Gå till innehåll
onsdag 13 augusti 2025
Bayliner1954

Vad har hänt med kylboxen?

Rekommendera Poster

Halloj!

Håller på med vårrustningen nu inför sjösättningen av vår Scampi 30 nästa helg, det ser bra ut och vi ska nog lyckas hinna med allt som tänkt. MEN, kylboxen (Isoterm 2001K med O-förångare) sätter griller i huvudet på mig efter återmonteringen (pga pentryrenovering). Den fungerar som den ska förutom att den inte kyler sad.

Följande beteende får jag:

- Kompressor och fläkt går igång när termostaten sätts på
- Det fräser i kondensorn
- Det blir ingen kyla (inte efter 6 h drift)
- Kompressorn och fläkten slutar aldrig gå

Följande åtgärder har jag gjort:

- Kontrollerat mängden kylmedium (hos Thermoprodukter i Kalmar)
- Dubbelkollat elkopplingar och kylkretsen.
- Provat olika inställningar på termostaten
- Mätt spänningen vid kompressorn (12,5 V)
- Kopplat bort kondensorn och pluggat kompressorn, sedan kört kompressorn stand alone. Då stänger den heller aldrig av sig.

Är det någong som har en ide vad är det som är galet?

Tack på förhand.

/Henrik

Senast ändrad av Bayliner1954 | 14 april 2012 | 18:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du haft isär kylmedierörens snabbkopplingar vid omflyttningen? Kan det ha blivit läckage vid snabbkopplingarna? Jag har inga felsökningsråd att ge utan undrar själv hur man skall göra för att inte få problem vid isärtagning.

Jag skall flytta min sjövattenkylda Isotherm med O-förångare och undrar hur man skall demontera snabbkopplingarna för problemfri återinstallation.

Måste skyddshuvuarna vara monterade så fort man tagit isär vid snabbkopplingarna eller räcker det att t.ex tejpa över dem som smutsskydd?

vänliga hälsningar

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man skruvar upp skulle man kunna ha sprutat eller penslat på såpbubbelvatten. Ska inte bli bubblor om det funkar med kopplingen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu finns kylmedium, (annars troligt att det läkt ut om man skruvat isär), så borde nästa bov kunna vara kompressorns funktion.

Pumpar kompressorn, eller låter den bara?

Skall finnas en backventil till kompressorn, den kan ha hängt sig.

Att kompressorn går i 6 timmar utan att stänga av borde vara ett tecken att styr-elktroniken i alla fall är hel, det blir ju inte kallt och den går så länge rätt kylnivå inte uppnås.

Jag skulle prova att knacka lite på kompressorn för att se om tex en backventil har fastnat. Gissning från min sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har pratat med dem och kommer antagligen montera ut alltihop och skicka till dem gå igenom. Sökte dock lite tips som de inte gett.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det trevliga med den här firman är att de pratar med folk och gör tjänster utöver garantierna. Jag fick en elektronikdel testad gratis och tillbakaskickad utan kostnad. 

Den kompressorn har ju suttit i båten i snart trettio år ändå. Nu var det inte kortet som var trasigt utan kompressorn så det blev en ny kyl.

Gissa vilken jag köpte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...