Gå till innehåll
måndag 15 september 2025
Gäst

Därför!

Rekommendera Poster

Gäst

Tråden med killen som försvarade sin Bayliner blev som vanligt lite svajjig och rolig samtidigt. Bayliner var den båt jag skulle köpa för många, många  år sedan och ärligt talat vet jag inte varför jag fastnade för just det märket. Kanske har jag förträngt det? Men ett minne av uppvaknande fick jag allt när till och med våra båtgrannar som är seglare vek sig av skratt; Bayliner, du måste skämta! Men visst är det som så att vi har den båt vi vill ha och som vi trivs med. Kanske är det som så att de som klankar ner på exempelvis Bayliner i grund och botten kanske inte heller är nöjda med sitt båtval?

Hittade denna intressanta artikel om märket, läs och begrunda!

http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20110104/kaxig-jankarbat-bayliner-2155-ciera-sunbridge/?page=1

Baylinervits på Norrlandsvis

En ung kille från en by i Norra Norrland flyttade till Stockholm och gick till ett stort köpcentrum för att söka jobb.

Chefen för köpcentret undrar:
”Har du någon säljerfarenhet?”
Killen svarar:
”Nåååå ,jooo, nog ha ja jobbat som säljare hemma i skogarna.”
Eftersom chefen tyckte killen verkade trevlig och framåt bestämde han sig för att anställa honom.
”Du kan börja imorgon bitti” sa han till killen.
”Jag kommer ner efter vi har stängt imorgon kväll och ser hur du har haft det på din första dag.”

Killen hade en tung dag, men till slut var den till ända. Efter stängningsdags kom så chefen ner som han lovat dagen innan.
”Hur många affärer gjorde du idag?” frågade chefen.
Killen svarade:
”En.”
Då blev chefen lite fundersam och sade:
”Bara en!? Våra försäljare brukar normalt göra mellan 20 och 30 affärer på en dag. Hur mycket pengar rörde sig affären om?”
Killen svarade:
”1 911 138 kr.”
Chefen blev mycket överraskad och sade:
”1 911 138 kr!!! Vad sålde du då till honom?”
Killen svarade:
”Först sålde jag en liten metkrok. Sedan sålde jag en mellanstor metkrok. Därefter sålde jag en stor metkrok. Sen blev det ett metspö. När jag sedan frågade vart han skulle fiska någonstans svarade han att han skulle åka ner till kusten. Då sa jag att han skulle behöva en båt, så vi gick ner till båtavdelningen. Jag sålde honom den stora Baylinern med dubbla motorer. Därefter visade det sig att hans lilla Honda Civic inte fick dra den stora båten, så jag tog med honom till bilavdelningen och sålde honom den där 4-hjulsdrivna Chevrolet Tahoen.”

Chefen, som nu var i chocktillstånd sade:
”Så du menar alltså att en kille kom in för att köpa en metkrok och du lyckades sälja honom en båt och en bil?!”

Killen svarade:
”Nej, nej! Han kom in och skulle köpa tamponger till sin fru, och då sa jag att han lika gärna kunde åka och fiska, eftersom helgen ändå var förstörd!”

Senast ändrad av Seari | 19 februari 2012 | 01:34

post-10019769-1394236943,6334_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tycker ät lite tråkigt i alla dessa trådar är att man snabbt går över till att kalla det USA-Båtar och drar alla över en kam.

Det finns ju trots allt kvalitets skillnader på Nordiska båtar med. Men att påstå att nordiska båtar skulle vara kvalitetsmässigt så mycket bättre än Bertram, Cobalt, Formula eller varför inte min egen GB undrar jag verkligen om folk har belägg för. Som vanligt så blir debatten svart eller vit.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inget om bayliner, uten inlägget är för att tacka för en suverän historia, den lär komma upp nån lunch under den kommande veckanyes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo som sagt alla är vi olika och har olika krav men vi borde väl ändå kunna var överens om att 2155.an som finns med i länken måste vara bland de fulare båtar som byggts eller? smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja det finns många bra USA båtar också bl.a. de som nämns ovan och fler därtill dock tillhör inte Bayliner den kategorin.
Men Amerikanska kvalitetsbåtar kostar precis som ex Nordiska. Har själv en hyfsat ny (-09)  nordisk båt och inte heller är den felfri och som båt tillhör den nog kval mässigt mellansegmentet inte BMW, och definitivt inte RR kanske typ VW el Volvo. Som båt betraktat är jag nog ganska nöjd med den. Men vore det min bil el ngn typ av hemelektronik skulle jag vara fruktansvärt missnöjd och aldrig köpa någon produkt av detta fabrikat igen. Jämfört med min bil är finishen bedrövlig, ergonomin urusel för att inte tala om ljudnivån etc.. etc..Ganska lustigt hur man sänker sina krav så fort man sätter sig i båten

Dessutom kan det tilläggas att den kostar nästan 4ggr så mycket som ovan nämnda bil..

Senast ändrad av blondbella | 19 februari 2012 | 10:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt största problem med USA-båtar generellt är inte sviktande kvalitet, som många skribenter skrivit, klart det finns bra båtar även från USA , men då kostar de ofta lika mycket som en Nordisk båt.

Mitt största problem är det estetiska. På något sätt verkar färgseendet vara annorlunda för amerikaner vs Nordbor. Jag anser generellt att nordiska båtar har en avsevärt mer smakfull interiör, något som säkert kan härledas till våra olika kulturer där amerikaner ska vara störst, bäst och synas mest, men vi skandinaver inte ska stå ut.

Men en interiör som inte står ut tilltalar mig mer än en i vit/blå/turkos med röda detaljer...

Men som sagt, högst personligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vi tycker alla olika om allt, det är fundamentet för alla forum. Man kan visst tycka mycket om både Bayliner och alla andra båtar men varför inte tänka tanken att vi kanske här skall bevara båtägarglädjen istället det omvända. Kanske ska vi tänka tanken att det finns många båtägare därute som verkligen älskar sin båt; om det är en Askeladden från -67, en Bayliner från -88 eller en Nordwest från 2011. Vi delar glädjen att kunna leva på sjön i en båt som vi trivs med. Varför konstant berätta vilken trist båt en annan båtägare har?

Tänk tanken; skulle du kunna tänka dig tanken att hojta på din båtgranne i sin Bayliner Ciera och säga till honom; Vilken skitbåt du har?. Knappast!

När det gäller kritiken på Bayliners estetiska form så kanske att den är designad och utvecklad speciellt för den amerikanska publiken. Som alla vet är den rätt speciell!

post-10019769-1394236943,8742_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del gillar blondiner, andra föredrar brunetter. Mångfald ger möjligheter att välja. cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...