Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
mistral33

epoxy som ytbehandling

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en gammal mistral som jag börjat renovera, mistralen är byggd på hallbergs varv

och har plastskrov med trä överbyggnad i mahogny och teakdäck. Trä detaljerna behöver nu

omvård då båten har stått på land i åtta år, många av dessa oövertäckt. Jag håller som bäst på att

slipa ned allt trä, och funderar nu på vad jag skall använda som ytbehandling en tanke är epoxylack

är det någon som har erfarenhet av sådana jobb. Några säger att epoxyn spricker på trä.

Andra säger att det är jättebra och tar bort mycket jobb. Vore jätteglad för svar.

mvh mistral

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du menar med en epoxylack. Lämna ett föslag på fabrikat och modell så kan man sedan avgöra om den är lämplig för trä eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxilack känner jag inte till men det är inte helt ovanligt använda epoxi istället för fernissa på trä. Det var väl ett reportage i PB nyligen om en farbror som renoverade en gammal glasfiberbåt med trädäck. Han bytte hela däcket och lackade upp det med epoxi.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man måste känna till är att epoxyn är dålig som ytbehandling då den inte är UV-beständig. Den måste alltså efterbehandlas med exempelvis lack. Tips, kika på sajten Träbåtsakuten under Tips&Trix. Det finns inga genvägar om du vill att din lack ska se bra ut och sitta kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag har ju inte gått på epoxyskolan och inte heller köpt någon. Så om du har något tipps vore det toppen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry mistral,

PB= tidskriften Praktiskt Båtägande (som svar på ditt PM=Personligt Meddelande).

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PB lägger inte ut artiklar på hemsidan längre så artikeln jag pratar om finns inte på nätet. Sen handlade den om en liten sportbåt med glasfiberskrov och trädäck, inte om en segelbåt helt i plast.

Nu när du skrev det Peter, så minns jag att de sista två lagren farbrorn la på var vanlig fernissa just för UV-skyddets skull. Det är bra att du påminner om det hela tiden Peter...det är lätt att epoxi blir lite helgonförklarat och då är det lätt att glömma bort just bristen i UV-beständighet...yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...