Gå till innehåll
lördag 28 februari 2026
miestaruler

Renovera inredning Bayliner 2155 cs -89

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte ta tag i detta nu och se vad ni har för erfarenheter. Har haft mögelangrepp i min bayliner och fick slänga det mesta av inredningen =( Men nu till renovering. Har slitit bort innermatta och ska slipa och spackla tänkte jag. Fick bort mattan lätt men lite av limmet sitter kvar. verkar mest flagna av så lite lätt puts och slip går nog vägen.

Nu till ämnet.

Vad ska jag använda för spackel och färg?

Hur är det att ta loss innertak(kaninpäls)

MVH

Patrik

post-10018858-1394236870,1904_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spackel kan du använda lite vad som helst bara det är tvåkomponent. Bäst är epoxispackel men det är ju ganska dyrt. Ett billigare alternativ är vanlig polyesterplast som du blandar i talk eller microballonger i. Du kan också köpa spackel på typ Mekonomen som man använder till bilar. Viktigast är att underlaget är väldigt rent och att du slipat upp ytorna så att spacklet får fäste.

Färg finns det många tips om. Jag använde Internationals Danboline till motorrummet och stuvfack. Inte billig färg men oh så härlig att jobba med och med ett superbt slutresultat! Enkomponent som ger en stark och väldigt blank yta.

Kaninpäls vet jag inte hur man lättast blir av med...smiley

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svar.

Ja jag hade tittat på internatinell färger och går nog på denna. ska slipa till helgen, Det och ett par pilsner. =)

Vet inte om jag ska låta mattan vara kvar i taket eller bara slita bort den. Men blir mycket jobb om jag bara får loss bitar. Tyvärr drar denna kaninpäls mycket fukt och det är det jag vill bli av med.

Lägger in bild efter slipning. Innan målning måste jag ju ha torrt i båten så en motorvärmare är väl på sin plats.

Återkommer med bilder.

MVH

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Flinstone, Danboline är kanon bra att jobba med och det blir snyggt och hållbart. Kanske att det kan lukta en del ett tag.

Kaninpälsen, hur verka den sitta? Det brukar vara ganska enkelt att slita ner. När det väl är borta så räcker det man att du tar bort det värsta av ojämnheter om du använder dig av den lite tjockare inredningsklädseln. Reevecol 81 funkar finemang, finns nog hos alla båttillbehörsbutiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja men det luktar nog bättre än gammal mögel och teetree oil =)

Tanken var att slita ner taket och måla det men inte ersätta med ny päls. Men då isolerar det ju desto sämre.  Det känns som pälsen håller kvar fukten i båten.

Eller är jag ute och cyklar.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Började så smått slipa idag.Det gamla limmet flagnar av men  frågan är hur noga jag behöver vara. Ska jag måla så bör jag ju slipa en hel del.

Men om jag lägger matta typ reevecool 81. Fäster limmet ändå även om det inte är helt nerslipat?

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget fäster på lim som flagar...det är ju typ som att måla på ett papper som ligger på ett bord och tro att bordet kommer vara målat. Allt löst måste bort men det som sitter fast går säkert att måla över så länge inte färgen reagerar med limmet. Testa på någon liten yta innan du målar allt så du ser vad som händer. Det är inte så kul om du måla allt och sedan reser sig limmet efter några dagar så hela ytan förstörs.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till projektet.

Jag satt förra vintern i min 2655:a och projekterade. Hade även haf fläckar i luddet som inte gick bort, hade kört klorin, med mera och nu ville jag att min båt skulle se ut som en ny Bavaria...

Började dra lite i ett hörn av luddet... gick bort lätt. Stannade av och åkte hem, funderade. Ska jag...?

Ett par dagar senare ner, full av entusiasm och med tankarna av reevecol. nya LED-spotar i skallen... Tre timmar senare - båten skrovren.. Skruvdragaren luktade bränt kol, jag var svettig, båten med bortskruvade soffor och garderobsdel som normalt är rymlig, var enorm....

Tänkte att jag har god tid innan sjösättning att fixa detta, lite shopping på Erlandssons Brygga och lite Casco Flex och väl utmätta reevecol-delar så är saken biff...

Vintern var lång... det var svinkallt. Mitt i allt hittar jag en underbar delaminering akter om min första däckslucka. Börjar karva ut distansmaterialet runt om, kvar endast yttre plastskiktet, ca 2 mm. Kände rysningar i kroppen. Vad f-an har jag gjort. Jag är inget hanteverkare, jag är telecommare, hur ska jag greja detta??!!. Våren var kall, läste att optimal plastning är från 15 grader... skit också!

En veckor innan sjösättning; åker ner till varvet med uppdrag att plasta ocn nevinycell och väv, mask och gummihandskar med. Måttar, tänker, planerar, mäter igen, Planerar blandningen polyester, härdare (läste ju här att det härdar sjukt snabbt). Alla parametrar klara - KÖR!

Efterföljande tre timmar är en lucka i mitt liv bestående av svordommar, slängda verktyg och ett förbannat kladd. Mina händer likt en varulvs ab smälv väv/polyester. Ett duttande med aluroler/pensel för att hålla skiten kvar uppe i taket! Gråtfärdig, min båt, min kära båt... Sälja som renoveringsobjekt..? Min pappa kommer och assisterar. Lugn och fin, dutta här, dutta där. Härdning.. ja kanske, jo det sitter!

En vecka senare, har slipar hela insidan av skrovet med bandslip (det händer lite med en sådan)... Sedan följer en kall period i april och väntan på temperatur för att limma dit reevcol´ en.

Mellan typ 1 maj till natten innan midsommar pysslar jag med båten intensivt. Åker tidigt från kontoret, investera sjukt mycket pengar på material och jag lovar, det är ett helsicke att få till inredningsmaterialet i en bayliner med dess oräta linker invändigt. 03.50 natten innan midsommar åker jag hem. Har lagt den sista biten heltäckningsmatta, skruvat tillbaka alla möbler, fått upp LED-spotarna från Båtsystem, nöjd!

Gör dock aldrig om detta projekt!

Tänk efter innan du börjar riva, mer jobb än du tror! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...