robert99 64 Postad 30 Oktober , 2011 Är det skadligt för solpanelen att vara frånkopplad under vinterhalvåret då den ligger under en transparant vit pressening? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HalvStorm 0 Postad 30 Oktober , 2011 Nej, det är inte skadligt, men frågan är varför du inte låter den vara inkopplad? Du får ju enkelt underhållsladdning av batterierna under hela vintern. (Jag förutsätter att du har en regulator till panelen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Oktober , 2011 Håller med inlägget innan, varför koppla bort den perfekta underhållsladdningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 31 Oktober , 2011 Tack för svaren så nu vet jag att solpanelen inte tar någon skada. Då återstår bara frågan varför jag kopplat bort batterierna. Svaret är enkelt så har jag alltid gjort, efter jag toppladdat batterierna på hösten. På våren har alltid de fyra förbrukningsbatterierna och startbatteriet haft en vilospänning över de 12,4 volt som Tudor rekommenderar som lägsta spänning innan de bör laddas. Med er och min nya kunskap hade jag kunnat låta panelen stå på, för jag har regulator som begränsar spänningen till ca 13,7 volt, men jag orkar nog inte koppla in dem i år, för nu är båten vinterställd. Men osvuret är bäst och när dagarna blir längre och man är nere och tar bort snö på presenningen, kanske jag inte kan låta bli att testa lite. Vi får se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser