Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
Maacho

Separera dynastart till separat laddning av batterierna? VP MD6A

Rekommendera Poster

Tjena! Jag har en Albin Vega från 1974 med Volvo Penta MD6A med dynastart. Det har nu gått alldeles för långt, då regulatorn åtskilliga gånger blivit överhettad och resulterat i småbränder i elsystemets kablage ombord - inte särskilt trevligt.

Jag har nu bestämt mig för att slopa dynastarten och separera laddsystemet. Till mitt förfogande har jag ett startbatteri på 60Ah och ett fritidsbatteri på 110Ah. Tanken var att separera laddningen med ett spänningsstyrt relä för att slå över laddningen till underhållsbatteriet då startbatteriet är fulladdat. MEN, vad jag nu istället är intresserad av är att koppla startmotorn (som drar ca 62A och även fungerar som generator och genererar ca 7A) till att separat ladda startbatteriet och låta generatorn (som ger 35A) separat ladda fritidsbatteriet som är på 110Ah. Notera att jag har en generator samt en startmotor som fungerar som generator (alltså dynastart). Jag är inte ute efter att köpa ett dyrt skiljerelä för tusenlappen, som säkert också är en bra lösning på problemet. Utan vad jag vill är att prioritera fritidsbatteriets laddning, istället för startbatteriets. Det här kan låta dumt, men med lite beräkningar kom jag fram till att det för varje start går åt 0,10 Ah och på så vis skulle man rent teoretiskt fulladda batteriet på ca 50 sekunders motordrift med en laddning på 7A från startmotorn, räknat på att en start i snitt tar 6 sekunder. Det här är lite optimistiska siffror, men ni förstår resonemanget att prioritera fritidsbatteriet. En genomsnittlig start brukar sällan ta mer än 2 sekunder, så jag har räknat med marginal.


Nu till frågan! Kan man koppla startmotorn som agerar minigenerator till startbatteriet (för att ladda det med 7A) och huvudgeneratorn till fritidsbatteriet? (laddar 35A). Vad behöver man köpa? Jag vill varken köpa ny generator eller köpa något dyrt relä. Däremot vill jag dra grova kablar och kan tänka mig köpa något billigt vanligt relä/bilrelä. Hur bör jag gå tillväga för att göra det billigt men ändå säkert? Eller är jag helt ute och cyklar? Poängen är att jag vill ladda separat och utan den krångliga laddningsregulatorn! Tack på förhand!



Senast ändrad av Maacho | 22 april 2012 | 11:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av den något krångliga beskrivningen har jag förstått att du har:

- Dynastart (startmotor och generator) 7A laddström

- Generator (växelström?) 35 A laddström

Då kör du det som helt separata system, dynastart ansluts till startbatteriet och generatorn ansluts till förbrukningsbatteriet. Du måste dock ha ett laddrelä till dynastarten.

Om du tror att du laddar upp batterierna på 50 sek efter start är du ute och cyklar. En dynastart ger i praktiken ingen ström förrän den kommer upp i minst 1500 varv, helst ska den gå över 2000 varv. En växelströmsgenerator ger betydligt mer ström redan vid 1000 varv men inte heller den ger ordentligt med ström förrän den kommer upp i varv. Sen är det en annan sak om batterierna verkligen tar emot strömmen eller håller emot med sin spänning.

Alternativt använder du dynastarten som startmotor och vx-generatorn som generator och kopplar sedan ihop batterierna när vx-generatorn ger tillräckligt hög spänning. Skiljerelä finns på Biltema för en billig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att ha två separata system är förstås att ha två generatorer och du tänker rätt i allt vad jag kan se.

Det är rätt att starbatteriet inte belastas och kan rveklöst klara sig med en laddning från den lite svaga startgeneratorn. 0,1 Ah per start räcker hela sommaren utan att ladda så teoretisk beräkning eller praktiska bevis pekar båda åt samma håll, nästan ingen laddning behövs men bra att batteriet alltid får uppfräschande laddningsström när motorn går. Självurladdnigen är nog större än startenergin som starterna kräver. 20 starter en sommar=2 Ah. Självurladdning under 5 månader 10-30Ah som en ren gissning.

Se upp med att av misstag koppla samman de två systemen. Kolla gärna att mäta mellan pluspolerna för att se vad som händer om de två systemen kopplas ihop. Märk upp de två systemen så nästa ägare vet vad som gäller. Enklast är väl att låta allt som har med motorn att göra går på startbatteriet och allt övrigt på förbrukningsbatteriet. 

Kolla också att inget händer med riggen och metall som är i kontakt med vattnet så ingen spänning av misstag ligger på dessa. Kan vara nån koppling eller apparat som ger strömkrets via laddare, bottengenomföring, vv-beredare, vattenburen värme, kamin, propeller eller drev osv som har kontakt med vattnet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så vill du ladda enbart startbatteriet med dynan, men göra detta utan den  krångliga laddregulatorn? Den är alltså trasig?

Går knappast, dynan måste nog regleras.
Dess mekaniska laddregulator reglerar både spänning och ström, till skillnad mot växelströmmares som bara reglerar spänning. Orsaken är att likströmmaren lätt kan ge så hög ström att dess egna  lindningar bränns.

Möjligen skulle du kunna ställa in typ kvarts till halv magnetisering som ett fast värde, och sen chansa på att det inte brinner*. Skulle själv inte våga, startmotorfunktionen kan eventuellt ta skada.

Laddregulatorn går dessbättre ofta att laga, ibland går bara en säkring eller ett trådlindat motstånd på undersidan sönder. Får du ordning på regulatorn så kommer den rimligen att hålla med bara så lätt tjänstgöring som att hålla startbatteriet toppladdat. Batteriet får vara på max 60 Ah, vilket det ju tydligen är också.

Har f.ö. själv dynan bara som startmotor, och en 40A:s växelströmmare till laddning av batteribanken. Har vev som reservstartmetod, behöver därmed inget särskilt startbatteri.
Tänk på att använda en lång kilrem till växelströmmaren, förläng den ena av dynans. Korta remmar slits otroligt fort upptäckte jag, har numera fixat en lång rem istället. ;)
Dieseln har troligen vridmoment nog för att starta med full laddning, själv måste jag ha en strömbrytare för att stänga av laddningen vid start av min lilla bensinare.

Edit *) Eller att batteriet kokar.



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 april 2012 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu börjar jag hänga med i resonemanget! Vad jag har förstått så är det onödigt krångligt att använda dynastarten för laddning av startbatteriet, därmed bör jag alltså enbart använda den som startmotor och generatorn för laddning av båda batterier. Men, det verkar som om många prioriterar laddning av startbatteri, för att sedan låta ett relä slå över laddningen till förbrukarbatterier (och HELA batteribanken?)
Jag vill göra precis tvärt om. Syftet är att prioritera laddningen till förbrukarbatteriet, istället för startbatteriet. Detta skall väl funka med ett billigt spänningsstyrt relä, typ Biltemas?  
Pengar lägger jag hellre på ordentliga kablar. Kan jag på något sätt göra detta och ha en diod i sittbrunnen där jag ser om reläet har dragit? (utan spänningsfall).

Såg ett tidigare tråd där b.la. Gunnar skrev:  Om man vänder på hela principen och helt enkelt sätter generatorns laddströmsutgång på förbrukningsbanken (den som normalt är urladdad och vill ha rejält med ström) i stället för på startbatteriet (som inte behöver någon större laddström alls, inte ens efter start) så klarar man att återladda startbatteriet via vilket vanligt bilrelä som helst, och kostnaden stannar vid typ 50 kronor.
Hur kopplar man allt egentligen, och hur grova kablar lär behövas? Det hade varit kanon om man fick generatorn att ladda förbrukarbatteriet fullt vid motorgång, för att sedan slå över till startbatteriet.

Kan även tillägga att motorn är nyrenoverad och nyservad med nyslipade ventilsäten och ventiler, ny toppackning etc. Den startar alltid direkt med lätthet, och jag har dessutom vev och dekompressionshandtag. Därav prioriteringen:) 
Ber om ursäkt för att jag eventuellt krånglar till saker och ting! Är ny på området.
Tack för alla svar!



Senast ändrad av Maacho | 22 april 2012 | 15:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, funkar dynans laddregulator och sitter på plats så är det ju inte så krångligt. Nog en ganska vanlig koppling när man fixar växelströmmare men behöver ha kvar dynans startfunktion.
Gäller bara att hålla isär systemen som forgus påpekade ovan, men när det väl är på plats så funkar det förmodligen utmärkt.

Spänningsstyrda reläer drar väl en liten ström hela tiden?
http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/styr-ditt-rel-med-t-ndning-inte-med-sp-nning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

 Det är bara Thomas-1 som har svarat någorlunda rätt på din fråga om dynastarten.

Relät till dynan har en funktion till. Att kasta om läget mellan laddning/start.

Om, säger om, du kan putsa kontakterna  på det relät så kan det bli som nytt och funkar. Då har du två helt separata systen. Ett med dynan och dess batteri. Det andra växlgeneratorn och dess batteri/-er.

Helt åtskilda. Allt frid och fröjd.

De har rätt som säger att starten drar ytterst lite ström Så egentligen kan man låta bli att ladda startbatteriet till dynan alls. Då kan du ta bort relät och koppla dynan som enbart startmotor från dess batteri.  Den kopplingen är ju enkel. Då har du fortfarande växgeneraton och dess batteri kvar åtskillt. Nackdelen är om du får startbatteriet trots allt urladdat och inte har vev.

Lösningen på det fixar du med en strömbrytare som växlar mellan två lägen. Ena läget kör du som ovan skrivet. Utan relä. till dynan. I andra läget kastar du bort kabeln som går från startbatteriet, bryter den och ansluter startbatteriets plus pol till vanliga batteriets pluspol. Nu laddas båda samtidigt precis som i en vanlig batteribank med flera batterier. Denna lösning kräver bara en omkastare och lite kabel. För laddningen räcker med 6 mm2. Till startmotorn bör du ha 30-40 mm2, som den befinntliga. Inga överdimensioner för det handlar om 10 sekunder och kabeln blir inte varm på den korta tiden.

En sak till som folk glömmer bort. Det är skillnad på den ampertal som generatorn kan ge och det som avges.  Är växelgeneratorn på tex 90A som i min bil så ger den inte 90 A. Bara toppen. Oftast så ger den kanske bara 10-20 A för det är det vad batteriet orkar ta emot eller förbrukas av systemet just då. Det som batteriet tar emot är det som avgör hur mycket generatorn avger. Det är det som regleras så att generatorn inte skall  pressa för mycket och bränner upp sig självt.  Dynan kan avge kanske upp till 30A om batteriet är ruskigt tomt (det är då relät kan brännas!) och kan ta emot den strömmen. Men oftast står den på underhållsladdnings nivån på ca 7A som du får när du mäter.

Men som sagt. Kan du fixa till regulatorn till Dynan så gör det först. Absolut enklast!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Laga den mekaniska regulatorn till dynastarten tänker jag inte göra (även om det skulle vara lätt åtgärdat. Men kablarna omkring har smält och regulatorn blivit kokhet för många gånger för att jag skall våga använda den, och den kostar dessutom en hel del)
Dessutom ser jag ytterligare en nackdel med att använda dynastarten för separat laddning av startbatteriet; risken föra att grilla regulatorn om startbatteriet skulle laddas ur.

Det där med omkastare låter väldigt bra! Då skulle alltså generatorn alltid ladda bägge batterier? Finns det någon nackdel med det? Vad händer om batterierna är i olika skick?
Skulle det exempelvis gå snabbare att ladda förbrukarbatterierna om man lät generatorn ladda upp de först, för att sedan slå över till laddning av startbatteri med relä? Eller klarar batterierna ändå inte av att ta emot all laddström så att generatorn egentligen räcker till för att ladda bägge batterier på samma gång, lika snabbt?
Om laddningstiden inte begränsas av att man alltid (utan relä) laddar bägge batterier, oavsett skick, låter det ju mycket bättre än att montera ett spänningsstyrt relä.
 

Jag kan däremot inte låta startbatteriet bli oladdat, då jag har sötvattenpumpen kopplad till startbatteriet och behöver således ladda det.
Det viktigaste är alltså att laddning av förbrukarbatteriet prioriteras, utan att man riskerar att successivt tömma startbatteriet, då det åtminstone måste vara kopplat till generatorn för att få spänning att driva sötvattenpumpen vid motorgång. Men om det inte tar längre tid att ladda bägge på en gång så låter alternativet du (kalman) nämnde väldigt bra! Jag hängde inte riktigt med på kopplingen bara.
Tack för alla utförliga svar! Det uppskattas verkligen!




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder dynan enbart som startbatteri, skulle jag koppla generatorn att ladda startbatteriet. Då är det löst att du alltid har fulladdat startbatteri. Sedan skulle jag köpa ett spänningsavkännande relä på Biltema för 149:- och koppla mellan startbatteriet och förbrukarbanken. Eftersom generatorn har stor kapacitet och startbatteriet alltid är nästan fulladdat kommer praktiskt taget generatorns nästan kapacitet gå till laddning av förbrukarbanken, vilket är vad du vill, eller hur? Då får du ett automatiskt och enkelt system utan knappar att trycka på och glömma bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett givande svar! Jag har börjat inse detta nu, och då relät skall tåla 125A i kontinuerlig last så bör det ju klara även tomma förbrukarbatterier.. Det verkar trots allt bra att koppla startbatteriet primärt, som du säger. Hur kopplar jag det här lämpligast? Jag behöver nya grova startkablar och kablar med klämmor till batteripolerna. Skulle man helst haft säkringar och dylikt? Och hur kopplar man huvudbrytaren för att undvika att relät i sig självt står och drar ström när man inte är på båten? Kan det mesta (kablar, kabelskor etc) införskaffas på biltema det med? Tips på billiga delar mottages Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Får förklara mig igen lite mer detaljerat. men först citerar jag dig:

Det där med omkastare låter väldigt bra! Då skulle alltså generatorn alltid ladda bägge batterier?

Svar: nej.inte alltid Bara i läge C-A

Köp en strömomkastare med tre skruvar för kablarna.

C (common);  Ansluter till startbatteriets pluspol, ca 30mm2

A till det andra batteriet, pus polen.6 mm2 tråd.

B till startmotorn(dynastarten), 30 mm2

Strömbrytaren kan stå i två lägen C-A eller C-B.

Du låter den stå i läge C-B.

När du tycker startbatteriet behöver laddas upp lite så slår du över till det andra läget. Då laddas båda batterierna. Den som är sämst laddad kommer att få mest ström i sig utan regulatorer eller något konstifikt. När ena batteriet säger stopp, (dess inre motstånd ökar vid laddning och släpper inte in lika mycket ström längre) så går det mera till det andra. Vilket? Ja det beror på hur mycket de är laddade.

När du tycker att startbatteriet är OK så slår du tillbaka strämbrytaren till C_B läget.

That´ s it.

Om du glömmer slå tillbaka? Tja. Då startar inte dynan så det märker du.

Och blir den inte överladdat/förstört eller annat då eftersom det äre faktiskt parallelkopplat till det andra batteriet medan du laddar? Tja inte mer än vilka andra två batterier som helst som är parallellkopplade. Att de är olika, tja, är det säg 100Ah på båda så blir det ingen skillnad och om de är någorlunda jämngamla.

Robert föreslår tvärtom samt ett relä. Då är vi där igen med ett relä. Jag skulle inte ta den lösningen. Skippa allt vad reläer och skiljedioder och Skyllerm...s mfl. heter och spar pengarna. Du behöver bara köpa en strömställare.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösning som Robert99 och jag föreslagit fungerar alldeles utmärkt och helt automatiskt. Man slipper trassla till det med reläer och omkopplare och glömma ställa om dom. Man kan ägna sig åt att vara på havet bekymmersfritt. Hur man ska tycka att batterierna är lagom laddade förstår jag inte. Jag är inte alls med på Kalmans lösning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din lösning Kalman låter bra och enkel vid montering, men verkar kräva lite mer uppsyn än de metoder som Robert99 och Paliswe förespråkar. När jag för första (och förhoppningsvis sista) gången går igenom elsystemet och drar om det grundligt lägger jag hellre ett par extra kronor  på att köpa  biltemas skiljerelä (som f.ö. är löjligt billigt egentligen), ordentliga kabelskor, förtennade (och grova) kablar, krympslang med smältlim, ordentliga plintar och polfett etc etc. Jag har dock fortfarande en fundering! Det skiljerelä som biltema säljer (125A), mäter det batteriets spänning när det ska dra, eller mäter det på generatorns laddspänning? För att förtydliga: drar relät när det ena batteriet har blivit fulladdat eller drar det direkt när generatorn börjar Mata på med spänning kring 14V? (dvs direkt vid start) Edit: hur skall man koppla in laddningslampan från sittbrunnen? Vill kunna övervaka när relät är draget och batterierna laddar som de skall! Tack för all feedback!

 

Senast ändrad av Maacho | 23 april 2012 | 01:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla generatorn till startbatteriet och glöm dynastarten som generator. Kör Biltemas relä till förbrukningsbatteriet. Använd dynastarten enbart som startmotor. Det blir klart enklast.

Biltemas relä (rätta mig om jag har fel) drar när spänningen stiger över en viss nivå. Det kopplar då in förbrukningsbatteriet när generatorn laddar. Det ska därför vara inkopplat på generatorn med ena anslutningen och på förbrukningsbatteriet på andra. På reläet finns en diod som anger när det är inkopplat. Vad jag vet går det inte att dra upp den indikeringen till nån synlig plats. Du får kolla ibland att den lyser och lita på att det fungerar när du kör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag måste ställa mig bakom Paliswe och Robert99s utmärkta förslag, brytare som ska ställas om i olika situationer kommer per automatik att glömmas, mestadels vid den sämsta situationen. Dessutom har jag aldrig sett någon brytare med lägena 1, 1 2. 0 i någon högre kvalite, men det kanske finns.

Jag förstår inte varför TS vill kunna se om reläet är draget? Bara laddlampan slocknar så är ju all OK, det är ju den stora fördelen med BTs relä, koppla in och glömm. Vilket batteri du sedan vill priotera laddningen på bestämmer du vid inkopplingen, har även lite synpungter där men det kan vi ta en annan gång.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Det låter vettigt! Synd att man inte kan koppla upp lampan bara så att man vet om förbrukarbanken laddar (och f.ö då också får en hum o hur lång tid det tar innan startbatteriet blir fulladdat) Jag har visserligen en laddlampa på panelen bredvid tändlåset. Har dock inte koll på kopplingen exakt, men det kanske inte är så svårt att koppla in den? Funtar f.ö egentligen på att köpa Skyllermarks grundsats för 1395kr. Undrar om det egentligen inte blir billigare med alla polplintar, pressade förtennade Kablar osv man får med. Man få väl göra en jämförelse och se hur mycket det diffar om man köper kablar och allt separat. Kan det göra något att deras relä bara klarar 75A om förbrukarbatteret på 110Ah någon gång skulle stå helt urladdat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn är ju inte på mer än 35 A, mer ström än går det aldrig i kablarna och genom reläderna vid laddning. Man ska inte blanda ihop A och Ah, det är två helt skilda värden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag inte gillar med Skyllermarks relä, är att det inte är spänningsavkännande. 75A räcker nog även om batteribanken är tom. Beträffande om BT:s relä fungerar eller inte, kan du kolla på en röd diod som lyser när relät är draget. På Skyllermarks kan du inte kolla alls då det är ett vanligt enkelt mekaniskt relä utan elektronik.. Om du inte vill/kan montera BT:s relä så att dioden syns, kanske du kan mäta spänningen med en billig fast monterad voltmätare eller du kanske har en plotter som kan visa spänningen i batteribanken.

Till sist komplicera inte det hela nu när du bestämt dig för att inte använda dynans laddfunktion. Gör en motorkrets med startbatteri, huvudbrytare på sidan, dynan och motorns kablage samt generatorns laddkrets inkl dess laddlampa. Gör en förbrukarskrets med förbrukarbatteri, huvudbrytare på sidan och lägg all förbrukning på denna krets. Nu är allt åtskilt så det gäller att fixa laddningen till förbrukarbanken och det gör du via ett relä. Antingen Skyllermarks simpla lösning som kopplar ihop kretsarna när du vrider på startnyckeln och laddlampan lyser eller så använder du ett spänningsavkännande relä, exempelvis BT:s som kopplar ihop kretsarna först när startbatteriet via generatorn uppnått en viss spänning.

Detta är grunden, men vill du säkra av motorkretsen kan du göra det med en huvudsäkring på kanske 200A. Sedan gissar jag att du har konsumtionsidan avsäkrat via elpanelen. Vill du vara extra säker kan du kanske sätta en huvudsäkring på säg max 100A på matningen till elcentralen. Detta resonemang om säkringar är mer mina teorier, eftersom jag inte har mina system avsäkrade med huvudsäkringar.



Senast ändrad av robert99 | 23 april 2012 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljereläet skiljer bort det ena batteriet när generatorn slutar ladda, mer detaljer här ...
http://www.biltema.se/Documents/manualer/25/25-230_man.pdf

Växelströmmare/alternatorer sägs kunna gå sönder ifall de tappar kontakten med alla batterier samtidigt, har iofs aldrig sett nåt sånt fall här på forumet. De verkar kort sagt otroligt pålitliga/effektiva jämfört med likströms-/dyna-generatorer. Men man kan väl ändå ha detta litet i bakhuvudet vid nyinstallation, kanske särskilt vad gäller ev glappande huvudströmbrytare?

Tror f.ö. att ett 75A:s relä räcker gott i ditt fall, för det är nog mest resistiv (läs icke-gnistrande, icke kontakt-käkande) last i skiljereläfallet, till skillnad mot t.ex. startreläers* inkoppling av en induktiv motor.

Men hur funkar egentligen Skyllermarks tändningsstyrda skiljerelä? Hopkopplingen av batterierna får väl inte ske förrän det laddar. Eller åtminstone inte så länge startmotorn går, för då blir ju det särskilda startbatteriet rätt meningslöst? Är tydligen inte spänningsstyrt, men hur hindras då en ev urladdad förbrukarbank ifrån att lasta ner startbatteriet under start?

Har du ingen inbyggd permanent voltmeter i båten?
Jag skulle iaf sakna min, man ser direkt ifall det laddar och kan ana sig till strömstyrkan. Man kan också avläsa noga och få fram laddnings-tillståndet på ett utvilat batteri, och man kan faktiskt även ana batteriets sulfatering** (minskande laddmottaglighet).
Har man en inbyggd voltmeter så kan man väl sätta en omkopplare - gärna med återfjädrande tryckknapp för ev glömskas skull - för mätning antingen på förbrukar- eller start-batteriet, antar jag.

Har du månne en sense-kabel på din växelströmmare? Inte troligt, men isf kan man gå ner i kabeldimensioner utan minskning av laddkapacitet. (Rentav billigt höja laddkapaciteten så batteriet nästan börjar sjuda, med hjälp av en buskopplad strömbrytarstyrd seriediod på den ledningen.)

*) Lite off topic men dynastarter bör gärna ha 200A:s nominell strömbrytstyrka, enligt egen erfarenhet. Brände ännu ett polariserat 100A:s (ca 400:- ) igen i somras. :(
AlbinMotors webshop
har ett 200A:s (ca 700:- ), får nog bli ett sånt denna gång. (Obs ingen firmaanknytning, men rejäla och hållbara startreläer tycks tyvärr alltmer svårfunna så jag törs ändå tipsa om detta av mig ännu oprövade alternativ. Kanske visar det sig billigast i längden?)
**) Längst ner i sajten förklaras detta med koll av sulfateringen ...
http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 april 2012 | 17:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken till PDF:en. Har av någon anledning lyckats undgå den helt..
En permanent voltmeter är ju ett bra alternativ! Skall nog passa på att montera på några olika givare osv när jag ändå skall riva ut elsystemet. Jag såg nu att Skyllermarks Grundsats kostar 2000 kr. Då borde man kunna komma undan lite billigare med annat skiljerelä, förtennade kablar, kabelskor, plintar etc om man köper det separat någon annanstans istället av samma kvalitet?
Nåväl, får väl kolla upp det när det väl är dags för renoveringen.
Separera systemet helt hade jag tänkt göra, utan dynan för laddning.
Jag har dock ett par frågetecken. Ni får ursäkta min okunskap i området. Jag skall försöka att inte krångla till det..


Har jag förstått allting rätt på de här punkterna?
1. Ett tändningsstyrt relä (ex. Skyllermarks, som separat är svindyrt) kopplar samman både startbatteri och förbrukarbanken såfort motorn går, och laddar således bägge batterier alltid.

2. Ett spänningsstyrt relä (ex. Biltemas skiljerelä) laddar först det batteri man valt primärt, drar sedan och sammankopplar både startbatteri och förbrukningsbatteri när batteriets spänning -inte generatorns laddspänning-, kommit upp (i detta fallet) över 13,3 volt.

Borde inte ett tändningsstyrt relä (som alltid, i alla lägen, laddar bägge batterier (i mitt fall endast 2 st)) vara bättre än ett spänningsstyrt relä? Åtminstone när man har en förhållandevis liten batteribank?


Som någon tidigare påpekat är det ju som bekant ingen vits med att ha en generator på säg över 100A, då batterierna inte kan ta emot all denna laddning (och isåfall bara under en väldigt kort tidsperiod), som bara slukar hästar från motorn.
Jag tänker såhär:
Om jag har ett spänningsstyrt relä, begränsas laddningen först till ett batteri. Om detta batteriet då är startbatteriet (som ofta är näst intill fulladdat) så använder generatorn inte hela sin kapacitet för laddningen av batteriet, utan skulle lika bra kunna ladda bägge batterier, och ändå få kapaciteten (35A) att räcka till bägge batterier samtidigt och då ladda upp batteribanken snabbare?
Eller går det ändå snabbare med spänningsstyrt då det går så snabbt att ladda startbatteriet att batteribanken slås ihop näst intill direkt?

Som jag förstår det, kan man använda ett betydligt klenare relä om man kopplar generatorn direkt till förbrukarbanken, och sedan relät till startbatteriet. Detta förutsatt att man aldrig råkar dra slut på startbatteriet. Synpunkter på detta? Det borde dock gå fortare att ladda hela banken om man kopplar tvärt om, då relät drar tidigare? Dock kräver det ju ett kraftigare (dyrare) relä.
Är det effektivare laddning med ett spänningsstyrt relä? Eller är det billigare och enklare att montera? Vad är det som motiverar att jag borde ha ett spänningsstyrt relä istället för tändningsstyrt? Jag kan tycka att det borde gå fortare att ladda med tändningsstyrt..



Senast ändrad av Maacho | 24 april 2012 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaä, när en växelströmmare börjar ladda, och det gör den vid betydligt lägre varvtal än en dyna, så blir väl spänningen tämligen omgående minst 13,5 volt även med rätt urladdat batteri. (När laddströmmen sen avtar pga att batteriet börjar bli fulladdat stiger spänningen, och då begränsar regulatorn spänningen till max ca 14,3 V för att undvika överladdning och gasning.)

Tittar du med det perspektivet ännu en gång på BT-länkens voltvärden så ser du nog detsamma som jag? Alltså att batterierna rätt omedelbart kopplas ihop och alltid laddas tillsammans precis som fallet är med Skyllermarks tändningsstyrda.
Skillnaden - som jag kan begripa - är att BT:s i praktiken fördröjs några viktiga sekunder, dvs sammankopplingen sker inte förrän motorn startat och laddningen kommit igång. Startbatteriet är väl därmed helt befriat ifrån en eventuellt bottenurladdad förbrukarbanks belastning just då startmotorn behöver sin höga strömstyrka.

Kan själv tycka att det är nåt skumt i detta, varför rekommenderar Skyllermark tändningsstyrt ifall det potentiellt kan lasta ner startbatteriet just när det sas utför sin enda och viktiga uppgift?
För inte kan det väl innehålla en diod, skulle ju vara lika illa som deras favo-hatobjekt skiljedioder? Är det månne inkopplat med nån sorts fördröjning, exempelvis oljetrycksgivaren har vid vissa tillämpningar använts för undvikande av alltför snabb generator-inkoppling??
(Och angående den enligt Skyllermarks ständiga tjuvströmmen hos samtliga fabrikat av spänningsstyrda reläer, så kan den väl mycket väl vara rent löjligt liten. Nära noll sett i sammanhanget, men inget sägs därom??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja okej. Jag misstänkte också att biltemareläet slår ihop batterierna ganska omedelbart om laddningen är kopplad till startbatteriet?
Okej. Det låter ju väldigt sannolikt. Men som jag har förstått det så motiveras väl ett tändningsstyrt relä med tom förbrukarbank att spänningen ändå omedelbart går ner till 6-8 volt när man startar motorn, som ändock är betydligt lägre än vad spänningen på ett urladdat förbrukarbatteri är? (11 Volt nånting?)
Vad gäller strömmen som själva reläet drar (biltemas), såg jag någon tråd där detta hade blivit testat. Har för mig att värdena låg på hela 6Ah/månad. Det kan man ju tycka är ganska högt ändå. Borde man inte kunna undvika detta genom att sätta huvudbrytaren på rätt ställe? Var skulle det vara isåfall?



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Okej grabbar......okej....

Naturligtvis får man göra som man vill.

Men jag tror inte alla har läst- tagit till sig- och förstått enkelheten jag predikade för.

Eftersom startbatteriet i princip inte behöver laddas på hela säsongen så rör man aldrig brytaren.

Skulle man ha laddat och glömmer ställa tillbaka brytaren så går det inte att starta, alltså händer inget, man blir ju påmind.

Kan det bli enklare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, Kalman.
Så hade jag gjort, måste väl finnas nån omkopplare som tål startströmmen att köpa. Omkopplaren behöver inte tåla att bryta strömmen, det gör startreläet.
Min lilla dynastart drar normalt 55A, men det kan säkert stiga betydlligt om motorn skulle råka kärva/stallas (då avgör bara den låga lindningsresistansen).

Ett spänningsstyrt relä kan väl f.ö. börja sumra som en ringklocka, står nåt om det i bruksanvisningen.

Har ritat Kalmans enkla omkopplare, står som sagt normalt alltid i läge C-A.
Hade även satt dit en normal huvudbrytare på förbrukarbatteriet.
Har den billiga med röd plastnyckel idag och kör startströmmen genom den, funkar väl så där. Får öppna och putsa oxid årligen plus slå den fram&åter emellanåt för att skava litet extra.

post-10006646-1394237031,3495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...