Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

HalvStorm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om HalvStorm

  • Placering
    Kadett
  1. Kan nämna att NASA BM-1 numera även kan visa spänningen på startbatteriet utöver alla tidigare funktioner.
  2. Eller också kan kanske grytgubbar försöka lära sig att man inte försöker kämpa sig om en kryssande segelbåt i lovart. Dra ned på gasen och gå akter om segelbåten, sedan är det fritt fram att dra på med allt du har. Grunden till dessa problem är att motorbåtsförare inte förstår hur en segelbåt fungerar. Sedan är jag mycket villig att erkänna att i vissa sund med hög trafik är det enklaste för alla att ta ned seglen och dra igång motorn för att ta sig igernom.
  3. Det skulle ju också kunna vara överspänningsvakten på diodbryggan...
  4. Har haft samma problem med min 1GM. Lösningen var att slipa in konan mot ingreppet i framläget (ungefär som man slipar in ventiler). Inte helt enkelt men en mekverkstad bör kunna hjälpa dig.
  5. Hej Dessa pumpar har ingen separat tryckströmbrytare utan en egen värdelös konstruktion. Vill du ha en pump som fungerar över midsommar så dra genast iväg och köp en riktig pump, tyvärr till ett högre pris. Shurflo är en Kina-tillverkad pump med urusel kvalitet, namnet ska få dig att tro att det är en Sureflo. Har själv stött på dessa pumpar och tryckströmbrytaren är det sämsta jag sett. Bit i det sura äpplet och släng eländet. Köp en Jabsco eller Johnson om du vill att det ska fungera längre än 10 min. Kan tillägga att dessa s-t-produkter säls av bl a Seasea.
  6. Hej Shurflo är en Kina-tillverkad pump med urusel kvalitet, namnet ska få dig att tro att det är en Sureflo. Har själv stött på dessa pumpar och tryckströmbrytaren är det sämsta jag sett. Bit i det sura äpplet och släng eländet. Köp en Jabsco eller Johnson om du vill att det ska fungera längre än 10 min.
  7. zeven. Ska förtydliga mig lite, Om du måste springa mellan sjökort och rorkult så är antingen sjökortet eller rorkulten felplacerade. Naturligtvis har man sjökortet väl placerat så att rorsman kan läsa det vid plats. En överbild vore ju bra att ha men jag antar att du menar en översikt. Jag håller med dig, en plotter kan aldrig ge samma översikt som en kort. Därför anser jag att sjökort plotter ger en kontroll av positionen som aldrig tidigare varit möjlig.Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att plottern är den viktigaste uppfinningen sedan kompassen. Vad är en flytoveråll balitic? Dina avancerade förberdelser för att överge en båt ter sig något märkliga när tidigare erfarenheter viar att det sista man ska göra är att överge båten, se Fastnet Race 1979 och Sydney-Hobart Race 1983. Detta borde lära oss att aldrig överge båten förrän den försvinner under fötterna. Vore väl kanske bättre att uppmana folk att i det längsta stanna kvar i båten. Att förbereda sin segling genom att kolla snörning av skorna verkar lätt hysteriskt, i värsta fall har man stövlar (utan snören). Är lite osäker på dina råd angående hamnval: du säger att om man är osäker ska man stanna kvar där man är samtidigt säger du att om man är osäker ska man gå till nästa hamn??? Är du verkligen verksam inom SSRS, dina åsikter verkar något extrema??
  8. Mackey. Har du sett några plotters designade för det ryska GLONASS, de två kinesiska CNSS och (? något på B?) eller det europeiska Galileo?
  9. Hej igen Påfyllningspluggen är en vanlig 6-kant bult i metall, minns inte dimensionen nu men ganska stor. På undersidan av den sitter en oljesticka för att mäta nivån i backslaget.
  10. Hej! Jag tror att du har råkat ut för en speciallösning. 1GM levererades normalt med ett backslag som heter KM2A, senare KM2P. Dessa backslag är inte vattenkylda och har inget filter. Oljebyte görs genom att skruva bort påfyllningspluggen som sitter på ovansidan och suga ur oljan (0.25L). Jag tror att du måste pumpa föregående ägare på vad som sitter där och hur det ska underhållas. Lycka till!
  11. Nej, det är inte skadligt, men frågan är varför du inte låter den vara inkopplad? Du får ju enkelt underhållsladdning av batterierna under hela vintern. (Jag förutsätter att du har en regulator till panelen).
  12. Hej Kan meddela att inte ens Martecventilen är idiotsäker! Har för andra hösten i rad konstaterat att efter en säsong har ventilen slammat igen. Den läcker inte men släpper heller inte in någon luft. Den är dock väldigt enkel att rengöra, bör kanske kollas någon gång mitt i sommaren. En genomkörning med färskvatten i kylsystemet får den också att fungera igen.
×
×
  • Skapa nytt...