Gå till innehåll
söndag 18 maj 2025
Faderullan

Använda tekniken från en vattenskoter i båt?

Rekommendera Poster

Sitter och surfar runt på sajter med olika båtritningar. På Bateau.com ( http://bateau.com/proddetail.php?prod=RB12 ) hittade jag en läcker liten runabout som finns i tre storlekar 12, 14 och 16 fot. Proportionerna på tolvfotaren ser helt underbara ut. Båten är tänkt för en utombordare på 10-25 hkr. Naturligtvis skulle tex en veteranmercury sitta utmärkt på den båten. Men den skulle enligt mig se mycket läckrare ut med någon form av inombordarlösning, man skulle då få ett enhetligt akterdäck med bara en motorlucka.

Fick en idé om att använda tekniken från en vattenscoter. Det vill säga man tar hela drivlinan och passar in den i båten. Jetdrift skulle passa utmärkt i våra steniga vatten när barnaskaran skall göra sina första navigationsmisstag i en snabbgående båt... Är det någon med erfarenhet från vattenskotrar som har invändningar och goda råd?

post-10012234-1394236904,9489_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seadoo har sedan flera år båtar som använder, vad jag förstår, deras vattenskotrars drivsystem. Finns nog flera på blocket om du kollar. Så svaret på din fråga borde således vara ja. Men varför inte istället satsa på en sådan vattenskoterbåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det färdiga lösningar, men de ser ju inte ut som båten jag är lite sugen på att bygga. Det finns en liten designkontrovers där :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nåt sånt finns ju för inombordere

Senast ändrad av alubatar | 06 januari 2012 | 17:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...