Gå till innehåll
fredag 12 september 2025
davnil

Hur hitta udda termostat för vattenburen värme?

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte försöka bygga ett vattenburet värmesystem i en 45-fots segelbåt.

Bifogar en skiss.

Saken är den att den typ av radiatorer jag skall använda har ett högt genomstömmningsmotstånd.

Söker därför en mekanisk termostat med omvänd funktion. Dvs först när omgivande temp har nått den inställda nivån - då öppnas den och släpper igenom vatten i systemet...

Någon som har tips var jag kan hitta en sådan termostat?

Åsikter om min skiss? Några tankefel?

Tacksam för hjälp..

/David

post-13772-1394237039,3661_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ritat ett ett-rörssystem med ventiler för by-pass på varje konvektor/radiator och systemet i sig ser genomtänkt ut i mina ögon. Jag tolkar din ritning som att du ska ha konvektorer som bygger på egenkonvektion (utan fläktar) vilket gör att dom alltid kommer ge värme när det är varmt i slingan?? Tänk på att fixa by-pass så att du kan köra all värme till varmvattenberedaren.. Risk finns att värmaren går ojämnt då iofs för den får rätt liten volym att jobba mot.

Väljer man fläkt-konvektorer (som går lätt att bygga själv med datorfläkta och radiatorer avsedda för datorkylning till en låg kostnad) så kan man med enkla termostater reglera separat i varje kabin.

Tror du kan lösa dina behov av reglering med vanlig radiator-termostat och en 3-vägsventil eller nåt sånt men jag blir lite osäker på exakt hur du menar. Funderar på om det här är enkelt att lösa via ett forum ;)

Golvvärme känns dessutom rätt avancerat och inte riktigt do-able med ett system som lätt kommer upp i 80-90 grader via motorns kylvatten.

Vart finns du rent geografiskt? Jag har bygt vattenvärme i båt tidigare och jobbar med VVS.. Finns själv i GBG-regionen och en fysisk diskussion vore kanske enklare :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pelle75,

Tack för kommentarer. Uppskattas!

Finns i Stockholmstrakten - så kan bli svårt att träffas för att diskutera vidare.

Hittar jag inte den typ av termostat jag söker - så provar jag nog med en enkel kulventil till att börja med. Dvs när man tycker det är varm nog i hytten - då får man öppna by-pass slingan förbi radiatorn/konverktorn mha kulventilen. Pga av att radiatorn/konverktorn består av flera väldigt tunna rör/kanaler - bör varmvattnet passer via by-pass-slingan om den slingan öppnas.

Ser inte hur jag kan få det att fungera med en vanlig termostat eftersom den då måste sitta på radiatorn/konverktorn slingen. Skillnaden i genomströmmningsmotsåndet skulle innebära att vattnet alltid skulle gå förbi i by-pass-slingan oavsett om termostaten stänger eller öppnar. Vill dessutom undvika elektriska ställdon pga av kostnad/strömmatningsproblem. 

Har tänkt försöka undvika fläkar för att hålla ljudnivån nera i hytterna - har mer än 12m radiator/konverktor (dessutom tillkommer då golvärme-testen samt större handdukstorkar). Hoppas det räcker för att få över värmen i båtens olika delar och undvika att gasolpannan har tillräckliga vattenvolymer för att jobba mjukt utan för många på/avslag. Värmeslingan går genom 40l beredaren hela tiden båten är dessutom isolerad ovan & under vattenlinjen..

Problemet met nuvarande plan är att jag måste köra 12v cirkpump för att få gångvärmen att värma varmvattenberedaren.

Lite orolig att den väldigt långa slingan kommer att innebär stor strömförbrukning i 12v cirkpump. Så behöver även hitta en tillräckligt kraftig 12v cirkpump...

Misstänker att det inte blir många minuter per år som jag kommer att köra värmen mha elpatron. Så frågan är om man verkligen behöver investera i en skiljetransformator för landströmen - nu när man har två elpatroner i varmvattensystemet som indirekt via plattvarmeväxlaren är förbunden med motorn... Galvaniska strömmar farliga nog?

Långt svar - men värmysystem är inget jag sysslar med till vardags. Blir många frågor - även när jag tittat på tidigare inlägg.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cirkulationspumpen du är på jakt efter finns här:

http://www.laing.de/produkte/pumpen/gleichstrompumpen_vario/

Pumpen är GRYM.. Stark, strömsnål och tyst.. Har haft en sån tidigare, och det blir en igen när det ska byggas i nästa båt..

Kostade då 119Euro från Tyskland.. Förvisso inte billigt, men jämfört med tex ALDE som har en variant på den i sitt sortiment så är det betydligt billigare - dessutom med metall-hus som tål 95 grader konstant.

Är helt övertygad om att du kan pyssla ihop en 3-vägs ventil med en radiatortermostat.. Kanske en sån här:

http://www.mma.se/produkter/ventiler-vaermekyla/trevaegsventil-edvh-20.aspx

Å andra sidan är det inte speciellt mycket ljud ifrån en lågvarvig datorfläkt och en sån liten radiator som man kan köpa till datorkylning. En dubbel, alltså för 2x120mm fläktar, lämnar nog runt 2kW i dom temperaturer vi pratar om.. Räcker i en någorlunda salong.. 1kW (enkel) i varje kabin..

Skulle tro att mitt nästa system kommer bygga på en Eberspächer D5W med en laing pump samt en enkel dubbel i salongen och enkla i varje kabin.. Sen blir det en VVXL mot motorns krets, men med en pump till där så att jag kan få förvärmning till motorn. Det kommer kompletteras med en elpatron på typ 1500-2000w.. (vi ligger en del i gästhamn på försäsong)..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har redan rätt grejor. Bra ritat och så!

Men --- har du ritat ett tvåledarsystem för vattnet? Ser inte det klart och tydligt.

Om du ändå ska göra så mycket jobb ( har gjort det så jag vet... ) med att dra ledningar i båten så kan du lika gärna dra två ledningar. Dvs om termostaten på varje radiator tycker det är dags att släppa fram värme så blir det varmt annars skickas värmen vidare....

Sedan tänkte jag själv testa fläktpaket av märket SILENCIO för de kan man antagligen styra steglöst med en pot eller så... då blir ljudnivån väldigt låg?

Bygg in en rejäl pump i systemet så åker vattnet runt även om du har högt motstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en gammal jättetråd om ett snarlikt system, kanske kan du vaska fram litet relevanta tips ur den?
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=266237

Efter mycket pump&luftnings-problem byggdes det om till 2-ledare.
Påstås i ett trovärdigt citat att flexslangar alltid läcker in litet luft, så avluftningen kan nog behöva litet eftertanke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla kommentarer.

Kommer att köpa rekommenderad cirkpump. Har doch ännu inte hittat en mekanisk termostat med omvänd öppningsfunktion...

Som svar på rekommendationen att dra extra ledningar per hytt  - har redan broblem att få fram ett stycke 10 mm slang/slinga till alla utrymmen...

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...