Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ChristerN

Svårstartad Volvo-motor

Rekommendera Poster

Hej Jag har en motor som oftast är ganska svårstartad. Det är en Volvo 250/SP (AQ151/SP) och jag brukar gasa manuellt med växelreglaget 3-4 gånger innan jag startar. Ibland funkar det bra men oftast får startmotorn jobba ordentligt innan den tänder i ett rökmoln. Min mek säger det är vanligt. Nån som har några tips på hur man kan göra? I en del inlägg diskuteras Volvo-motorer och jämförs med motsvarande bil-versioner. Har denna någon motsvarighet på fyra hjul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jo, vanliga saker, speciellt med B230 8ventil baserade marinmotorer. Orsaken tror jag är den, att tändspolen inte har ett sk. startmotstånd, vilket skulle ge mera energi åt tändspolen vid start. Kompisen min löste detta, med att sätta ett brytarlöst Lumenition tändsysten på sin AQ131D, och den funkkar som en dröm efter det. Två av mina kompisar, med AQ151B resp. AQ151B har samma problem. Byte av tändstift, fördelarlock rotor, tändkablar och brytarspetsar verkade inte lösa problemet. Själv har jag en nyrenoverad AQ171A, alltså samma som AQ151, bara att brytarlöst Renix tändsystem (likadant som i 300 seriens volvo bilar, har en par själv), och 16v topplock och automatchoke på bakre förgasarn. Den kallstartar som en ren dröm, och går mycket tyst och vibrationslöst, troligen tack vare brytarlösa tändningen och automatchoken. Vid start gör jag såhär åt AQ171A:n: En gaspumpning via reglaget vid över 10ºc temperaturer (två vid under 10ºc temp), sedan vrider jag på startnyckeln, och låter motorn gå. Vid under 10ºc temp behöv den möjligen ett extra ryck i gasreglaget, för att inte stanna, men detta är främst efter att motorn stått längre tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det med bilmotorer, i familjen har vi en Volvo 360GL Injection med B200F (2,0L insprutning med kat. och lambda) och vid start får man trycka gasen halvvägs, och sedan starta ca 1 sekund. Kompisen har en 360GLT B200E (2,0L insp. utan kat. och lambda). Den startar aningen lättare, p.ga. nybytt bränsletrycksregulator. Motorerna som jag nämnde i 360 volvorna, är ju i princip samma som i 200/700/900 seriens volvon, och som finns i båtarna (B21,B23 och B230 baserade). Bara andra förgasare och bränsle tänddetaljer används, och små andra skillnader.... Men nog skall man få en volvo rödblockare att starta fint, om allt bara är i skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Tack för svaren VolvoMan. Det blev väl ändå inte helt klart för mig därmed. Fattar jag dig rätt att du tycker jag ska installera brytarlöst system? Vad kostar det? Vad använder man? Något från bilar? Är det ett verkstadsjobb för oss icke-proffs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, rekommenderar visst brytarlöst tändsystem till AQ131/AQ151 motorer. Kompisen min hade en yrkeskarl att installera systemet, och komplett ställa in hela motorn, dvs. tändning, förgasare och ventiler, och byta kamaxel (AQ131:s A-kam mot AQ151 V-kam). Men det borde inte vara någo svåra saker att göra sånt själv. Det beror precis på hur mycket man kan. Om du kan läsa instruktioner väl, och har lite tålamod, borde det nog lyckas. Men det borde nog inte vara fråga om någo sjukt dyra saker, att installera brytarlöst tändsystem, d.vs. sånt, som ENDAST ersätter brytarkontakterna i tändfördelaren. Skulle gissa att en yrkeskarl vill ha ca. 1000kr för arbetet, och 500-1000kr för delarna. Ja, och delarna, kompisen min använde Ignitor brytarersättare, men det finns många andra märken. Nu talar vi alltså om något, som du får köpa från en bilbutik, inte biltema kvalitet, utan bättre saker. Man kan dock ta brytarlösa tändningen från en Volvo bilmotor, men detta är mer komplicerat, för de brukar kräva hål på svänghjulets perimeter (t.ex Renix och Bosch system i volvo bilar), och dessa hål finns ENDAST på AQ171/SP251: svänghjul som redan har redan färdigt brytarlöst Renix tändsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peck

Hej, tändsystem och mycket annat till volvo motorer finns på www.kgtrimning.com Tändsystem kostar ca 2000, Lumination,har det på min högvarviga veteranbil, fungerar utmärkt Peck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde vara kul att se denna sida men adressen är felaktig. Undrar vad VolvoMan skulle rekommendera...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
http://www.kgtrimning.com/ Fungerar nog utmärkt åt mig, kan vara att Peck editerade på sitt inlägg efteråt.... Japp, Lumenition och Ignitor verkar vara de två populäraste till Volvo motorer, båda har raporterats fungera väl med volvo rödblockare. Själv drömmer jag om direkttändning på min AQ171:a, alltså att varje tändstift har en SEPARAT tändspole rakt ovanför sig, som det bara går två klena trådar till, såsom på nya bilar. Dock vet jag inte om detta är pålitligt i båtförhållanden. Även skulle jag vilja ha programmerbar insprutning till AQ171:an, för ännu bättre gång (kallstart, full-effekt), bränsle-ekononomin är redan toppen (0,8l/distans @ 25-27kn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om ni vill ha tag i brytarlös tändning så kostar det till volvo b23(b230) 895kr frakt jag köpte min av Niklas han har en hemsida som heter:classicsaabracing.com: Han har till flera olika märken och har delar till solex förgasare som han själv tar fram och testar,han är väldigt bra att ha att göra med rekomenderar er att vända er dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! har en AQ151b .....startmotorproblem, vid start så hackar, släpper den och varvar ut.Tror det är solenoid fel,  Har tänkt byta startmotor men vet inte om/vilken bildito som passar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken volvo startmotor som helst passar, vi har en kompakt 740 startmotor till en B23 motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du börjar med att öppna din plånbok ska du felsöka på din motor, det borde vara lätt om felet är offta framme, fråga dig själv vad är det som saknas då motor inte startar, är det gnista eller bensin som fattas då den inte startar, börja där och fasstställ i första hand om det är fel på bränsle eller tänd systemt innan du börjar köpa saker och ting.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min Draco. Och det var vatten i förgasarna. Man får pumpa 3-5 gånger så axpumen sprutar i bensin. Och nu kommer poängen.. Det måste vara rätt tändstift till motorn och absolut inte biltema!!. Min motor gick som en kratta kall. Med Bosch tändstift, 2 pump på gasen ,vridning på nyckel motorn var igång..

Så mitt råd är lös problemet innan du börjar laborera med brytarlösa system. När jag löste problemet gick jag över til Hotspark induktiv givare istället för brytare och det fungerar perfekt!

Mvh

Draco78

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!  Hoppas trådskaparen fått igång sin Motor sedan 2004, o du Med Dracon, var har Biltema sina Tändstiftfabriker?Såg / Hörde du om VOLVOS Originalstift som mittelektoden lossnade på efter 200 mil ca,o försvann in i hela Härligheten? Tacksam för svar Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog påstår ryktet att Biltemas och Volvos originalstift kommer från samma fabrik.

Ingen av dom har ju någon egen tändstiftsfabrik! Men BERU har en(eller flera). Mvh Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Glad

Motorn startade alltid så det var inga egentliga problem men nu är den såld sedan flera år och jag har annan båt och annan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...