Gå till innehåll
tisdag 13 januari 2026
Bellona23

Vilken service är bra att göra på en utombordare som knappt används?

Rekommendera Poster

Har en Tohatsu 8hk på segelbåten som är 2-3 år gammal.

Motorn är bara i vattnet när den används vilket är i snitt 5-10tim/säsong

Vid upptagning brukar jag köra slut på soppan i motorn och sedan spruta in biltemas motorkonservering i hålen för tändstiften och dra några gånger.

Undrar om det kanske är dags att göra någon mer service på motorn eller om det räcker med det jag gör med tanke på hur lite den används?

Under vintern står den inomhus och när den körs så körs den i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara läge att byta olja i växelhuset och smörja styr-och tiltleder med vattenfast fett. Är det en 4-taktare borde du dessutom byta olja i motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ställde mig samma fråga och bestämde mig för att spruta lite 5*56 i cylindern. Och kanske så byter jag växeloljan till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man inte byter t.ex impeller brukar motorn skrotas när det väl blir dags efter ett antal år.

Skruvarna har oxiderat fast och går av när man försöker skruva loss. Det är synd och kan lätt avhjälpas genom att låtsasbyta impellern eller nån detalj man vill ha åtkomst till.

Skruva helt enkelt ur de skruvar som ska gå att lossa i framtiden. Fetta in och skruva åt. Jag har använt gängtejp på några skruvar också vilket kan vara ytterligare förebyggande. Täta gängor där inget vatten kan komma in ger minimal oxidering. 

Stålskruvar som suttit i aluminium utan åtgärd i några år sitter där de sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan vända på steken...inte säkert bättre att använda motorn förlite ! Lite som på bilar , hellre välservad ofta än kärringkörd varannan helg :-) Oftast är det inte timmarna som är avgörande utan underhållet , och nu talar vi begmarknad som borde vara en måttstock ! Men...hur mycke kostar de att serva ? Är det ett problem .......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5:56 i cylindrarna tvättar mer än det smörjer, använd hellre Storage fogging oil av något märke som är gjord för att sitta kvar och smörja samt skydda mot korrosion både i cylindrar och lager.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...