mistral33 0 Postad 30 Mars , 2012 Hej, jag har en gammal mistral som jag börjat renovera, mistralen är byggd på hallbergs varv och har plastskrov med trä överbyggnad i mahogny och teakdäck. Trä detaljerna behöver nu omvård då båten har stått på land i åtta år, många av dessa oövertäckt. Jag håller som bäst på att slipa ned allt trä, och funderar nu på vad jag skall använda som ytbehandling en tanke är epoxylack är det någon som har erfarenhet av sådana jobb. Några säger att epoxyn spricker på trä. Andra säger att det är jättebra och tar bort mycket jobb. Vore jätteglad för svar. mvh mistral Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 30 Mars , 2012 Jag vet inte vad du menar med en epoxylack. Lämna ett föslag på fabrikat och modell så kan man sedan avgöra om den är lämplig för trä eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 30 Mars , 2012 Epoxilack känner jag inte till men det är inte helt ovanligt använda epoxi istället för fernissa på trä. Det var väl ett reportage i PB nyligen om en farbror som renoverade en gammal glasfiberbåt med trädäck. Han bytte hela däcket och lackade upp det med epoxi. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 30 Mars , 2012 Vad man måste känna till är att epoxyn är dålig som ytbehandling då den inte är UV-beständig. Den måste alltså efterbehandlas med exempelvis lack. Tips, kika på sajten Träbåtsakuten under Tips&Trix. Det finns inga genvägar om du vill att din lack ska se bra ut och sitta kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mistral33 0 Postad 30 Mars , 2012 Tja, jag har ju inte gått på epoxyskolan och inte heller köpt någon. Så om du har något tipps vore det toppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 30 Mars , 2012 Tips, läs här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm vilket är en bra början. Köp sedan Thomas Larssons bok Träbåtsrenovering och läs den. Brukar finnas på t ex Bokus. Där finner du svar på dina frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 30 Mars , 2012 Sorry mistral, PB= tidskriften Praktiskt Båtägande (som svar på ditt PM=Personligt Meddelande). Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 30 Mars , 2012 Har sökt på PB's hemsida. Hittar bara en artikel om däck och epoxy, http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20101126/byta-dacket-sjalv-modosamt-men-mojligt Känns inte helt klockrent och samma sak som efterfrågas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 30 Mars , 2012 PB lägger inte ut artiklar på hemsidan längre så artikeln jag pratar om finns inte på nätet. Sen handlade den om en liten sportbåt med glasfiberskrov och trädäck, inte om en segelbåt helt i plast. Nu när du skrev det Peter, så minns jag att de sista två lagren farbrorn la på var vanlig fernissa just för UV-skyddets skull. Det är bra att du påminner om det hela tiden Peter...det är lätt att epoxi blir lite helgonförklarat och då är det lätt att glömma bort just bristen i UV-beständighet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser