Gå till innehåll
tisdag 26 augusti 2025
perlar

Hjälp med val av propeller till en Yamarin?

Rekommendera Poster

Hej.
Jag vart i höstas äntligen båtägare igen, nämligen till en Yamarin 58 BR med en Yamaha F150.

Det som bekymrar mig, och som jag skulle behöva lite hjälp och råd med är val av propeller.

Som det är nu så sitter det en svart stål propp med stigningen 13 ¾ x 21. Med den så får jag upp varvet till ca 5400 på topp. Det känns som det saknas en fyra fem hundra varv… Är det någon som har erfarenhet av denna kombination eller har några tips att delge mig?  

Tack på förhand.

//Perlar

Senast ändrad av perlar | 26 februari 2012 | 21:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får du för fart vid 5400 rpm? Det finns körfakta på 5820 med HPDI 150 o då gör båten knappt 47 knop vid 5100 rpm med Black Steel 13,75 x 21. En F150 har ett annat växelhus men allt annat lika skulle en F150 varva 5500 rpm. Det är lite lågt, minst 5700 bör du upp i. Var håller du hus? Jag har några olika 19 tummare, bl a BS, till F150 o bor vi i närheten av varandra är jag inte främmande för att arrangera lite tester med dom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Om jag inte kommer ihåg helt fel så tror jag att farten låg runt 42-43 knop med två personer och full tank. Vid 4000 varv så gör hon ca 30 knop.

Tack även för ditt erbjudande om test, men jag antar att vi har några mil mellan oss då jag håller till i Luleå. Jag är även lite fundersam varför men inte redovisar någon data i körfakta med denna kombination, för man bör ju ha provkört den iaf.

//Perlar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Jadå har vi hela Sverige emellan oss så då blir det lurigt att ordna test. Räknade lite på det o i Körfakta slippar man ca 2% vilket är väldigt lite, normalt slippar en BS runt 10% vilket oxå är det du gör.. 2% är så lite så jag misstänker att nåt är fel i Körfakta.

Däremot får du ju lite klent med fart, har du bottenmålat? Vad har motorn för servicehistorik? F150 är lite känslig för skit i bränslesystemet och det börjar med att den tappar effekt/varv innan mer direkta symptom märks. Speciellt om det slarvats med vinterkonserveringen av bränslesystemet kan sådana här problem uppstå.. Skruvar du själv eller servar på verkstad?

Om du kom upp i 46-47 knop med nuvarande slip skulle motorn varva 58 - 5900 vilket skulle vara väldigt bra. Om motorn levererar o båten helt enkelt inte vill gå fortare bör du ner i stigning till 19 tum. En sådan skulle ge dej runt 59 - 6000 om slippen inte förändras. Dock är min erfarenhet att slippen minska med ökat propellervarvså skulle gissa att du i verklighten hamnar något lägre.

Min erfarenhet av Yamariner är att de går bäst med stävlyftande proppar t ex Reliance, Performance eller Pro-Series. Yamarin utrustar dom dock av nån anledning med den häcklyftande Black Steel, varför har jag ingen aning om. Kanske för att det är standard proppen.

Är du ändå intresserad av en 13,75 X 19 Black Steel har jag en felfri sådan som kommer ut på blocket under våren för ca 3000 kr. Synd du bor så långt iväg, det hade varit kul o se hur en Reliance hade presterat här för en sån har jag oxå, plus lite annat som dock inte ska säljas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är inte bottenmålad och var helt rentvättad före provkörningen. Vad gäller servicehistorik så verkar föregående ägare ha tummen mitt i handen, så Yamaha Center har gjort all service. Nu har motorn gått 90 timmar så jag gjorde själv höstservice efter test rundan. Jag bytte olja, filter, stift, bränslefilter och växelhusolja. Sedan slog jag i en flaska Fuel Stabilizer och lät motorn gå på tomgång i ca 5 minuter.

Vad gäller din propp så låter det helt klart intressant för man kan ju om inte annat behöva en reserv propeller om olyckan skulle vara framme... (Det är inte så att du ska på båtmässan?)

Nu kollade jag i en gammal Yamarin broschyr och där rekommenderar man en 14 ¼ x21 kan det vara något? 

Senast ändrad av perlar | 27 februari 2012 | 22:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju som motorn fått bra service o den har ju oxå gått väldigt lite. Risken att den inte skulle lämna full effekt ser jag som mycket liten. En grej med Fuel Stabilern. På tomgång tar en F150 bara 1,8 liter per timme så att slå FS i tanken o bara köra 5 minuter är lite lite för att den ska nå hela bränslesystemet. Jag brukar slå det i tanken medan båten fortfarande ligger i sjön o sen köra en bra runda så jag förbrukat åtminstone 10 liter av FS-behandlad soppa. Numer är rekommendationen att både använda FS o dränera ångseparatorn, vilket jag gör, förr var rekommendationen antingen FS eller dränera..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket har du kört båten? Tänkte mest om du trimmat den optimalt o så för där finns ofta flera knop o hundratals varv att förlora. Har själv en Yamarin 64 med F150 o når samma farter som du o jag tycker jag borde bli rejält frånåkt :-) Även bottenfärg tar ju fart men det hade du ju inte. Jag säljer gärna proppen till dej men bara om vi kan komma fram till att den verkligen blir bra för just nu är jag mer inne på att nåt annat än proppen knasar. Yamaha själva har ingen 14,25 x 21 vad jag vet så det vet i fanken vad det kan va för propp. Kanske en Turbo 1, Yamariner går i regel bra med den proppen o jag har själv goda erfarenheter. Proppen finns i den dimensionen o Turbo o Yamaha har haft ett långt samarbete o numer ägar Yamaha Precision Propellers som gör Turbo-propellrarna o även en del av Yamaha-propparna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska faktiskt till båtmässan o Stockholm sista helgen, 9-11, men det pratet kan vi ju ta privat isf. Skicka mej ett meddelande med din mejladress så ska du även få lite dokument som kan va bra o ha som hemmaskruvare av en F150 :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En grej till, vilken höjd sitter motorn på? För lågt monterad motor kan ta nån knop. Den bör sitta ett hål upp enligt Körfakta med 150HPDI..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan nog ligga mycket i att jag har kört båten för lite, för det vart nog bara två, tre timmar före upptagning. Jag märker dessutom att jag har en hel del att lära vad gäller propellrar och dess konstruktion och funktion.

Fick föresten en PDF av dig i höstas som jag har haft mycket nytta av.

Jag kollade på rekommendationen igen och där står: 14 1/4 x 21 M SS. Toppfart 47 knop.
(Jag kommer också vara i Stockholm 8-11/3 så vi kan ta den biten på mailen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill minnas att den är monterad i andra hålet uppifrån, men det måste jag kolla upp bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha! Ja nu minns jag vi har ju haft kontakt förr :-) Undrar om dom inte skrivit fel i broschyren. Växelhusen heter en bokstav o i vårt fall M. Bara Yamaha stämplar propparna med denna bokstav o Yamarinerna säljs oftast med Black Steel så jag undrar om man ändå inte bara skrivit fel, BS i 21 tum stigning finns i 13,75 eller 14,5 tums dia. Den stora rekommenderas dock bara över 200 hk även om den passar även F150. Performance håller 14,25 tums dia men finns bara i jämna stigningar. Turbo 1 och Yamaha Performance är två mycket lika proppar o funkar enligt mej väldigt bra på Yamarin-skroven. Jag tror det står fel i broschyren o det som avses är just det du har, en 13,75 x 21 Black Steel, ev då en 14,25 x 20 Performance men jag har aldrig sett Yamariner köras med denna propp i båttidningstester eller Körfakta trots att de går mycket bra med den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många rekommenderar att montera i 3e hålet uppifrån..Båt/motorförsäljare monterar oftast motorerna för lågt för att oerfarna förare inte skall klaga på att propellern ventilerar(man måste kunna trimma rätt)..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, här lär man sig en hel del.

Jag ska kolla runt lite och se om man kan låna sig en 13 3/4 x 19 och prova med. Jag har ju ett par månader på mig, för här ligger snön och isen metervis... Det jag är ute efter är ett få upp varvet på motorn, om den toppar 43 eller 46 knop spelar kanske mindre roll, men dom saknade varven kan jag kanske få bara genom att lära mig hur riggen ska trimmas...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Black Steel har inte särskilt mycket cupp och rake och brukar oftast inte klara mer än ett hål upp, dvs AV-plattan ca 18 mm över botten. Reliance, Performance och Turbo 1 brukar man kunna ta upp ett hål till, ibland 2, och allra hisståligast är Pro-Series av de proppar jag nämnt. Alla båtar är dock olika och man får prova sej fram, men generellt kan jag nog hålla med om att många motorer monteras onödigt lågt med sämre prestanda, sjöegenskaper och högre bränsleförbrukning som följd..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...