Gå till innehåll
torsdag 23 oktober 2025
Gäst

gummibåt, någon modell att rekommendera?

Rekommendera Poster

Gäst

Vi hade först tänkt montera dävert men blev avrådda av någon klok, sansad själ i detta forum. Istället blev vi rekommenderad att montera ett slags clips som gör att båten kan hängas på badbryggan. Så blir det. När det gäller valet av gummibåt så finns det ju en uppsjö av modeller och säkert finns det någon som kan rekommendera någon modell. Vi vill ha en 4-5 hästars motor, stabil och gärna med durk i trä. Inget billigt skit men beprövat och pålitligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som precis monterat dävertar...

För jag resonerar så här, om jag har dävertar och en så lätt motor som möjligt så kan motorn hänga kvar? Hoppas jag i alla fall...

Men om jag har fästen för att svänga upp jollen så kommer jollen att i sig vara väl förankrad och det är säkert enklare än dävertar att hantera.... Plus lättare att komma i och ur jollen speciellt om jag är ensam? Men... det blir att hantera motorn varje gång. Det i sig är ett kinkigt moment...

När det gäller modell så tycker jag alla kända fabrikat verkar ok. Ska du ha större motor så gäller väl så lång jolle du får in. Plus givetvis uppblåsbar durk eller tom i glasfiber. Eftersom du ska fälla upp den? Har man däverterar ska allt vara så enkelt och lätt som möjligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Egen erfarenhet från en liten Zodiac 200 med 3,5 hk 2-takt visade att om du inte kan hissa upp gummibåten TIGHT ända upp mot båda dävertarna flexar hela aktern på gummibåten rejält när du går i lite sjö! I vårt fall gick vi i deplacementfart och det var ingen rolig resa. Så räkna med att ta av motorn och ha jollen upphissad utan motorn i aktern. Då går det prima! Mycket lättare än vår motor har man ju normalt inte. TMC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm.... okej, intressant. Jag har en 2,5 hkr men det är nog kanske samma vikt iofs.

Kan man / ska man straffa in aktern på jollen mot båten med en extra tamp?
Men annars får jag ge mig, du har testat säger du. OKEJ, bra att veta.
Får vara mentalt inställd på att ta bort motorn då.
Då är det samma jobb som om du har ett klipsfäste mot aktern.

Får jag fråga en annan sak, hur fixar du regnet?

Ur med proppen i aktern eller ska man ha kapell? Andra erfarenheter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ert fall Saeri skulle jag definitivt välja dävertar även om ni får montera av motorn. Anledningen är att jag nu har haft olika båtar både med dävertar och med davitsfästen och för min del är det helt beroende på vilken båt man har. På en klassisk 31 Baltic blir davitsfästen en bastard i mina ögon. Det är som en gammal klassisk mahognyracer med modern 4-takt... Efter att ha sett det fokus ni har på er Baltic tycker jag rätt och slätt att dävertar är mest klassiskt och mest känsla av motorkryssare som bröderna Ivarsson en gång tänkte att 31 Baltic skulle vara. Däremot håller jag med att davitsfästen är mest smidigt men det passar mer på en modern DC som en 32 Ballusta eller en Sea Ray. Men detta är ju bara min åsikt, det är ni som skall bli nöjda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ju hårdare du lyckas straffa upp aktern desto bättre. Prova med så få block som möjligt för att spara höjd (även om det ju blir tyngre att hissa upp). Jag tycker du skall prova med styva skotlinor istället för vanlig tamp för att på sätt minimera risken för fjädrande effekt när du går i sjö. Regnet löser du genom att alltid ha aktern sänkt vid stillatigande vid bryggan och proppen ur. Kapell är ju så klart också en lösning. Men prova nu själv och bilda dig en egen uppfattning, här på Västkusten kanske vi går i annan sjö ön där du har dina hemmavatten. Personligen hade nog få kunnat få mig att skippa dävertar innan jag provade för jag tyckte och tycker fortfarande att det ser så satans läckert ut!!!! Lycka till!

Senast ändrad av T_M_C | 25 februari 2012 | 18:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej TMC!

Tack för ditt svar. Du skriver i ett svar till en annan debattör att du tycker att dävertar ser läckert ut och det kan jag hålla med dig om. Dina dävertar; är de svängbara eller fasta? Personligen tycker jag att de fasta är snyggare, mer estetiska i förhållande till skrovet.

Hu, känner jag spontant; dina argument träffar mitt i mitt ömma Storebrohjärta... Ska vi slänga på ett par fasta nu när vi ändå håller på att utforska det som jag trodde att vi hade utforskat klart.

P.s. Båten på bilden är inte vår men den är med dävertar!

Senast ändrad av Seari | 25 februari 2012 | 22:06

post-10019769-1394236954,2358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ja, mitt hjärta kommer nog också alltid banka för Storebro även om det än så länge inte blivit någon 31, 34 eller 38 Baltic även om vi varit spekulanter på dessa tre modeller. Fasta dävertar tycker jag absolut men jag tycker du skall undersöka om du inte kan få vevbara även om du inte löser eldrivna på din 31:a. Att dra manuella med lösa block kan bli rätt tungt! Om du inte varit i kontakt med Lennart Ivarsson om just er båt skall du definitivt slå honom en signal så att du får all info om er båt och allt annat som kan vara av värde om modellen och historiken!!! Följer er hemsida fortsättningsvis med största spänning!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Seari.

Vi köpte en billig gummijolle för ngt år sedan och tänker att om man inte ska segla jorden runt är det nog helt ok att köpa en billig Kinajolle och hänga en dito kina-motor på dess akter spegel.

När det gäller modell så blev Biltemas jolle bäst i test i senaste numret av Praktiskt båtägande. 

Vi har en fem hästars motor och det känns ganska OK, Med den går  det går att få upp jollen på plan och den är stor nog att kunna funka som reservmotor till storbåten och har för det ändamålet också satt ett motorfäste på badbryggan (som jag hoppas jag inte behöver använda ;) ) ;

Länkar till min  blogg ; där har jag bild på jollen och den enkla kärran jag byggt för att kunna dra den på land. 

http://myrablogg.rodarummet.net/#post1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Med risk för att verka lite fin i kanten så är jag kluven till Biltema och deras grejor, med deras grejer menar jag produkter som bär okänt fabrikat; typ tillverkat för Biltema. Jag ska på din inrådan kolla upp deras gummijolle och kan du vara nöjd så kan jag också bli det... Vi ska ju tillbringa mer tid i storbåten än lillbåten ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så köper man sig en liten RIB så behöver man inte fundera på om akterspegeln håller för att ha motorn hängandes på hela tiden.. Och har dessutom en båt som går stabilare om det är lite vågor när man ska ut med den..

Har en Suzumar 270 RIB.. Väger bara runt 40kg (går att lyfta på en person, men är riktigt lätt att hantera för två).. Har en 15hk yamaha på den.. Det är lite mycket för den blir nästan lite vild om man kör fullt skaft (vilket iofs är kul).. Typ 8hk hade nog räckt..

På den typen av motorbåt som det handlar om här tycker jag dävertar är att föredra rent estetiskt.. Själv pysslar jag med en konstruktion i rostfritt som bygger på snap-davits principen, men som inte är limmad på pontonen utan sitter bultad i skrovet - då bör vi kunna ha motorn på och vinkla upp båten mot aktern.. Men det passar ju som skrivet bättre på en DC..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...