Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
Pivve

Mercruiser 5,7L V8

Rekommendera Poster

Hallå !

jag skulle göra vinterförvaringen idag.. gick tvärr inte så bra..

har köpt en spolmuff med pinne som man fäster på drevet.. men det sög inte in något vatten under varmkörningen. Antar att det är impellern som måste bytas !?

pratade med en annan som har likadana motorer i sin båt och så hittade vi ett insug på skrovet.. finns det någon möjlighet att det är vattenintaget istället för på drevet ?

Sen hade jag ett väldans problem med att hitta oljefiltret.. hittade dock bränslefilter men inte oljefiltret.. någon som har koll på var de sitter ?

tacksam för all hjälp !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skriver att den inte sög in ngt vatten, det funkar dåligt med att låta motorn suga, du skall helst ha en slang med utgående tryck, trädgårdsslang eller dylikt.

Insuget på skrovet är troligen vattenintaget till toaletten,

Oljefiltret sitter diagonalt över på andra sidan av motorn gentemot bensinfiltret, tänk att du står med näsan akterut, oljefiltret sitter då på höger sida om motorn under limpan så långt bak på motorn du kan komma

Lycka till!

ss

Senast ändrad av Seabeach | 27 november 2011 | 18:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en vattenslang kopplad till spolmuffen men inget vatten gick åt.. Har ingen toalett på båten iheller.. så vet inte vad det kan vara..

stålande.. då får de bli bytat imorgon :D så jag kan starta upp motorn igen och se om det insuget gör något haha

tack så mycket :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAg gissar att du hade slangen nerstoppad i en dunk eller?

Kör du tryck från vattenkastet och in i drevet vill jag nog lova att det funkar. Annars så kan du köra ett par 20l dunkar som du kastar upp på badbryggan så det blir självfall.

Kör du slangen bara rakt ner i en dunk så är det ganska stor risk att man sabbar impellern då den går torr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig skröna att man måste ha vatentryck. Ja om impellerna är helt kaputt. Annars så kommer frågan. Har du vattentryck från sjön in i kylvattenintaget på sommrarna?

Du med problemet. Det beror på. Har du impeller inne i motorn vid svänghjulet så skall vattnet tas in från skrovintaget. Om du inte gjorde det och det är så så har du nog en helt slut impeller där. Tar bara några sekunder vid torrkörning att bränna den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp man har visst vattentryck när båten ligger i. Impellern sitter ofta monterad under vattenytan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Icke att jämföra med tryck i vattenslang. Och många motorer har impellern sitter på svänghjulet i motorrummet. Så det behövs inget vattentryck. Impellerna ska suga ändå om den är frisk. Men visst. Det förenklar om vattenhinken står en bit ovanför vattenintaget och inte 3 meter ner på backen. Då kan det bli problem. Men att man måste ha vattentryck mot intaget är en skröna, OBS om inte impellern är helt slut. Då är det ett måste med då kyler den inte heller i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns båtar som är modifierade så att kylvattnet tas genom en ventil i skrovet och att det sitter en elektrisk eller mekanisk pump vid motorn. Denna brukar då vara placerad på SB sida på förkant så att den kan drivas med en rem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nr 1...... Impeller kan inte suga luft ! Med den tanken i fokus så anar man att ett visst flöde eller indränkning till impeller gäller . Så med en dunk på badbryggan och en slang ner till muffen så blir det ett självfall ( mao ..det skall rinna ur slngen ner till muffen med egen kraft ) och det räcker för att impellern skall kunnan pressa in glykolen in i motorn . Nu är mitt exempel grundat på att impellern sitter i drevet , de jag är van vid för egen del !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du talar lite emot dig själv när du rättar dig själv i ditt senare inlägg.

Visst vattentryck behöver man precis som du skriver i inlägg två men som du skriver här så bränner man impellern på några sekunder. Hur gör man om man vill slippa bränna impellern utan att ha ett visst tryck/självfall?

Jag röstar för dunken på badbryggan för självfall så att man inte har luft i slangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...