Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
redneck

Tidvatten zoner...

Rekommendera Poster

Ohoj...Behöver hjälp. Tänker segling långa hållet. Nordsjön... Tänker att det inte är särskilt begåvat att försöka lägga till vid ebb kanske än värre vid flod...finns det tidvattenscheman att tillgå?

Hur långt ut till havs kan man påverkas av tidvattnets ebb/ flod???

Om man ev. ligger för närma land. Är kraften så pass överväldigande att manövrering blir omöjlig?

Tänker mig hela vägen ner till Kanarieöarna.

vore tacksam för svar.

& snälla inga tips på kurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man tar hänsyn till är strömmar som kan hjälpa till att nå dagsetappen snabbare. Man har sex timmar på sig att komma fram om man vill ha extra fart. Under längre segling får man samma sträcka som utan tidvatten men det går långsammare var sjätte timme. Det jämnar ut sig under ett 12-timmars pass.

Gå in i hamn när vattendjupet är tillräckligt är ju naturligt. Gå helst in när vattnet höjer sig och vid minsta ström, dvs strax innan högvatten. Här får man då fördelen att om man går hårt på grund slipper vänta på bogsering för att lossna. Bara att vänta en stund så är man flott.  

Det är alltså inte några nackdelar om man har kläm på vattnets rörelse mellan hög- och lågvatten. Folk i tidvattenregioner tycker ibland att det är synd om oss i grodvattnet. Ingen spänning att segla. 

Du behöver extra ankarkraft när du ska ligga för ankare i tidvattenområden. Kätting och kraftigt ankare. Du behöver skaffa http://shop.nautic.se/reeds-nautical-almanac-2011-p-10043-c-260.aspx  

Där finner du de hamnar som kommer i din väg i Nordsjön och Engelska kanalen. Strömtabeller och väg in i hamnen. Räkna med att sanden flyttar sig så gammalt sjökort kan ge fel information. 

Undvik områden med superströmmar. Normala strömmar är inte så mycket värre än hemma och man märker inte så ofta nån skillnad om man inte jämför loggen med GPS:en. Man kan då ofta se att man går tio knop över grund. Har man räknat fel så blir det kanske två bara. Men det går ju ändå framåt.

Man ligger inte så ofta i naturhamn. I Engelska kanalen är det ont om skyddade ställen som inte redan är hamnanläggningar. En hel del av hamnarna har flytbryggor så du slipper stå på botten. Man märker inget annan än att landgången från flytbryggorna till kajen lutar kraftigare var tolfte timme. I Bologne Sur Mer en nivåskillnad på tio meter.

Skaffar du inte kunskaper innan du ger dig iväg ska du prata lite extra med folk i hamnarna. Där får du den information du behöver för att ta dig till nästa hamn. Men försök plöja Reeds och ha koll på klockan, sommartid och GMT. http://wwp.greenwichmeantime.com/

Lycka till ppå färden.



Senast ändrad av forgus31 | 04 oktober 2011 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att du kan allt som krävs för att få nfb's utsjöskepparintyg! Du måste kunna *räkna* på tidvattenhöjder och tidvattenströmmar. Det finns dessutom en massa annat som du måste veta. Vad gäller i engelska kanalen? Vet du det? Vad måste du kunna visa upp i främmande hamn? Vet du det? &c

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man klarar sig alldeles galant utan Utsjöskeppar examen. Visst fick man lära sig att räkna på tidvattnet, men den infon kan få av vänligt sinnade urinvånare oxå. Svårare är det inte. Det är lite nervöst i de första hamnarna innan man har kommit på hur man ska tänka.

Jag har Utsjöskepparexemen, men så här i efterhand så känns den kursen som slöseri med tid.

Förstår inte riktigt vad du menar med Vad gäller i engelska kanalen det är mig veterligen inget speciellt som gäller där. Det enda är att hela Engelska kanalen är en stor trafiksepareringszon, men de finns ju på andra ställen oxå. Och reglerna är internationella så det som gäller en trafikseparering i Sverige gäller även i England/Frankrike

Vad man måste visa upp i främmande hamn, blir egentligen inte aktuellt förän du lämnar Europa. Men pass, ägarbevis på båten (certifikatet från SXK smäller högre än certifikatet från  Sjöfartsverket i vissa hamnar) samt ditt försäkringsbrev. Krångligare är det inte.

Att ha ett bevis på att moms är betald på din båt kan vara bra att ha. Vi har hittills inte behövt visa upp det, men det känns tryggt att ha det om någon skulle fråga. Kan du, (inom EU) inte bevisa att momsen är betald har de (kustbevakningen/Guardia Finanza mfl) rätt att kräva in den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Lady Annila, bortkastad tid och pengar, men säkert en bra inkomstkälla för studieförbunden som kan suga på alla tilltängta långrese aspiranter.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg just att Reeds Nautical Almanac är billigast på bokus.com. Åtminstone den billigaste vi hittade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kraftigaste strömmen jag upplevt var under öresundsbron så jag borde disskvalificeras från denna tråd omedelbart. Men, sitter verkligen folk och räknar på tidvattenströmmar? Jag är helt klar med att det är bra att kunna, men det finns ju 578932st gratisprogram (eller näst intill) i plottrar, datorer, iphonar etc som räkrar ut detta med kurs, ström, kompensation, bästa avg/ank etc. etc.

(även om man självklart ska ha en guide i gammalt hederligt papper ifall att)

Vad som därimot är intressant och som jag inbillar mig att trådskaparen också är nyfiken på är erfarenheter av t.ex. race och overfalls och hur man hansakas med dessa och var de väntas uppstå. (förlåt om jag tolkar din grundfråga fritt)



Senast ändrad av Gustavson | 13 april 2012 | 19:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...