Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025
Froode

Hjälp frostsprängning?

Rekommendera Poster

Hej skulle be om hjälp,

Känner en kille som vill sälja sin båt till mig, det är en Ryds 480 s :00a

det som oroar mig är om det har kunnat bli frostsprängning på den pga att han har inte täckt båten eller tagit ut båttenpluggen på båten,

och när jag var och kollade på den så stog det en halvmeter is i den,

finns det risk för frostsprängning? isf hur kan man kolla om det hänt något på den?.. Tacksam för ev svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den inte!

Oavsett om båten klarat sig helskinnad eller ej, så är det ju bara att konstatera att säljaren inte verkar ha brytt sig det minsta om att skydda båten. Låter inte speciellt lovande tycker jag. Om det ingår en motor, så kan man ju fundera på om den fått ens minimalt underhåll och service?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ens om jag får den till bra pris?.. för service kan jag göra när jag köpt båten, och hur stor är risken att något gått sönder när det har frusit i den? Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vattnet har någonstans att ta vägen när det fryser till is, så är nog risken obefintlig för frostsprängning?. En klubbkamrat till mig råkade ut för en liknande sak härom vintern. Hans segelbåt, som var absolut vattentätmot regn på sommaren, visade sig läcka in massor med vatten under torrsäsongen när snön som låg på däck och överbyggnad började smälta.. Han hade inte brytt sig om att täcka, trodde att båten skulle vara tät.

Nåväl, båten klarade sig bra, Så isen i sig kanske inte är något stort bekymmer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Noggrann inspektion och ett bra pris så kanske... Även omfattande glasfiberskador går laga så det skulle inte vara hela världen om det gått åt h-e, men då får ju priset vara så bra att det är lönt.

Förutom frostsprängning kan man fundera över vad vikten av en halvmeter vatten/is kan orsaka på en uppställd båt...

Senast ändrad av Flummo | 06 mars 2012 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Noggrann inspektion, ja det är vad du kan göra på båten. Var uppmärksam på sprickor i laminatet för där har det då sannolikt trängt in vatten.

Vad jag däremot skulle vara försiktig med är den motor som kanske sitter på.

Har nuvarande ägare inte brytt sig om att täcka båten ordentligt har motorn förmodligen inte fått den service och vinterkonservering den behöver. En 12 år gammal (om motorn varit med sedan båten köptes) motor som inte skötts är inte värd mer än någon krona!

Om du får båt motor till ett riktigt bra pris (vad nu det kan vara, kanske 20.000 om det är en 40hk 2-takt?) så ska du först kolla hur växelhusoljan ser ut innan du försöker starta motorn. Grå olja som varit i växelhuset under vintern betyder stor risk för skador på växelhuset. Krävs nog att du lämnar in för provtryckning och byte av diverse packningar.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Ryds har rätt tunt skrov och andra plastdetaljer som lättare frostspränger pga (äggskalskvalitén) så jag skulle nog backa på denna affär. Hur tror du botten mått av tyngden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då kanske jag får backa ur, låter ju inte bra detta =(, han vill ha 53000 för den med 80 trailer å en 30 hk mariner motor från 01.

Synd för gillade båten =(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är en trevlig båt och lättsåld. 

Vår 480 var också av den misskötta sorten och hade några dm vatten på botten vilket vi upptäckte när vi skulle göra iordning den för försäljning. 

Dock var den så populär att vi hann inte mer än tömma den på vatten som runnit in genom ett hål i presenningen. Allt regnvatten under den vintern hade runnit genom det lilla hålet ned i båten. 

Skrovet hade nog klarat sig men motorn hade fastnat i styrstaget vid motorn och vajerstyrningen gick sönder när jag försökte vrida ratten. Plastkåpan  

Men såld blev den efter prutning 5000 som ny styrning kostade. Vi hade begärt 35000 och det var nog lågt satt pris. Hade också en Johnson 30.

Den på blocket för 35.000 är nog precis en sån vi hade. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl dubbelbotten på en Ryds 480, Skulle tro att det i så fall är känsligaste punkten, Vatten tränger in blir innestängt och kan spränga isär när det fryser. Delaminering och släpp och sprickor borde kunna upptäckas gemom att knacka med en plasthammare på alla känsliga ställen (tex längs laminering mellan golv och tofter nära anslutning mot ytterskrovet), skall låta distinkt. Sedan kolla efter småsprickor i ytan över och undersida. Men 60000kr lät mycket för en båt som lämnas på det viset, troligen inte första gången heller, Bjud hälften eller sök på Blocket i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...