Gå till innehåll
torsdag 23 oktober 2025
dynaflux

Olja till Volvo Penta AQ 115/100

Rekommendera Poster

Två frågor:

- Vilken olja är vettigast att använda (märke och kvalitet)?

- Hur mycket olja ryms i drevet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använd volvos orginalolja SAE5W-30 API SM både i motor och Drev.motorn rymmer 3,75l

drevet 2l enligt Drevia kommer inte ihåg så noga längesen jag hadde 100drev

mvh.kaj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på drevia.se och klicka på tips&Råd. Där finns alla uppgifter om oljekvalitéer och oljemängder. Och alla andra uppgifter man behöver för service på sina Volvo Penta-prylar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Om du har ett 100A-drev ska det vara 2 L SAE 90. Är det ett 100B ska det vara samma olja som i motorn 3,1 L. Du ser på oljestickan vilket drev du har. Kort sticka c:a 8 cm 100 B. 100 A har mycket längre sticka.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aq115 är en gammal  motor och i instruktionsboken står det att man skall använda 10w-30 eller 20w-40.  5w-30 oljan har jag uppfattat som den oljan som tillkommit senast och som skall vara till Volvo Pentas nya motorer med katalysator. Den gamla bensinmotoroljan från penta var en 15w-50, avsevärt tjockare altså.

Själv kör jag med en 15w-40 i min B20(AQ130) och det fungerar utmärkt, billig är den också på biltema wink, Pentas 5W-30 kostar över 100kr litern och det är nog inte kostnadseffektivt eller särkilt optimalt att hälla den i en 35år gammal volvomotor. En alltför tunn olja kan ge högre oljeförbrukning och mer läckage i en lite sliten motor med många år på nacken, Det är upp till trådskaparen som känner sin motor att avgöra vad som är bäst men själv hade jag hållt mig till den tjockare änden i det spann som rekomenderas i instruktionsboken.

Dessutom det är en gammal Volvomotor och den är inte särkilt känslig för vad man häller i för olja, den kvarvarande livslängden är osäker, kör med billig olja och byt varje år, det är nog allt man kan göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inom veteranbilskretsar anses det i dag vara bättre att köra på hel eller delsyntet även i gamla motorer.   Så jag kan inte annat än att instämma med Martin X. om att det inte är så dumt att årligen byta men att köpa billig olja. Själv kör jag på biltemas 10w 40 delstyntet.

och som sagt en b20 är en tålig pjäs. och att den drar lite olja är bara bra. Det är värre om den inte gör det säger experterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 10/4/2011 at 10:00 PM, MartinX said:

Aq115 är en gammal  motor och i instruktionsboken står det att man skall använda 10w-30 eller 20w-40.  5w-30 oljan har jag uppfattat som den oljan som tillkommit senast och som skall vara till Volvo Pentas nya motorer med katalysator. Den gamla bensinmotoroljan från penta var en 15w-50, avsevärt tjockare altså.

Själv kör jag med en 15w-40 i min B20(AQ130) och det fungerar utmärkt, billig är den också på biltema wink, Pentas 5W-30 kostar över 100kr litern och det är nog inte kostnadseffektivt eller särkilt optimalt att hälla den i en 35år gammal volvomotor. En alltför tunn olja kan ge högre oljeförbrukning och mer läckage i en lite sliten motor med många år på nacken, Det är upp till trådskaparen som känner sin motor att avgöra vad som är bäst men själv hade jag hållt mig till den tjockare änden i det spann som rekomenderas i instruktionsboken.

Dessutom det är en gammal Volvomotor och den är inte särkilt känslig för vad man häller i för olja, den kvarvarande livslängden är osäker, kör med billig olja och byt varje år, det är nog allt man kan göra.

Hej!jag har penta aq 115 och 100 drev,jag kan inte gasa det är liksåm koppling slirar,med minimum gas funkar det liksåm måste,vad är fel eller vad måste jag göra?

Janno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen är det navet i propellern som släppt. Prova med en annan propeller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...