Gå till innehåll
torsdag 18 juni 2026
ogopogo

Inplastad blyköl, och nu blev det spännade!

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Tur84 med inplastad blyköl. Har sett att det varit någon form av lagning längst ner, längst fram på kölen, men inga problem att slipa och måla förra året.

Men iår!!

Såg ut som en spricka längst ner, slipa över, sprickan blev lite större, fram med skruvmejslen och det underbara resultatet är att beskåda i bilderna. De rester ni ser liggandes var fortfarande våta!

Till min fråga, göra en snabb överplastning och ta tag i problemet igen när båten är uppe? Eller göra en halvdan lösning med epoxi, plastning etc.etc trots att jag inte kommer (eventuellt) komma åt om det spridit sig mera (plankan som kölen vilar på kommer snabbt ivägen)

Hur mycket kan detta krypa iväg och sprida sig på en sommar i vattnet? Självklart ska det tätas på något sätt..

Har en känsla av att detta är en gammal lagning som det kommit in fukt i och frostsprängt..

Edit: Ja, det blev spännande! Inte spännade.....får skylla på plåstret på fingret...

Senast ändrad av ogopogo | 15 april 2012 | 16:24

post-10017439-1394237013,6782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så med gamla båtar med inplastad köl. 

Hade en båt ihop med en kompis i 10 år. Det var alltid lika spännande när vi tog upp att se hur kölen såg ut. Om kölen var hel hade vi en liten tävling vem som snabbast kunde säga; har inte du heller haft nåt roligt i år

Det hände egentligen bara två gånger att kölen var skadad. Bägge gångerna var vi bägge ombord. Bägge gångerna stod kompisen till rors, fast den första gången berodde grundstötningen på en navigationsmiss av mig. indecision fast jag hade gått på ett par gånger under de10 åren när jag ägde båten själv innan kompisen köpte in sig.

Det är svårt att få torrt. Jag skulle gjort en provisorisk lagning så att det - om möjligt - inte kommer in mer vatten. Öppnat upp ordentligt till hösten när du tagit upp så att det får möjlighet att torka över vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det lutar åt en någorlunda snabb men tät lösning.

Hur öppnar man upp bäst? Mejsel och hammare och gå loss på allt som är löst och alla sprickor?

Är det först expoxi->fiberglas->gelcoat som gäller eller kan man spackla med epoxi fibrer och en skvätt gelcoat på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte slå och panka, det kan bara förvärra skadan.

En mindre modell på vinkelsip. Gärna med variabel hastighet, så att man även kan polera med den. Kapskiva kan va bra om man vill kapa bort bitar. För järn eller om det finns nåt som passar glasfiber bättre.

Har precis köpt mig en multimaster - förstår inte hur jag klarat mig utan en sån tidigare. Fast att slipa med är en inte något särskillt för sån slipning som du skall göra, men att kapa  glasfiber går ju. Bladen är tyvärr väldigt dyra.

När det gäller att slipa brukar jag använde vinkelslipen och en Flapdisc som jag köper på biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ grövsta sorten.

Jag skulle bara slipat rent, kört på med en värmefläkt nått dygn. Bygg ett minimaly tält runt området. Sen skyndat mig att plasta på ett par lager väv i epoxy och hoppars på att vätan inte tränger sig på innan laminatet börjar härda. På med värmefläkten direkt och upp med tältet.

Gelcoat eller topecoat som det ju handlar om  sådana här sammanhang å ena sidan och epoxy hör inte ihop.

Antingen kör man med polyester, matta och topecoat eller så kör man med epoxy och väv (Biltema).

Normalt brukar jag använda polyeter på plastbåtar. Dock använder jag epoxy om det är skador under vattenlinjen. Om man lagar med polyester och tänker lägga på en epoxygrundfärg måste poyester härda minst 4 veckor med den färgen jag brukar använda. Kör man med epoxy är ju epoxybehandlingen klar med en gång.

Senast ändrad av toaen | 16 april 2012 | 14:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De små jobb jag gjort har det fungerat bra med vinkelslip och en grov skiva karborundum eller vad de heter som man kan slipa i stål med. Yxa eller huggmejsel kan nog fungera tills man kommer till fastare ställen. Där slipar man så det gamla plastlagret tunnas ut succesivt under 50-100 mm så man har stor yta att få ny plast eller epoxilager att fästa på.

Du får väl ta hjälp av en fläkt-elkamin så du får det att torka snabbare. Bygg in kölen med byggplast eller presenning så du inte bara eldar för kråkorna. Lite luftväxling ska det vara och frågan är om man bara ska ta in luft och blåsa ut luften genom ett hål i byggplasten. Det går åt mer el men ger nog bästa torken. Vi torkade trattkantareller på detta vis och det var effektivt. Skulle tro det torkar upp bra på ett par dygn åtminstone på ytan på det du ska laminera. 

Hugger du och slipar först så torkar du sen så går det nog på några timmar också.

Går det att lyfta båten är det fårstås att föredra. Omöjligt att få tätt annars kan jag tänka. Domkraft, pallvirke och stöttor som kan flyttas/höjas borde kunna fixa saken. Har man svaga domkrafter kan man kanske lyfta mot en hög bock i ändarna på båten där det är lättare. Bra att tänka som jobbarna som lyfte sten upp på pyramiderna. Dom kunde lyfta där det var som lättast.

Det var nån gubbe som sa han kunde lyfta hela jorden bara han fick en fast punkt i rymden. Han byggde visst också en av de första utombordarna så helt bakom fiskedoningarna var han inte. 

Plastning är kul och misslyckas man har man ändå lärt sig hur man inte ska göra och gör rätt nästa gång. Det som kan hända är t.ex att det inte fäster. Ingen större skada då det bara är att göra om. Epoxi fäster bäst enl. sakkunniga.

Lycka till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...