Gå till innehåll
onsdag 01 juli 2026
pismo

Svart olja i bravo 3

Rekommendera Poster

Är det något fel när oljan är svart, när man tömmer drevet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svart då? Kolsvart som begangnad dieselmotorolja eller en disig svart ton i oljan?

Har du koll på när oljan byttes senast och hur oljan såg ut när den fylldes på?

Vilken sorts olja är det i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växelolja som mörknat/svartnat har oftast oxiderat, dvs blivit överbelastad och/eller utsatt för högre temp än den klarar av. Den brukar lukta illa oxå. Att oljan åldras på detta vis är iofs naturligt till viss del och det är ju därför det finns ett bytesintervall man bör hålla sej till.

Generellt ska dock oljan inte behöva bli svart inom intervallet men att den mörknar får man nog ta. Har ingen detaljkunskap om just Bravo 3 så om detta är normalt för detta drev o denna oljan vet jag inte men om du är i intervall kan det va tecken på att drevet går varmt eller att nåt är på gång.. Stor båt? Stor motor? Har du drevdusch för extra kylning av överhuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Köpte båten i somras, så jag vet inte bytesintervall eller vilken typ av olja. Har nu hällt i Qiucksilver drev olja. Tycker även att jag har ett sjungande ljud från drevet när jag kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill påstå att det är helt fel att oljan blir svart. Den ska se ut som den är ny, även efter flera säsonger. Problemet består i att alla Merc-drev är felkonstruerade så oljan blir överhettad. När båten planar får övre delen ingen kylning. En drevdusch (som nämns här ovan) är botemedlet.

VP har inte alls de bekymmerna, de är konstruerade på ett annat sätt som gör att hela drevet får kylning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...