Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

GertD

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GertD

  • Placering
    Kadett
  1. Är det någon som vet vart dränpluggarna till lufttankarna i en Uttern 6300 sitter. Skall finnas sju styck tankar i båten, men jag kan inte hitta någon gummiplugg att ta bort. Sitter en blå skylt som säger att de skall tas bort och tömmas inför varje höst...
  2. GertD

    Byta kylskåp?

    Har en Uttern 6300 från -89, med kylskåp från den tiden. Nu lurar vi på att byta till en ny. Den vi har är gasol/eldriven, vi kör uteslutande på gasol, den vi kikar på är enbart el-driven, Isotherm Cruise 49 liters. Båten har en 2-takt evinrude som laddar max 7A, vi kör korta sträckor. Samt att vi har tillgång till 2x50W solpaneler, 2 batterier om 75Ah/vardera. Vi ligger ute 1-3 nätter åt gången. Är det dumt att byta bort gasoldrivan kylskåpet? Det skulle vara skönt att bli av med en gasolrisk, men vill heller inte bli utan el...
  3. GertD

    Fart

    Hej allesammans. Har en fundering. Jag har en Uttern 6300-89 med en Evinrude 2-takt 90 hk,V4 årsmod:-90. Läser jag på blocket och diverse forum så får de flesta upp den, med samma storlek av motor, i 28 knop och marschfart 18-20 knop. Men kör jag plattan i botten får jag upp min båt i max 23-24 knop och försöker jag gå ned till 18-19 knop så funkar det nån distans sedan sätter den sig i aktern, jag måste alltså köra maxfart alt, 7-10 knop för att det skall funka. Antingen så har jag fel propeller eller för klen motor? Eller så överdriver de som skriver sina inlägg? Vilken propeller borde vara lämplig för min typ av båt? Utöver detta önskar jag att staten inför inbytespremie, där man får en skrotningpremie för sin 2-takt mot en ny miljövänlig motor. (likt det man gjorde när katalysatorn infördes för bilar).
  4. Som jag trodde. Tack. Frågade runt här på orten men de flesta verkade vara osäkra på't. Tänkte om någon kanske hade någon specialgrej som att köra igenom glykolvatten eller liknande för att få någon form av rostskydd. Senast ändrad av GertD | 14 oktober 2011 | 18:27
  5. GertD

    Kylvatten

    Ok, första vintern med utombordare. Evenrude V4 90hk 1990 2-takt. Rinner allt kylvatten ut ur motorn? Jag har gjort resten, bytt växelhusolja, konserveringsolja m.m. Men kylvattnet?
  6. svarar mig själv: Innan motorn sitter en handpump, den hade gett upp för mig och släppte ifrån sig gummibitar i olika storlekar. Handpumpen sitter efter stora filtret. Efter denna erfarenhet så kommer jag aldrig att ta bort filtret strax före bensinpumpen! Utan detta filter hade dessa partiklar följt med in i pumpen och vissa passerat igenom till förgasaren. Senast ändrad av GertD | 18 augusti 2011 | 23:12 Senast ändrad av GertD | 18 augusti 2011 | 23:15
  7. GertD

    Bränslefilter

    Jag har en evinrude 90hk från -90. I den så sitter det ett bränslefilter, långt ner, vilket gör att jag måste plocka bort massa prylar för att komma åt. Nu har jag köpt en annan variant med vattenavskiljare/bränslefilter 10micron som jag sätter i båten. Tanken är att ta bort filtret i motorn och ha slang direkt till pumpen. Är det vettigt att göra så eller måste jag ha kvar filtret där också? Känns som det blir kaka på kaka som dämpar flödet.
  8. Sålde min båt dagen efter jag la in den på blocket. Jag spanade in motsvarande båtar och la mig ett par tusen under plus att jag hade några fina, säljande, bilder. Jag tjänade ändå några tusen mot vad jag köpte den för. Båten går nu i vänern. Tycker att många tar överpriser på sina objekt.
  9. Har någon här skickat efter prylar från ex. www.ishopmarine.com ? Fukar det bra? Vilka avgifter vill tullen ha? Blanketter? Är ju onekligen billigare där en här...
  10. >>>Efter mycket letande och gått igenom luft- och bränsletillförseln, gick jag på tändsystemet. Det visade sig att en tändstift inte tände vid högre varvtal...
  11. Har funkat bra för mig och mina behov, har en som startbatteri. Har också en för förbrukningsprylar. Klart prisvärda.
  12. Hej, Har precis köpt en Uttern 6300 -89 med en evinrude 90hk från -90. Provkörd innan köp så då var allt OK. Efter hemtransport på kärra i ca 40mil från smögen, så la startmotorn av, första åkturen efter iläggningen blev bogsering till min bryggaplats... Magneten i startmotorn blev till kex. Jag bytte den och motorn startade...men nu får jag inte upp motorn i varv. Får upp den till 5-7 knop. Borde komma över 20 knop. Har kollat så att gaswiren löper som den skall. Tror att jag måste kommit åt något är jag bytte startmotorn, men vad?? Det känns som motorn inte får den luftmängd som den behöver. Jag blev tvungen att lossa doseringen till två-taktsoljan vid startmo.bytet. Någon ide? Kollat så att axlar löper som de skall.
  13. GertD

    Uttern 630

    Är intresserad av att köpa en Uttern 630. Ni som har en sådan båt, vad skall jag kolla efter på den? Vilka svagher är det? Tänkte köpa framåt höstkanten...
×
×
  • Skapa nytt...