Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
NiBa

Flyt-/överlevnadsdräkt

Rekommendera Poster

Hej

Har läst på om flytoveraller och överlevnadsdräkter men blir inte klok på vad det är jag behöver. En del flyter knappt, en del är klumpiga, skitvarma, etc... Behöver köpråd.

Behovet:

Det jag är ute efter är i första hand säkerhet, dvs om jag skulle behöva lämna skutan på våren och hösten då det kanske är under 15 grader i vattnet. Då vill man unvika slutet pga kroppen slutar funka efter 10 minuter. Jag vill inte ha en dräkt som man hoppar i enbart vid nöd, den skall sitta på under färd och vara relativt smidig och inte så man svettas okontrollerat så fort man rör sig (läste att några dräkter hade dessa egensakper). Den skall inte användas på under sommaren eller vid någon medelhavskryssning. Jag behöver inte heller en dräkt för fiske eller andra typer av uteaktiviteter. Bara en dräkt/overall jag kan använda då jag är ute o kör under vår/höst. Kommer nog inte att åka ut i busväder så det gäller som sagt främst för att skydda mot nedkylning i vatten om något skulle hända. Sen är det ju en bonus om den funkar som värme om man kör flera timmar i typ 10 grader ute temp.

Jag har en 9m motorbåt med ruff o kapell så jag kan köra inomhus under stängt kapell, dvs behovet (tror jag) är inget seglarställ där man sitter ute i timmar.

Tacksam för tips och även märken att leta efter. Budget - tänkte hålla mig under 6000 SEK.

NiB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, är det verkligen ingen som funderat på liknande sätt och kan berätta vad de tillslut valde?

Var ute på lunchen och tittade på lokal båt affären men de hade bara flyt/värme overall. Ingen som var lämpad för räddning.

Det kanske finns någon artikel i en gammal båttidning eller var skall man leta?

Senast ändrad av NiBa | 21 mars 2012 | 16:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På olika trollingforum dyker namnet Ursuit upp emellanåt. Kan vara något att Googla... /Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan göra ett försök:

Tror du kommer att få svårt att hitta nåt som inte är för varmt samtidigt som dräkten ska klara ex.vis ISO15027-1 som bl.a. ställer vissa krav på att förhindra alltför snabb nerkylning i vatten.

Själv fiskar jag en hel del och använder flytoverall i princip 7 månader varje år. När det är relativt varma dagar och jag ska röra mig mycket ex.vis vid ismete använder jag en Normark-dräkt av crossflow-typ som andas. Denna dräkt är skön vår, vinter och höst men jag skulle INTE vilja ligga i vatten mer än några mnuter i den. Testade i ca 10-gradigt vatten för skoj skull och det blev outhärdligt kallt i princip omgående.

Vid trollingfiske när man inte rör sig alltför mycket  samt det inte är väldigt varmt ute åker min Fladen 845 på. Varm och skön när man inte utövar större kropssansträngningar men man svettas om man ska knalla omkring o liknande.

Fladenoverallen har jag testat under skarpa förhållanden då vattnet fortfarande var fullt med isbitar. Efter ca en halvtimme i det badet frös jag fortfarande inte särskilt mycket utan tog mig iland, satte på nya kläder och ut o fiskade igen. Ska man använda denna el liknande får man dock passa sig för att ha mkt mer än en t-shirt o kanske långkalsonger under, om det inte är kallare än att man fortfarande vill åka båt för nöjes skull.

Är det kallare än 12-13 grader i vattnet och ruskväder i luften så använder jag 848:an när jag ensamseglar. Det blir aningens varmt men hellre det än att köra med Normarken och mysa ända till jag åker i vattnet...

Är det varmt o skönt i luften satsar jag resurserna på att inte falla överbord (livlinor/-sele) istf en flytoverall som man -om det är för varmt- ändå hasar ner till midjan. 

En sak bara, när det gäller flytoveraller: Komplettera ALLTID med en flytväst. Hamnar du i vattnet så kan du flyta omkring i de mest underliga ställningar, ofta med huvudet åt fel håll för att kunna andas om du bara har overallen på. Uppblåsbar väst funkar kanon. Värme tappar du dessutom mest genom huvudet, så se till att luvan är på, och åtssnörd, när du hamnar i blötan. Varma isolerande stövlar a la Trayk, Powerboots eller liknande ger dig ytterligare tid att ta dig iland. Men det blir jvl varmt innan....

En länk också:  http://www.fiskegrejdirect.dk/fotos/fladen/Infoflydedragterpdf.pdf

Ett utdrag ur Fladens produktspec 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysande svar och beskrivning. Skall kika runt på dessa alternativ. Om jag fattat allt rätt så har du tre olika overaller som utnyttjas vid olika väderlek.

Jag är nog mest ute efter den som kan hålla mig varm på båten vid transportsträckor och rädda mitt liv om man drullar i om det är under 14 grader typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken typ av overaller använder typ sjöräddningen? De är ju ute i skit-väder med RIB-båtar samt rör sig en del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hrm, nu har jag kikat lite och då kommer ju nästa fråga...

En Fladen 848 kostar ca 2000 SEK, på samma e-handels sida hittar jag en annan dräkt som heter Mustang MS-195 Atlantic (överlevnadsdräkt). Den kostar ca 5500 SEK. Är detta en annan typ av säkerhetsprodukt eller vad gör prisskillnaden? Är det inget man har på sig då man åker? Bara om det blir kris?

Ursäkta många frågor....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Fladen i båten utifall.

Provade den en gång och svettades nåt kopiöst. Ska man ha den bör det nog vara när man ligger i sjön. Tills man kommer dit ska nog livlinan användas. Eller att man seglar på vintern. Då måste den verkligen passa. Jag kan tänka mig att den blir bra att stoppa in en nedkyld person i. Om båten vält skulle jag gärna sitta på botten och vänta in räddningen i en Fladen.

Kläder som både är varma och svettfria är dyra grejer med mikroporteknik men även såna kräver kallare ute än innanför dräkten för att fungera. Då du tänkt mest för vår/höst kan du nog sikta in dig på en Fladen och komma billigt undan. Kyler man kroppen genom att vara utan handskar och mössa och har öppet så mycket det går är det nog OK. Det är svettningen som rinner som floder annars som är problemet. En Fladen av den typen jag har andas inte mer än en död sill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip alla flyt-/räddningsdräkter håller dig varm under transportsträckorna. Oftast lite för varm. Som Forgus sa, så svettas man kopiöst om man inte har en andasdräkt. Dock, ska du klara dig någon längre stund i kallt vatten så behöver du ha en räddningsdräkt, ex.vis Fladens 840-serie. Dom är klassade för att hålla värmeförlusterna nere på ett minimum vilket inte de flytoveraller som enbart är just flytoveraller gör. Men som sagt, alla är varma sålänge du inte ligger i drickat.

Jag sitter ju s.a.s. ofta i samma båt som dig -med en hel del segling senhöst, tidig vinter o tidig vår- då alltså vattnet i bästa fall ligger på 8-10 grader. Då har jag alltid Fladenoverallen på eftersom det sällan finns nån i närheten som kan fiska upp en inom rimlig tid vid de årstiderna. Mustangoverallen känner jag inte till, men kostar den inte mer än 5500 pengar har jag svårt att tro att den är särskilt mkt mer avancerad el lämpad för din användning är en billigare Fladen

EDIT: Stavningkonsten är svårare framåt natten, när FBK slagit ut primadonnorna från Jönköping och segerruset ligger tjockt över Värmland.

Senast ändrad av KillerBoo | 21 mars 2012 | 23:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...