Gå till innehåll
lördag 24 januari 2026
T_M_C

Går det att måla vit bottenfärg på svart?

Rekommendera Poster

Hej! Jag funderar på att välja vit bottenfärg, men botten har troligen målats med svart färg sedan ny. Är det möjligt att måla vitt på svart eller bara att glömma? Vet inte hur jag praktiskt skrapar av all gammal färg utan att riskera skada gelcoaten innerst. Stålskrapa känns ju sådär...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt om du målar ca tre lager. Men! tänk dig för det är fint innan du sjösätter men sedan ser vit bottenfärg rätt skitig ut. Har haft det på en båt och aldrig mer. Båten såg riktigt sunkig ut i planingsfart när bottenfärgen och dess påväxt kom upp ur vattnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog på vad du har för bottenfärg på båten. Om den är polerande/mjuk så är det troligen helkört eftersom den nya, vita, kommer lösa upp den gamla och blanda sig. Har du däremot hård färg så skulle jag tro att det fungerar att måla med vit, mjuk eller hård. Kör du mjuk kommer svarta färgen krypa fram allt eftersom den vita färgen poleras av.

Bästa är nog dock att slipa bort den gamla färgen så vet du att du har bra underlag och att risken för att botten ser ut som en ko efter ett tag elimineras. Du kan dessutom passa på att epoxibehandla båten i samma veva!

Hur du tar bort gammal färg finns beskrivet på många ställen, sök på forumet eller googla på böldpest så hittar du massor av olika förslag.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Båten är planande och är av föregående ägare (nyköpt) målad av vad han kallade fartygsfärg vilket var rent snack för jag hade världshavens ALLA J-A odjur på när jag tig upp... så frågan är vad jag har, men jag bör väl ha hård färg när jag målar, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju lägga ett spärrskickt mellan färgerna. En grundfärg tex Primcon http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=506&artname=Grundfärg - International&sok=grundfärg

Sen går det ju att slipa bort bottenfärgen med en excenterslip kopplad till en damsugare. Jag håller på med ett sånt jobb just nu. Kör med 40 papper. Att det blir lite uppgruggat på gelcoaten är ju bara bra. Det är ju ett ganska stort jobb och i så fall bör du lägga på en epoxyfrundfärg innan du bottenmålar

post-945-1394236969,0624_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...