Gå till innehåll
onsdag 11 februari 2026
forgus31

Vatten i knäna

Rekommendera Poster

Vi köpte ett rostfritt avgasknä till vår lilla kämpe Volvo Penta MD11C då den gamla gjutjärnsditot hade läck genom godset. Jag tänkte förstås att nu har vi ett knä som håller livet ut (motorns).

Men svets i rostfritt är en riskkonstruktion. Knäet blir ju rätt varmt också och det blir väl lite omfördelning av materialet när man lägger en svetssträng.

Rostade gjorde det i vart fall i svetsfogen.  

Kan vara bra att veta för den som står inför valet gjutet eller rostfritt. Tog c:a 8 år. 

Lagat med metallisk plast tills vidare på tips från motormek. Det är ju vattenkylt på läckstället. Plastade det och det verkar hålla skapligt. Det är ju inte hela världen om det läcker nån droppe heller och kan lätt göras om. Motorn sjunger på sista versen (kanske), 33 år till sommarn, börjar bli väl inkörd som jag kallar det. Lite optimist får man ju vara.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig källa till rost i svetsfogar är att man använt samma slip/kapskiva till det rostfria som man använt till järn. Nu säger jag inte att det var orsaken men inte helt ovanlig skäl till fula svetsfogar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pseudonym:

Forgus förnamn, eller vad han kallar sin båt är väl knappast några statshemligheter.
Men under mina år på denna sida så tycks han själv genomgående valt att inte nämna detta, och det respekterar jag!
(Själv gissar jag nog hemmahamnen, men inte fasen skulle jag nämna den. För med alla forgus utmärkt intressanta inlägg så skulle nog tyvärr t.ex. tjuvar få det alltför lätt?)

Obs att jag svarar utan att kopiera ditt inlägg, själv suddar jag nog snart detta inlägg. Vänligen kopiera det inte, sudda/ omformulera hellre ditt eget.

Bara en tanke om god forumrespekt.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 19 december 2011 | 17:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De e lugnt!

Bosse är en pseudonym som används bland bryggrannarna. Däribland Wille (som också är pseudonym för Pseudonym). 

Jo vi får se om jag lyckas få motorn riktigt inkörd efter renoveringen för några år sedan. 

Vi jobbar på det och kör upp några tankar per sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för berömmet Thomas. 

Wille, du tycker nog inte heller det är bra om vi skriver ut våra namn och adresser för allmänt beskådande. Så vi fortsätter väl med vår alias. Det finns rätt många Bossar och Willar som tur är så ingen skada skedd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej angående Bosse, tänkte att forgus ev var för finkänslig för att protestera själv. :)

Rostfritt kan ju börja rosta t.ex. om det har kontakt med vanligt rostande stål, så nån sorts metod- eller materialfel vid svetsningen verkar väl som sagt rimligt.
Men det är ju svårt att gardera sig mot det vid köp, så kanske bör man istället leta efter lång garantitid?

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 20 december 2011 | 12:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kan du presentera Thomas-1 för mig någon gång, nu när även vi har morsat på varann....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...