forgus31 139 Postad 29 Mars , 2012 Ska laga lite parkeringsskador på båten. Några djupa märken jag lägger i gelcoatspackel som ska ha 19 grader enligt burken. Tänkte jag kan hänga på några plastpåsar med varmt vatten så det blir varmare än utetempen som nu ligger på tio grader. Är det till o med bra om det är 50 60 grader eller mer? Fick tag i en burk med ganska rätt kulör på Sea Sea. Finns färgkarta i katalogen som väl stämmer så där. Man får göra lite prov. Burken kostar bara dryga hundralappen. Kan kanske också blanda två burkar och få en kulör mittemellan. Ska bli kul med en snygg bredsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 20 Postad 30 Mars , 2012 Tejpa över spacklet innan du lämnar båten för dagen så klarar det sig, senast jag spacklade var det bara 13 grader och det gick fint, 2 kompspackel bygger värme själv vid härdning och med lite tejp över blir det bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Mars , 2012 Jag tejpade över för att få det jämnare. Det var nog runt 13 grader för mig också och det började härda innan jag åkte från båten. Så pass att jag kunde dra av tejpen. Jag hade en hel del skador i kanten på akterspegeln och tejpen där gjorde att jag kunde forma gelcoaten till en rundning runt kanten. Formade innan den hade hårdnat helt. Får se idag om det blev bra. Tejpade upp runt alla skador så det inte skulle bli så mycket kladd. Tejpen nr två, som jag tejpade över gelcoaten för att jämna till bättre, tog med det kladd som kommit på sidan om lagningen. Verkar effektivt. Troligen fäster det så dåligt där inte skadan är så tejpen är starkare och lyfter med sig kladdet som trots allt kommer lite på sidan av lagningarna. Såg ut som ett magiskt trick. På nåt ställe hade det inte härdat riktigt så det var nog lite för tidigt att ta tejpen men lätt attt spackla nytt Osäker ännu om kulören. Men som sagt lätt att göra om. Det är iallafall bättre än kritvita gelcoaten som jag använt tidigare. Verkar som överbyggnaden har lite mörkare kulört. Blir kanske av när det blivit varmare, nu kommer tyvärr kylan igen. Har varit några perfekta rustardagar med många lediga som myser vid sina båtar. Två närmaste uppläggningsfickorna gapar tomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 20 Postad 30 Mars , 2012 Trevligt, jag har också spacklat idag. Sen åkte jag och tittade på olika avbärarlister. Tror det blir blåvit som orginalet, jäkligt fina färger. Jag ska lacka om hela båten så vilken kulör mitt spackel har spelar mindre roll, provade med biltemas idag och det var väldigt lättjobbat. Nu står doghouse på min gräsmatta i väntan på att få lite ny elkabel. 11Maj är det sjösättning, får väl se om jag kan hålla det datumet. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser