Gå till innehåll
torsdag 19 februari 2026
webace

Öka effekten på en mercruiser 5,7 liters V8

Rekommendera Poster

Hej!

Är lite sugen på att öka effekten på min 5,7 liters mercruiser. Är 250 eller 260 hk idag men skulle vilja skrämma upp den i ca 300-350 hk. Är det någon härinne som har ett konkret tips på vilka delar jag bör köpa för att göra detta? Motorn är idag en helt orginal 4 ports förgasarmotor med ca 400 gångtimmar. Motorn är tillverkad 1992. Räcker det t.ex. med ett annat insug och ombestyckning av förgasaren eller behöver jag även byta toppar och kamaxel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig: Gamla motorer ska man vara glad så länge dom funkar som dom är:)

Roligt: Visst funkar det att trimma en V8, finns massor av tips o trix och färdiga kit för detta, dock stor skillnad om du vill ha 300, eller 350 Hk. Dock så är det rekomenderad att helrenovera en så gammal motor innan trimmning, annars blir glädjen förmodligen kortvarig...Konkret tips har jag inte då jag själv aldrig har trimmat någon V8, men tipset är att ta kontakt med någon V8 kultur, eller motorverkstad för ideer.

Tänk på att en effektökning på bara 40-50 Hk ger en förmodad ökat toppfart av 2-3 knop.

Senast ändrad av BerraS | 02 oktober 2011 | 10:55

Senast ändrad av BerraS | 02 oktober 2011 | 10:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har du en poäng i ditt tråkiga alternativ men samtidigt är ett effektuttag av 45 hk per liter väldigt lite så om jag skulle öka till 300 hk så belastar det inte motorn nämnvärt mer. 2-3  på toppen skulle vara helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...