Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Foggy

Ta bort fläckar på konstläder/vinyl

Rekommendera Poster

Hej!Har stora rosa fläckar på förarstolen som är klädd i vitt konstskinn,vet ej vad som är orsaken kanske batterisyra eller något annat starkt,har provat med galontvätt och mr muscle och oxalsyra utan resultat.Någon som har en ide vad jag kan prova me?.Känns tråkigt att behöva klä om när den är hel och fin förövrigt.Mvh Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpa tar ofta konstiga fläckar, Jiff, skurpulver, häxans putsmedel eller autosol om det bitit sig fast i materialet. Alternativet är att köpa vinylfärg och måla, eller helt enkelt acceptera fläckarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galltvål finns oxå som ett alternativ, dock tror jag att det är kört eftersom vinyl är poröst (mjukt) så tror jag det går in i materialet på djupet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

När jag fick hem båt från staterna så hade den en massa svarta mögelfläckar i de vita sätena. Jag provade många medel, men det som funkade bäst var en sprayflaska blandad med 50%klorin och 50% vatten. Sprayade på och lät värka några minuter, gnuggade sedan med fläcksuddare 34-6395 från Clas Ohlson. då blev de rena och fina.

Bifogar några bilder!

post-12770-1394236885,9044_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till de rosa fläckarna är att du har fukt inne i dynan och när det möglar på insidan blir galonet rosa. Låter konstigt men det är faktiskt så. Öppna dynan och titta inifrån så ser du att det stämmer.

Det är alltså genomfärgat rosa och att ta bort det är nog svårt. Möjligen kan du bleka bort det med klorin men jag är tveksam. Har själv haft samma problem och tvingades byta ut dynorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej Verkar faktiskt väldigt troligt med tanke på att båten stått helt otäck och utan kapell i många år (nyköpt som repobjekt så vet inte inte riktigt hur länge) ska öppna dynorna och titta.Mvh Foggy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!Har stora rosa fläckar på förarstolen som är klädd i vitt konstskinn,vet ej vad som är orsaken kanske batterisyra eller något annat starkt,har provat med galontvätt och mr muscle och oxalsyra utan resultat.Någon som har en ide vad jag kan prova me?.Känns tråkigt att behöva klä om när den är hel och fin förövrigt.Mvh Foggy.

Det troliga är att fåglar som ätit körsbär etc har " bajsat" på dina dynor, och jag har samma problem tyvärr.

Vad jag kan se så  det bara att byta klädsel. Har provat alla medel, inget funkar. Skydda dynorna mot fiskmåsbajs är mitt råd!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...