Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
oskarohrstrom

måla däck och överbyggnad.

Rekommendera Poster

hej!

däck och överbyggnad på min fingal är fläckigt och slitet. måste göra något åt detta.

är det någon som har målat däcket och överbyggnad på sin och har några tips?

behöver man grunda eller räcker det att slipa? tips på färg? allt man kan behöva tänka på tar jag gärna emot tips på!:)

 

skrev i forumet innan och fick bra tips, international har en enkomponentfärg som rekomenderades. är det fler som provat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Oskar!

Kul, en som har Fingal.yes

Håller med att original blå färgen inte är vacker.

Skall du slipa så hur tänkte du göra med alla knottror /halkskydd som är ingjutna i plasten?

Känn efter om det sitter löst. Skrapa, skrapa, slipa där det inte finns halkskydd. Ev får man ta någon färgborttagningsmedel. Finns fler trådar här om den saken. Sitter färgen hårt så räcker det med att tvätta rent.

När däcket är rent så tvätta med med något starkt, får inte skriva aceton, (då får jag bannor av miljöfolket), å ev stryka på en primer. Sedan skulle jag  stryka på 2-komponent polyuretan lackfärg.

Men hade det varit min båt skulle jag passat på och stryka med epoxi samt motsvarande grundning. Sedan ev ett extra skyddslager med 2-komp uretan för epoxin tyxker inte om solljuset. Då får du ett garanterat bra däck som håller i många år. Mitt däck är målat med 2-komp uretan av förra ägaren. Det släpper lite här å där för han har missat fläckar med rengöringen. Det är AåO.

Taket på Fingal svajar lite. Enkellaminat där. Passa på å förstärk det innan du målar. Du skulle kunna limma ett tunnt lager teakfanér och fixa fusknåt med svart gägga för utsendets skull.Limma från insidan kan man åsså göra och då kan du göra det vid senare tillfälle.

Vilken Fingal har du? Skicka gärna ett privat email till mig så kan vi höras mera.

Hälslningar och lycka till

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden utifall Smoegen vaknar till liv in på det nya året. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt överbygge är slipat och sedan direkt målat med De Ijseel Double Polyester, själva däcket är enbart målat med grå topcoat med sand i...

Har dock lust på flexiteak eller dylikt... men just nu så har jag andra saker som får gå före i år, ny plotter etc....

Ha´ t pent å segla fort å högt! Stefan

Ps, svarar med samma svar som i den andra tråden,, för lat att vara kreativ idag...

Ds
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har målat om både däck och överbyggnad på min Fingal. Jag har använd international interdeck enkomponentsfärg. Jag har slipat ner allting och sedan grundat med enkomonents grundfärg. på dcket har jag blandat med internationals antihalkpulver. jag tycker det har blivit bra.Att jag har använd enkomponentsfärg är för att jag tycker det är enklare att bättra.

Lycka till

captain

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter intressant, jag är också inne på enkompfärg, ser bra ut på din båt av det man ser på bilden!

skall bli kul att komma igång!

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...