Gå till innehåll
lördag 28 februari 2026
Mackey

Trimbox

Rekommendera Poster

Någon som vet var man kan köpa trimboxar? De verkar helt ha försvunnit från den svenska båttillbehörsmarknaden.

Har produkten bytt namn?
Egentligen tror jag inte det eftersom Benns, SeaSea, Hjertmans och Erlandssons Brygga verkar veta vad det är, men inte längre vet var man får tag på trimboxar. Harken tror jag var en av leverantörerna.

Någon som vet varför produkten försvunnit, om den nu har det?

Mackey

PS
Med trombox avses i det här fallet en kompakt box med relativt stor utväxling (1:6 -- 1:8) som kan användas istället för samma funktion uppbygd med block. Eftersom slaglängden är kort lämpar den sig bäst för ex.vis till bomuthal, eller cunningham.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vad du ska använda den till och varför du vill ha just en box? Jag har försökt fundera lite och jag kan inte komma på någon användning på en normal segelbåt då jag skulle föredra box framför kaskadtalja.
Dessutom får man ganska mycket friktion i boxen samt att det är ett litet helvete när någonting strular invändigt i den.
Dina exempel med uthal och cunningham är klockrena exempel där man kan göra väldigt bra system med bara några små block och lina. 1:8 kräver till exempel bara 3 enkelblock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nästan alltid olika sätt att lösa ett problem på. Just nu tror jag att jag vill lösa mitt med en trimbox på bomuthalet.

För att förstå varför jag inte ska använda en trimbox är det intressant att få lite ytterligare info. från JonasP eller någon annan:
- Vad är det som krånglar i en trimbox så att man får ett litet helvete?
- Vad är det som gör att man får ganska mycket friktion?
- Var (vilka funktioner) och vid vilka tillfällen (vilka båttyper) är en trimbox lämplig att använda?

Maceky

PS
Grattis Sverige till VM-guldet!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och min fråga kom av att jag resonerade omvänt mot dig. Varför skulle man vilja använda en box? Inte för att det är jättedåligt, men varför använda något som jag uppfattar som dyrare, krångligare och tyngre och dessutom kräver fler borrhål.

Punktvis:
-Alltså, det jag menade var att OM det krånglar, så är det bökigt att komma åt i boxen. Linan går av, eller trasslar sig tex... (Ryser vid tanken på att försöka felsöka och laga ett uthal som inte vill röra sig och går genom en box inuti bomen; been there, done that)
-Eftersom det är trångt och det ofta är så att det är 2-3-4-skurna block i boxarna blir det lätt friktion om/när linor skaver mot varandra.
-Bra fråga, det undrar jag också. :-) Jag kan inte se någon poäng med den, det var därför jag frågade varför du ville ha det. Det var väldigt länge sen jag såg en box, som inte suttit på plats länge vilket leder mig till att undra om det inte är en lösning från tiden när tamparna inte var så bra. Trimlinorna var vajer och så ville man ha en så kort talja som möjligt med lina som dessutom skulle kopplas till vajern på något bra sätt. Alltså; vajer in i box - utväxling i box  - vajer ut ur box = minimal töjning utan vajertaljor.

Med moderna linor finns inte det behovet utan man kan göra utväxlingar/taljor som är lättare, starkare och med mindre friktion på annat sätt.

PS.Missade matchen, men kul med fler bandyfans här! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, utveckling av linors kvalitet/töjning verkar ju som en trolig orsak att produkten verkar ha försvunnit.

Den huvudsakliga orsaken för mig att jag tänkte på trimbox var just för att slippa flera block i kaskad som hänger och slamrar i eller utanpå bommen/masten. Det går ju att lösa det också, kanske lättare än att hitta en trimbox i alla fall.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig upplevt att det slamrar särskilt mycket med kaskadblock. Men jag har i och för sig i stort sett bara erfarenhet av systemet från små båtar (<35 fot) och alltså små block. Det kanske blir värre om det är stora båtar/laster. Men rimligtvis så är slamrande bara problem om riggen slänger och slår utan belastning, och då är några 100gr block inte det som slamrar mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack JonasP för alla tips och synpunkter!

Det blir ingen trimbox ens om jag hittar någon, i alla fall inte i år. Jag kör med block och lina istället. Det verkar mycket troligt att - som du skriver - utvecklingen av linor har gjort trimboxen överflödig. Blir det något jag stör mig på under sommaren 2012 kan jag ju jaga vidare nästa vinter.

Tack!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varsågod! Bara kul att diskutera sånt här. Det får mig att tänka till och jag kommer säkert att förr eller senare ha nytta av tankegångarna när jag ska skruva på någon båt själv.

Jag har skruvat trim på ganska många båtar vid det här laget och tycker att den typen av mekande är ganska kul. Det är rolig problemlösning och en av utmaningarna är att hålla det så enkelt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog använda dig som konsult! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat trimboxar på SeaSea för 400:- kr (rea), ganska billigt faktiskt.

Vet inte om jag ska ha någon nu när jag fått hjälp att tänka om.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...