Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
_fredrik_

Trasig varmvattenberedare (inget varmvatten längre)

Rekommendera Poster

Hej,

När vi diskade för två helger sedan slutade det helt plötsligt att komma varmvatten. Det fanns vatten i tanken så det var inte så att den stod och torrpumpade ut de sista dropparna i vattentanken.

Vi la inte ner så mycket energi på det då men nu när vi var ute i helgen så kommer det heller inget varmvatten.

Har ni några tips på om det är något vi kan titta på själv (tillsammans med svärfar som är elektriker)?

Vad är det annars för ungefärliga kostnader som gäller för att lämna in detta för undersökning och reparation i samband med höstservice?

Har ingen erfarenhet av vattenpumpar/-beredare sedan tidigare men det låter ju en del så fort vi slår på vatten, främst i början sedan avtar det. Svårt att förklara men ungefär PUMP PUMP PUMP puuuuumpppppp och sedan avtar ljudet om man fortsätter att hälla vatten. Slår man på vattnet efter ett tag upprepas oftast samma startljud igen. Det kanske är normalt, vet ej. Vid ett tillfälle, när varmvattnet fortfarande fungerade, var det som att vattnet mer eller mindre hostades upp och det vibrerade i kranen - varmvattnet fungerade några gånger efter det men kanske var det då någonting gick sönder.

Har inte märket på varmvattenberedaren men båten är en Maxum från 2000.

Tack för er hjälp.

Mvh
Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tekniken för att få varmvatten är ju väldigt enkel.

Varmvattenberedaren blir ju varm av att du kör motorn, eller om du kör direkt el på den. Om varmvsttenberedaren inte blir varm efter du kört motorn i ca 20min så måste det ju vara stopp i vattenflödet från motorn. Känn på slangarna. 

Är de varma så måste det vara tätt eller att du stängt någon kran i ditt dicksvattensystem, som gör att inget vatten kan tryckas in beredaren.

Rätt lätt att kontrollera. Du får känna på slangarna helt enkelt.

I våra jänkar båtar brukar det sitta Atwood beredare. Inget under i hållbarhet. Men brukar leverera varmvatten tills det går hål i den på grund av korrision.

Lycka till

Mvh
Kristian



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 26 september 2011 | 14:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni har den vanliga kopplingen, man kör motorn en stund och har sedan varmvatten? Inte eldriven beredare som går på landström?

Kommer det vatten om du enbart öppnar varmvattenkranen eller kommer det inget vatten alls då?

Du har kollat runt beredaren så inte en slang hoppat av och ni håller på att fylla kölen med färskvatten eller motorns kylvatten?

vv-beredare är inte direkt rocket science. Första problemet är iofs att hitta den. Det går svarta kylvattenslangar från motorn till beredaren och tillbaka. Försökt att följa.
Beredaren har fyra slangar kopplade på sig:
- motorns kylvatten in, oftast svart slang
- motorns kylvatten ut, oftast svart slang
- kallvatten in, oftast vit slang
- varmvatten ut, oftast vit slang
- Min har också en extra vit slang från tömningsventilen till skrovgenomföring för vintertömningen

Kostnad? Beror på.

Är orsaken en avhoppad slang;
10 minuter att hitta och 2 minuter att skruva fast. Några hundra i kostnad. Vattnet kan du enkelt ta upp själv.

Är orsaken genomrostad och slut beredare;
rivning av gammal och installation av ny; några timmars jobb för någon tusenlapp plus kostnaden för en beredare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Water heater-knapp som vi slår på när vi har landström men jag har väl inte reflekterat så mycket över det utan också trott att den går på förbrukningsbatterierna.. När vi tidigare kört en stäcka (ca 45 min-1h), utan att tidigare haft landströmmen i, har varmvattnet fungerat - på samma sätt som det har fungerat när vi haft landström i.

De senaste helgerna har vi inte kört några långa stäckor, kanske 30-45 min förmiddag och 30-45 min tillbaka på kvällen, och inte haft någon landström ikopplad. Förra gången vi var ute gav den varmvatten ett tag men denna helg inget.

Är väl troligen som ni skriver att vi inte haft igång motorn tillräckligt länge eller inte haft landström i. Men hur många liter varmvatten får man per motortimme ungefär, finns det någon uppfattning om det?

Den spolar (kallt) vatten med fullt tryck så förhoppningsvis är det inget läckage (men ska kolla det också).

Jag provar att stoppa i landströmskabeln ett tag i helgen och fungerar inte det så får vi se om det fungerar efter att vi kört en bit (ska dock bara köra ca 6 distans till båtupptagningsplatsen). Om det då fungerar får det där med att den en gång hostade - ordentligt - lämnas åt sidan.

Har ni annan info kring varmvattenberedare som kan vara bra att kunna är det välkommet, det enda jag vet är i stort sett att man inte ska använda den när tanken börjar bli tom.

Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte ditt problem men kan vara bra att veta.

I varmvattenberedaren finns ett överhettningsskydd. Det är väl mest tänkt att lösa ut om beredaren är  tömd men sladden ikopplad. Den kan lösa ut. Troligen finns en knapp på beredaren som ska tryckas in. 

Om motorn går mycket varmt kan skyddet även lösa ut av motorns heta kylvatten. Det har hänt på vår båt två gånger. Jag vet att motorn går med över hundra grader på kylvattnet om den ansträngs hårt. Bra för varmvattenproduktionen och gångvärme.

Lätt att trycka in knappen på vv-beredaren men bör letas upp och sättas en markering och ett komihåg i båtpärmen. 

På vår vv-beredare var knappen knappt synlig röd pinne och behövde rätt kraftig press med en penna el. liknande. 

Beredaren är en Isotherm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast överhettningsskyddet bryter väl strömmen till beredaren gissar jag. Dvs uppvärmning via motor borde fortfarande fungera.

Beredaren är aldrig kopplad på batterierna, den drar orimligt med ström och måste ha landström när man kör den på el.

Om det kommer vatten, fast kallt, och det inte läcker någonstans så kan det ju vara så att ni inte kört tillräckligt länge.

I min båt räcker iofs 45 minuter för att värma min beredare. Men den är nog bara på en 10-20 liter.



Senast ändrad av Anders_St | 27 september 2011 | 12:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en annan faktor som kanske påverkar - att det är kallare ute vilket gör att det därför tar längre tid att värma upp det kallare vattnet (?). Tyckte vattnet kändes något varmare än kallt, men inte riktigt ljummet, efter vi förtöjde i helgen.

Men om det är så att vattnet snabbare blir varmt ju mer man gasar och ju snabbare man kör så kan det ha med det att göra också, vi har endast puttrat runt i låga varv runt 30-45 min åt gången sista helgerna.

Vet inte hur mycket varmvatten vår beredare håller men det låter som att man ska vara rädd om det varmvatten man har om man inte tänkt köra eller har tillgång till landström på ett tag.

Vi har inte kommit på någon bra teknik för diskningen än - den tar mycket varm- och kallvatten idag. Hur gör ni? Brukar ni fylla upp en balja med varmvatten, diska och sedan skölja av med kallt vatten eller?

Vi har inte duschat i båten än och vet inte om vi kommer att göra det så mycket heller nästa år men det måste också kosta en massa varmvatten. Hur gör ni när ni ligger i naturhamn och varmvattnet tar slut, kör ni ett varv med båten eller har ni motorn igång på tomgång för att värma upp vattnet?

Det är mycket med det jordiska som morfar brukar säga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diskar på kvällen med varmvattnet från dagens körning. Sköljer kallt. Frukostdisken får ligga till kvällen.

Ligger jag länge så värmer jag diskvatten på gasspisen. Ligger inte och brummar på tomgång 30-40 minuter. Tror inte motorn mår bra av sådant.



Senast ändrad av Anders_St | 27 september 2011 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst. Fick varmvatten när vi körde landström i helgen. Sedan fanns det kvar även efter vi kört, svårt att säga om det var tack vare landströmmen eller om även motorn värmt upp vattnet. Det får bli att testa till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...