wohlfie 0 Postad 5 Oktober , 2011 De jag vet yamaha. EN liten platta sitter på motorn står 15D 6N1 L300223 France Står 10hk. 2-takt Men söker man på typ www.drev.se så finns ingen motor på 10hk. ska byta impeller och 2 andra saker som jag inte vet vad dom heter. Så våre fin fint om något vet vilken skiss man ska gå på. Eller är det så att det finns mer nummer??? Senast ändrad av wohlfie | 05 oktober 2011 | 19:05 Senast ändrad av wohlfie | 05 oktober 2011 | 19:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2011 Du har en fransktillverkad 15 hästars Yamaha och de är ibland lite svåridentifierade eftersom de har egna modellkoder. Modellkoden är för dej 6N1. Jag har faktiskt en fransman själv fast en 30 o har kommit fram till att den trots en annan modellkod är identisk med den Japantillverkade motorn. Min franska 30 med modellkod 6N3 är exakt likadan som den Japanska 6J8. Sannolikt gäller samma för din 15 hästare så din 6N1 är troligen identisk med den Japanska 6E8 som kom 1981 och fortfarande är i produktion. En sak som stärker denna misstanke är att båda motorerna heter 15D oavsett om det är en 6N1 eller 6E8. Om du ringer Yamaha Scandinavia och uppger 6N1 300223 så kan de tala om vilken årsmodell motorn har och om återförsäljaren varit duktig och fyllt i alla uppgifter kan de även se vilken handlare som sålde och vilket datum. För att kunna köpa rätt impeller måste du veta årsmodellen eftersom det skiljer beroende på årsmodell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 5 Oktober , 2011 15hk okej a då har jag fel kåpa på för den står det 10hk på.. o den är köpt på firma. skumt. Kommer ringa o fråga se vad de säger... Senast ändrad av wohlfie | 05 oktober 2011 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2011 Det står inte 10 kilowatt på kåpan då? Under en kort tid när båtregistret fanns så kunde man köpa en motor på 10 kW då denna inte behövde registeras men det behövde 15 hästarna. 10 kW är 13,6 hk och oftast var dessa 10 kW motorer bara dekalstrypta.. Men ring Yamaha imorn så får du säkert veta hur det ligger till.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 5 Oktober , 2011 Var tvungen o gå ut o titta och nu när jag använder ögonen:P så ser jag 10 kW. Förklara ju en hel del varför jag tycker motorn är så pigg på min lilla båt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2011 6N1 motorn började tillverkas 1990 och båtregistret gick i graven 1993 så då har vi nog ringat in åldern på motorn ganska bra utan Yamahas hjälp :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 5 Oktober , 2011 DÅ kanske det inte finns delar alls till den längre.. tycker motorn ser ny ut ) har sätt värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Oktober , 2011 Som sagt är motorn om den är identisk med den japanska fortfarande i produktion och överlag har Yamaha mycket bra reservdelshållning så det lär nog inte bli några problem med delar till den här.. Kosta på den en ny termostat oxå när du ändå är igång o byter impeller, mycket vanligt att gamla snurror överkyler pga att termostaten inte funkar som den ska med dålig gång o extra törst som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 5 Oktober , 2011 Försöker hitta skiss på http://www.ishopmarine.com Men är osäker på vilken de är. Någon med mer skills? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Oktober , 2011 Hittade med mina goggles på: http://continuouswave.com/whaler/reference/yamahaModelGuide.html lite om modellkodning för Yammasar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 6 Oktober , 2011 tror det är denna ser väldigt likt ut http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0026693&path=YAM~A0000002~M0001874~M0001929~C0026693&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM och det är nummer 25 jag ska buta med då den har gått sönder. För o få bort den måste jag ut med driv axel. För o få bort driv axel måste jag lossa på drevet? eller ska drevet gå up igenom ser svårt ut dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 6 Oktober , 2011 Försöker få bort drivaxel och verkar vara tum storlek på skruvarna. o ser ingen annan väg att får bort axel genom att hålla i axel o skruva bort lilla drevet i växelhuset. tycker det ser ut som att det är skruvat på axel eller är det fel? Jag kanske gör helt fel för o få bort detta. Det är del nummer 25 jag ska byta. får inte bort den. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0026693&path=YAM~A0000002~M0001874~M0001929~C0026693&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Senast ändrad av wohlfie | 06 oktober 2011 | 17:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 6 Oktober , 2011 Om du inte kan dra tätnings/lagerhuset-huset (25) över och längs med drivaxeln så måste du börja i andra änden o jobba dej inåt tills du kan lossa muttern (37) till piniondrevet (36) o sen dra upp hela axeln.. På dom större växelhusen går det att dra huset längs med axeln men på denna lilla har jag ingen aning om nåt är i vägen. Tum låter skumt? Är du säker på det? Aldrig stött på några tumdimensioner på en Yamma.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 7 Oktober , 2011 11mm går inte på och 12mm går på men stor risk för att jag rund drar muttern. så tror det är något i mellan 11 och 12, kanske är special nyckel? Osäker på vilket håll jag ska dra den också. sen måste jag fixa hjälp för svårt o hålla i axel och skruva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser