Gå till innehåll
söndag 04 maj 2025
Bojesper

Avtappning färkvattensystem Tamd 31

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon vänlig själ som kan förklara på hur många ställen man ska tappa av färskvattensystemet på en tamd31?

Samt hur mycket spolar ni efteråt?

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att besvara min egen tråd. Läser man enligt Pentas beskrivning så lyder denna informationen.

Men jag hittade ett klipp på YouTube angående Tamd31 och där skall man tappa på blocket, avgaslimpan, oljekylaren, värmeväxlaren och turbon? Ca 1:30 min in i klippet.

IMG_1477.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer att spola ur min TAMD31a genom slangarna som går till varmvattenberedaren. Sitter 2 slanganslutningar längst fram på min motorn där jag lossar den ena och kopplar på en egen slang ansluten till vattenkran. Den lossnade slangen åker i en stor hink. Sen kör jag till hinken är full, tömmer den och kör en hink till. Räknar med att det ska bli många hinkar innan vattnet är rent.

Sen tar jag en dunk med blandad glykol och vatten (kör gul) och låter det sugas in med en dränpump. När det kommer glykol ur returen är det klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan skrev Janne_G:

Jag kommer att spola ur min TAMD31a genom slangarna som går till varmvattenberedaren. Sitter 2 slanganslutningar längst fram på min motorn där jag lossar den ena och kopplar på en egen slang ansluten till vattenkran. Den lossnade slangen åker i en stor hink. Sen kör jag till hinken är full, tömmer den och kör en hink till. Räknar med att det ska bli många hinkar innan vattnet är rent.

Sen tar jag en dunk med blandad glykol och vatten (kör gul) och låter det sugas in med en dränpump. När det kommer glykol ur returen är det klart.

Tack för svar.

Det lät väldigt smidigt. Jag har ingen varmvattenberedare och montaget till motorn är sk. Garderobsmontage och är väldigt trångt. Lite osäker då hur jag ska applicera din metod till mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag spolade mina motorer tappade jag av från kran ”1” och satte sen vattenslangen  i påfyllningen och spolade tills vattnet var klart och körde runt motorn några gånger emellan. Men @Janne_G s förslag är ju smidigt om man har beredare.

Sen vet jag ju inte vad du har för möjlighet att få ut spolvattnet? Jag körde med länspumpen och glykolen gick i ett kärl innan så klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Makro:

När jag spolade mina motorer tappade jag av från kran ”1” och satte sen vattenslangen  i påfyllningen och spolade tills vattnet var klart och körde runt motorn några gånger emellan. Men @Janne_G s förslag är ju smidigt om man har beredare.

Sen vet jag ju inte vad du har för möjlighet att få ut spolvattnet? Jag körde med länspumpen och glykolen gick i ett kärl innan så klart.

Men jag hittar ju tömningspunkter på min motor på fler ställen. Värmeväxlaren, oljekylet, avgasknät, turbon och blocket (1). Bör man inte öppna samtliga för att spola?

Jag får nog helt enkelt spola ner det i kölet och sedan suga upp det därifrån. Jag får inte till det på något annat sätt med hinkar och grejer med det montaget som är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan säkert vara en idé att öppna en och en kanske men ska inte behövas om du bara ska ha ut all gammal glykol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...