Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Maxens8

Ryds dålig Kvailite?

Rekommendera Poster

Hej, har hört att Ryds har dålig kvailite stämmer detta? Tips osv är välkommna om ni säger att de har dålig kvailite har gärna Fakta byggt svar! Tack så mycket även är det dålig kvalite bara på de som är t.ex 15 år gamla 10 år 5 år 2 år eller är det fortfarande det osv. Tacksam för vällbygda svar!

/Max Brandt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är ett väldigt felaktig antagande att göra. För det första tror jag Ryds är den största småbåtstillverkaren i Norden (rätta mig om jag har fel). Jämför du med märken såsom Yamarin tex så kan du hitta missar här och där också och det kan vara speciella modeller där man lyckats mindre bra medan man med nästa båt lyckas bättre. Tex så vet jag att Yamarin hade problem med vissa skrov som tillverkades i en viss fabrik medan när man tillverkade samma skrov i en annan fabrik så blev resultet bra.
Jag hade tex en ny Yamarin som reklamerades på ett flertal punkter vilket tillslut resulterade att vi fick häva köpet.
Jag har nu en Ryds 535 Big Fish från 1998 och det är en av de bästa båtarna jag haft vad gäller såväl kvalité som körkomfort och jag har inget att klaga på och den är fortfarande i fint skick.

Senast ändrad av Rolle85 | 21 mars 2012 | 15:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds skulle aldrig vara så stora om de tillverkade dåliga båtar.

Däremot har de som många andra haft problem. Ett av dem är att de brottats med problem med vatten mellan skroven på vissa modeller. En del har problem med infästning av de rotfria räcken som sitter på båten. Vissa båtar har problem med andra delar som är infästa med plåtskruv rakt i plasten.

Viktig innan du köper båt är att få provköra och se om du är nöjd med hur båten går. Vissa kan överplana en del (fören väl långt ned)

Men sådant varierar mellan olika modeller och tillverkningsår. Numera har man en del av tilverkningen med vacuumkammare för att kunna bygga båtar med tunna skrov. Givetvis en besparing då plast och glasfiber är dyrt men ska enligt Ryds ge starka skrov. 

Men helt klart är att Ryds bygger många bra båtar då det finns många nöjda ägare.

Heder åt dem då de behållt tillverkningen i Sverige.

Själv skulle jag dock aldrig köpa en Ryds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kamratlig anda och förklarade pedagogik men så kommer man till slutklämmen;
Själv skulle jag aldrig....

Ta det inte fel; det var riktigt kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Minns inte vilken årsmodel min kompis har men det är en sen 2000 talare. När vi va ute och åkte vattenskidor så slet vi sönder akterspegeln där vattenskidekroken satt. Efteråt så va det ett hål på ca 20cm. När man sedan kikade på hur det va byggt så va det bara en liten bräda på 20cm som va inplastad som förstärkning. Om man bygger så så kan man ju undra hur det är för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Har haft ett par stycken. En 70 talare och senast en 600 BF från -98. Rent generellt så verkar det som kvalitén går i vågor hos de flesta tillverkare. Under vissa perioder har tex. Uttern haft väldiga kvalitetsproblem nästa gång är det Ryds etc... Iaf 70-talaren var/ av väldigt hög kvalitet. Trots stormar , uppblåst på land flera ggr, isfyllt ett antal vintrar så är den fortfarande utan allvarligare skador. (känner nuvarande ägare). När det gäller BF-en så var skrovet av väldigt hög kvalitet, tjockt laminat och väldigt styvt (knäpp tyst). Däremot var kvaliten på överdelen inte speciellt bra mkt. gelcoatsprickor. Även dimentioneringen av akterspegeln var ngt tveksam dvs . fullt med sprickor i motorbrunnen.Tror det är svårt att svara på din fråga utan att veta exakt model och årtal eftersom som jag nämnde ovan att kvaliten verkar att variera i tid och mellan modeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad är du ute efter? Är det nån speciell modell du tittar på så presentera det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det finns nog gott om nöjda rydsägare därute, annars hade de väl inte funnits kvar får man hoppas. Men det går väl inte att sticka under stolen med att de haft endel kvalitetsproblem de senaste åren!? Mycket böldpest i botten på ej bottenmålade båtar tex.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaq har en RYDS 480S från 1995 som jag kört en bra bit över 1000 timmar med i oroliga Östersjövatten, sen 5 år tillbaka med en 40 hk motorn, innan dess med 30 hk.

Den har hållit bra, även om vissa små skavanker fick jag rätta till, t.ex styrpulpetens infästning i durken. Svårt att säga om dessa skavanker har uppkommit pga kvalitetsproblem eller pga min intensiva körning, oftast bland Östersjöns vågor. Fick också nita om under gummilisten då jag fick vatten i stuvfacken vid kraftig motsjö.

Jag kan nog ändå rekommendera modellen.

Båten jag hade innan (Sea Nymph 16M) slet jag sönder på säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...