Gå till innehåll
tisdag 16 december 2025
Kulingvind

Volvo Pentas "boxgenomföring" (axeltätning)

Rekommendera Poster

Har haft en MD7a och på axeln har det suttit en boxpackning från VP, den modellen med fettpress och ett slags garn som tätar mot axeln.

Är detta en bra tätning mot axeln? Finns det argument för att byta den? Har hittat nytt garn för bara någon hundring. Problemet är att gummislangen som går mellan tätningen och axelröret är slitet och VP ska ha 700kr för den ca 1,5dm långa slangen. Kan man montera någon annan slang istället? Slangenstumpen ska vara ca 44mm invändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det priset är VP i ett nötskal, ocker kallades det förr och är straffbart, jag har haft sådana tätningar och tycker att det är en bra modell, nytt garn och den håller upp mot 25 år att slangen ser lite sliten ut behöver ju inte betyda att den är slut, ta loss den och rengör den  från gammalt fett och kolla så den är fin på insidan, det brukar dom vara, även om den ser lite sliten på utsidan.

Som allmän info så har jag nu VPs black jack tätning, den funkar också mycket bra men 1000 kr för en gummibit som kostar 50 kr att tillverka hmm

Kalle

Såg att du ska byta motor nu i det sammanhanget är ju en ny tätning en fis i rymden, köp nya grejer.

DS

Senast ändrad av Pentax | 18 november 2011 | 09:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BlackJack tenderar att läcka efter några år och den sliter mot axeln, även om det är gummi mot en rostfri axel.

Senast ändrad av Paliswe | 18 november 2011 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en V-P Blackjack som gått 12 säsonger och med motortid 1250 tim inkl tomgångskörning. Inte en vattendroppe har kommit, vilket gör att jag är imponerad och kan säga att detta är den bästa axeltätning jag haft. Ja, jag vet att den går på övertid och kollar den väldigt noga och kommer att byta vid första vattendroppen den läcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående talare. Jag hade samma typ av axelsmörjning men 1992 började den läcka och en mekare satte dit VP:s Black Jack. Den sitter fortfarande kvar och fungerar oklanderligt om man underhåller den lite då och då med den smörjtub som följde med. 20 säsonger är inte så illa men i år gav motorn upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...