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är de ett volvo drev finns de ju en slang ovanför drevet som tar in kylvattnet.Att kolla alla slangklämmor är bra innan sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...