Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
JohanSailor

Zodiac Cadet Fastroller

Rekommendera Poster

Jag ska köpa jolle till båten och efter att ha jämfört en del har jag i princip bestämt mig för en Zodiac Cadet Fastroller men den säljs både i PVC (standardutförande) och en lite dyrare modell  som heter Neo / Hypalon. Det sistnämnda materialet ska tåla UV-strålning och annat lite bättre.

http://emag.allegrointeraktiv.no/fische/zodiac_tenders_2011/#/14/

Är det någon som har erfarenhet av skillnaden i materialen? Är det värt merkostnaden ? Jollen ska användas sommarhalvår i Skandinaviska vatten. 

Jag väljer också mellan 285 och 325 cm men är rädd att den senare blir onödigt stor  till min segelbåt som är 40 fot. Någon som har erfarenhet av detta? Vid cruising i skärgården tänker  dra jollen efter båten men vill samtidigt kunna stuva undan vid kappsegling/havssegling (därav föll jag för Fastroller framför RIB, plywooddurk etc) . Jag hade tänkt mig en 6hk motor och det hade varit kul om den planar med 1 person i jollen.

Ev. andra synpunkter om Zodiac Cadet Fastroller? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv nöjd ägare till en Zodiac 240 Fastroller/lightroller.Den har de i de 6 år som jag haft den varit uppblåst hela säsongen-ligger på rufftaket i hemmahamn.Den är fortfarande väldig fräsch i väven,den blå färgen på träakterspegeln är sliten av snurran och vädrets makter. Jag vet inte vad prisskillnaden är,men Zodiac är ju inga billiga jollar i grundutförande.Jag anser att för våra förhållanden i Sverige så funkar PVC,vid långsegling hade jag valt en jolle i Hypalon. En släpjolle som är 325 cm tycker jag är för stor och ohanterlig även till en 40 fotare.Du planar med  1 person och 6 Hk i en 285.Skulle jag köpa ny 6 hästare  skulle jag köpa Suzuki,den går fint,har ett rejält lyfthandtag.Jag har lång erfarenhet av Zodiac,har ägt en större med trädurkar tidigare.Jag anser att Zodiac gör de bästa luftdurkarna därför att de är styvare,har erfarenhet  genom seglarvänner av andra fabrikat och skall man ha en lite större jolle med luftdurk,över 270cm är Zodiacs durkar överlägsna.Andra fabrikat är inte styva nog i luftdurken.

Nackdelen med Zodiac är deras lite mera avancerade årklykor och dito fästen,de håller inte.Pinnen på årklykan böjs bl a.Den målade akterspegeln i trä slits fort och blir ful,hade varit bättre med komposit,jag tror att det finns fabrikat som har det.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra kommentarer  - jag har sett att Zodiac har två serier för jollar/tenders med luftdurk; en som heter Cadet Areo och den andra som är Cadet Fastroller. Areon har största modell på 260 medan Fastrollern börjar från 285 och uppåt. En Zodiac-återförsäljare förklarade att luftdurken på Fastrollern är styvare (high pressure) precis som du skrev, och det bland annat är därför den är dyrare än Areomodellerna - inte vet jag..? Att döma av bilderna jag har sett så har de bytt ut materialet i akterspegeln, eller i alla fall plastat in trät för det ser inte ut att vara målat trä på de nya modellerna men det kaske är fel. Hittar ingen info om det.

Jag ska titta på Suzukimotorerna också; har hittills mest tittat på Yamaha som har en 4, 5 och 6-hästars med samma vikt/block/cylindervolym och den var inte speciellt tung och det är ju bra om man ska lyfta av och på från segelbåten. 8-hästaren blir betydligt tyngre.  Yamahamotorerna har både inbyggd tank samt möjlighet att koppla till extern vid längre turer, men det har kaske Suzukin också.

Tack för tipset om årklykorna - ska ha det i åtanke.

Jag beställer jollen från England så blir det väldigt mycket billigare än att köpa i Sverige...

Trevlig sommar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Zodiac Cadet Fastroller 285 med Acti-V skrovet -11. Förmodligen samma som du tittat på?

Hursomhelst, den funkar bra i storlek för två vuxna och två barn och går fint med en Yamaha 6 hk. Dock, med en person ombord och full spätta kaviterar den gärna med Yamahan (kanske skiljer sig med andra motoralternativ?), men planar det gör den lätt.

Den största fördelen med jollen är vikten. Det går hyffsat lätt (trots att motorn är på) att dra upp den på badbryggan på vår Bavaria. Dessutom är den lätt att packa och hantera i övrigt också. Tänk dock på att fenorna som fäster vid skrovet inte får böjas (det blir dyrt...)

Kvaliten överlag är helt ok. Vi hade tidigare en Suzumar och upplever ingen större skillnad. Till Suzumarens fördel kan sägas att den har smartare nipplar för luftpåfyllnad samt kraftigare skydd för skrovet (mer plast för V-et helt enkelt). Dessutom var Suzumaren mindre fipplig då det gällde årorna. Durkarna upplevde vi ingen skillnad på, bägge var lika bra... Zodiacen är lättare, snyggare och har mer tillbehör (väskor, skydd, etc). Dessutom känns den rejälare pga av fetare pontoner.

Vi hade oxå funderingar på materialet. Det jag fick reda på var att Hypalon var bökigare/dyrare att reparera vid skada, samt att dess stora fördel är när jollen utsätts för UV-strålning.

Vi köpte vår Zodiac från Tyskland för runt 16-17000 inkl frakt och allt. Listpris i Sverige är väl närmare 25000 för en ny?

Nåja, vill du veta mer så fråga på :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, appropå motorn. Jag gick igenom samtliga 6 hästare innan köpet av Yamahan. Varför det blev en Yamaha beror på följande:

1. Vikten. Bland klassens lägsta

2. Stuvmöjlighet. Enda motorn som kan ligga på alla sidor (utom upp och ner). Dessutom med feta bärhandtag.

3. Snygg på Zodiacen (vit motor med diskret dekal)

4. Hyffsat stor inbyggd tank samt möjlighet till extern tank (det finns dessutom en inbyggd bränslepump under kåpan)

5. Mycket tyst

6. Erkänt bra kvalitet

7. Bra pris (förvånande nog)

/T



Senast ändrad av thompalompa | 04 april 2012 | 21:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra kommentarer om både jolle och motor. Det är precis den du nämnt som jag tittat på och efter att ha shoppat runt lite med Google hos återförsäljare i UK kom jag ned till 14,000 kr inkl frakt och i Sverige vill de ha 22-23,000 så det lönar sig verkligen att handla i UK nu när pundet är så billigt. Jag skulle tom spara ett par tusenlappar på att köpa frakta motorn från UK men där väljer jag nog en svensk återförsäljare med garanti, service etc. När det gäller motorn så hade jag precis samma lista med fördelar som du så jag satsar på detta paket! Trevlig segling i sommar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Zodiak Cader Fastroller 285 och den planar och går upp i ca 16 knop med oss 2 vuxna ombord med vår Tohatsu 8 Hk. Man får ju ha 8 Hk som mest på den och det finns ingen anledning att ha mindre. Fick tag i en tvåtaktare ny precis innan de slutade säljas. De är lättare än 4-taktarna och går att stuva hur man vill därav tvåtaktare. Den har fungerat utan mankelimang - jättebra.

Vi gillar verkligen vår jolle som hållit mycket bra genom åren trots flitig användniing och diverse äventyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...