GertD 0 Postad 13 Oktober , 2011 Ok, första vintern med utombordare. Evenrude V4 90hk 1990 2-takt. Rinner allt kylvatten ut ur motorn? Jag har gjort resten, bytt växelhusolja, konserveringsolja m.m. Men kylvattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 14 Oktober , 2011 Vet inte exakt hur din motor beter sig, men de utombordare jag har tagit upp (där det mest snarlika är en ~2005 Mercury EFI 50hk) har tömt sig själva helt. Det kanske kan ligga nån liten droppe kvar men så länge det inte fyller upp en hel kylkanal kan det knappast frostskada motorn (har iallafall aldrig hänt mig eller någon bekant vad jag vet om). Gissar att alla någorlunda moderna motorer är designade för att just detta ska funka. Om du har en kompressor kan du blåsa rent alltihop, tryckluften är också väldigt torr och torkar upp fukt. Beror lite på hur motorns in- och utlopp för kylvatten ser ut, men oftast är det lättast att sätta tryckluften mot utloppet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cinc 8 Postad 14 Oktober , 2011 Vattnet ska rinna ut om motorn förvaras stående med propellern neråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GertD 0 Postad 14 Oktober , 2011 Som jag trodde. Tack. Frågade runt här på orten men de flesta verkade vara osäkra på't. Tänkte om någon kanske hade någon specialgrej som att köra igenom glykolvatten eller liknande för att få någon form av rostskydd. Senast ändrad av GertD | 14 oktober 2011 | 18:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser