Gå till innehåll
måndag 15 december 2025
Code24

Wallas installation

Rekommendera Poster

Hej ska installera en Wallas 30 Dt i min Sessa oyster C35. Men... Båten verkar vara hermetrisk tillkapslad.
Ska ha två blås på akterdäck, ett i gästkabinen, ett i kabinen och ett i WC/dusch.
Funderar på att placera värmaren i motorrummet alt. under dubbelsängen där det finns massor av plats.
Tänker använda 10 l. extern tank. Är det någon som gjort någon liknande installation tar jag tacksamt emot råd och tips.
Mvh: Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har en Wallas 30 DT monterad för värme till salongen och med två utblås dit där det ena har ca. 3 meter slang och det andra ca 5 meter. Först trodde jag att det kanske var något fel på värmaren då jag tyckte att luften aldrig blev mer än riktigt ljummen men är nu inne på att värmen tappas i dom ganska långa och oisolerade slangarna som går i ett kallt sidoutrymme på båten. Och vid sensäsong då inluften är kall och sidoutrymmet likaså, så tar det väldigt lång tid innan utsläppen börjar släppa ifrån sig någon riktig varmluft. Så mitt tips är att montera isolering på slangarna om installationen i din båt kräver långa sådana.

Sen så kan jag påpeka att min värmare, med endast två säsonger på nacken, har ett ganska kraftigt och redan gnälligt fläktljud då den körs på styrkor över halv fart. Skulle tro att man kommer sova ganska dåligt i dubbelsängen om du monterar den där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...